ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

20 اشتباه رایج در نگهداری از خودرو

خودرو یکی از گران‌ترین دارایی‌های شماست که اگر به درستی از آن مراقبت نکنید به زودی ارزش، کارایی و مهمتر از همه ایمنی خود را از دست می‌دهد!

برای حفظ کیفیت و ایمنی خودرو باید از آن به درستی مواظبت کنید. با اینکه مراقبت اصولی از خودرو کار چندان پیچیده‌ای نیست اما در اکثر موارد شاهد بی‌توجهی افراد به این موضوع هستیم. البته این بی‌توجهی گاهی هم ریشه در عدم آگاهی دارد. با آگاهی از اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو از تکرار آن‌ها جلوگیری خواهید کرد.

اشتباهات رایج در مراقبت از خودرو

تعمیر و نگهداری از خودرو برای کسانی که اطلاعات زیادی در مورد خودرو ندارند، سخت به نظر می‌رسد. اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو شما را به زودی راهی تعمیرگاه خواهد کرد اما غصه به همین جا ختم نمی‌شود! نقص فنی خودرو منجر به کاهش ایمنی خودرو و در نتیجه به خطر افتادن جان و مال شما خواهد شد. در حالیکه با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از بروز چنین عواقب سنگینی جلوگیری کنید. برای آگاهی از اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو با ما همراه باشید.

1- رانندگی با موتور سرد

رانندگی با موتور سرد منجر به نفوذ گاز اضافی به سیلندر و از بین رفتن روغن روانکار می‌شود. قبل از رانندگی به خصوص در روزهای سرد اجازه دهید که موتور یک دقیقه کار کند تا گرم شود؛ سپس با سرعت پایین رانندگی کنید تا زمانی که دمای موتور به حدود 40 درجه سانتیگراد برسد.

2- رانندگی با موتور داغ

رانندگی با موتور داغ از رانندگی با موتور سرد هم خطرناک‌تر است. رانندگی طولانی‌مدت در روزهای گرم یا بروز اختلال در عملکرد رادیاتور و ترموستات منجر به افزایش بیش از حد دمای موتور می‌شود. رانندگی در چنین شرایطی منجر به تخریب واشر سرسیلندر خواهد شد. با بررسی سطح مایع خنک‌کننده و دماسنج از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید. اگر متوجه افزایش دمای موتور شدید، بلافاصله سیستم تهویه خودرو را خاموش کنید و بایستید.

3- عدم توجه به هشدارها

علائمی که به عنوان هشدار روی صفحه نمایش داشبورد خودرو ظاهر می‌شود، جنبه تزئینی ندارد! عدم توجه به نشانگرهای مربوط به سیستم ترمز، کیسه هوا، فرمان، کولر، روغن موتور و… بسیار خطرناک است.

4- معکوس کردن دنده قبل از توقف کامل

گرفتن دنده عقب در خودروهای قدیمی قبل از توقف کامل به گیربکس آسیب می‌زند؛ مگر اینکه این کار را در سرعت‌های خیلی پایین انجام دهید.

5- مصرف بنزین تا قطره آخر

اگر صبر کنید تا بنزین موجود در باک به طور کامل مصرف شود تا دوباره برای پر کردن باک اقدام کنید، پمپ را تحت فشار قرار می‌دهید و منجر به تخریب زودرس آن می‌شوید.

6- عبور از روی سرعت‌گیر و چاله با سرعت بالا

هنگام عبور از روی سرعت‌گیر و چاله با سرعت بالا چقدر می‌لرزید؟ خودروی شما هم به همان میزان می‌لرزد! رانندگی در چنین شرایطی به لاستیک، اگزوز و سیستم تعلیق آسیب می‌زند و آسیب دیدن هریک از این اجزا منجر به کاهش ایمنی خودرو می‌شود.

7- بی‌توجهی به صداهای عجیب‌وغریب

اگر صدایی شبیه به صدای برخورد سنگ‌ریزه به زیر کاپوت به گوش می‌رسد، بی‌تفاوت نباشید زیرا احتمال خرابی گیربکس وجود دارد. علاوه بر این، اگر هنگام افزایش سرعت، صدایی شبیه به جیغ می‌شنوید باید به شل بودن تسمه فن شک کنید. شنیدن صدای تلق‌تلوق نیز حاکی از بروز مشکل در اگزوز است. البته این صداها ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشند اما به هر حال نباید نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت باشید.

8- یخ‌زدایی با آب داغ

استفاده از آب داغ برای پاک کردن یخ روی شیشه جلو کاملاً اشتباه است. اگر اختلاف دمای آب و شیشه زیاد باشد، شیشه ترک می‌خورد. رانندگی با شیشه جلو آسیب‌دیده نیز منجر به کاهش دید و ایمنی خودرو می‌شود.

9- عدم استفاده از روغن موتور مناسب با خودروی موردنظر

بالا بودن سطح روغن موتور لازم است اما کافی نیست! نوع روغن موتور باید متناسب با نوع خودروی شما باشد. روغن‌های با ویسکوزیته‌های مختلف برای موتورهای متفاوت تولید می‌شوند. برای اینکه ببینید چه روغنی برای موتور خودروی شما مناسب است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. استفاده از روغن نامناسب منجر به نشت، ایجاد صدا و افزایش مصرف سوخت می‌شود. در بدترین حالت، روغن نامناسب ممکن است بسوزد و به موتور آسیب بزند.

10- استفاده از سوخت نامناسب

استفاده از بنزین در موتورهای گازوئیلی یا استفاده از گازوئیل در موتورهای گازسوز به انژکتور و فیلتر بنزین آسیب می‌زند.

11- استفاده از لاستیک‌های زمستانی در تمام طول سال

برای جلوگیری از سایش سریع لاستیک‌های زمستانی بهتر است از آن‌ها فقط در طول زمستان استفاده کنید زیرا شرایط نامساعد جوی در زمستان به خودی‌خود برای تخریب لاستیک کافی است! پس شما شرایط را بدتر نکنید. با تعویض لاستیک‌ها دو بار در طول سال، خود را از خرید مجدد لاستیک معاف کنید.

12- عدم نظافت به موقع خودرو

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری از خودرو، نظافت دیر به دیر آن است. اگر خودرو را هفته‌ای یک بار بشویید مانع از تخریب رنگ بدنه به وسیله فضولات اسیدی پرندگان، شیره درختان و… خواهید شد.

13- استفاده از شوینده نامناسب

اگرچه شستن ماشین مهم است اما استفاده از شوینده مناسب مهمتر است! استفاده از مایع ظرفشویی به رنگ بدنه خودرو آسیب می‌زند، بنابراین باید از یک شوینده مخصوص خودرو با pH خنثی استفاده کنید. ضمناً از اسپری کردن و مالیدن شوینده‌های خانگی روی داشبورد و فضای داخلی خودرو نیز خودداری کنید.

13- عدم تنظیم فشار باد لاستیک

رانندگی با لاستیکی که کم باد شده است، به شدت ایمنی خودرو و را کاهش می‌دهد. رانندگی در چنین شرایطی نه تنها منجر به فرسوده شدن زودهنگام لاستیک می‌شود، بلکه احتمال انفجار لاستیک در سرعت‌های بالا را افزایش می‌دهد که بسیار خطرناک است.

14- کوبیدن روی ترمز

کوبیدن روی ترمز یکی دیگر از اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو است که خطرات و هزینه‌های زیادی در پی دارد. اگر به طور ناگهانی روی ترمز بکوبید، علاوه بر اینکه سرنشینان را تا مرز سکته پیش می‌برید، زمینه افزایش دما و تخریب لنت‌های ترمز را نیز فراهم می‌کنید.

15- عدم تعویض روغن موتور

تعویض به موقع روغن موتور مهمترین تضمین برای حفظ کارایی موتور است. اگر این امر را به موقع انجام ندهید، روغن طلایی را به لجنی سیاه و چسبنده تبدیل خواهید کرد که عملکرد و ایمنی موتور را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

16- استفاده از آب به جای مایع خنک‌کننده در رادیاتور

متاسفانه اغلب افراد به جای مایع خنک‌کننده از آب استفاده می‌کنند. در شرایطی که چاره‌ای غیر از این ندارید، ایراد ندارد اما به محض مساعد شدن شرایط باید آب را با مایع خنک‌کننده تعویض کنید. استفاده از آب در روزهای سرد منجر به یخ‌زدگی، تخریب رادیاتور و بخاری و تاب برداشتن سرسیلندر می‌شود.

17- عدم بررسی مایعات

علاوه بر روغن موتور و مایع خنک‌کننده باید به روغن فرمان، روغن ترمز، روغن گیربکس و مایع شیشه‌شوی نیز توجه کنید.

18- بارگذاری بیش از حد روی سقف

متاسفانه اکثر افراد بیشتر بار و وسایل خود را حین سفر روی سقف خودرو می‌بندند. بارگذاری بیش از حد روی سقف نه تنها به رنگ آن آسیب می‌زند، بلکه ایمنی تمام خودروهای موجود در جاده را نیز به خطر می‌اندازد.

19- قراردادن دست روی دنده

دنده مکانی برای استراحت دست راست شما نیست! این امر سبب سایش زودهنگام و عملکرد ضعیف دنده می‌شود.

20- عدم تعویض فیلتر هوا، روغن و سوخت

عدم تعویض به موقع فیلترها باعث تضعیف عملکرد خودرو و افزایش مصرف سوخت می‌شود.

 

موارد گفته‌شده بخشی از اشتباهات رایج در نگهداری از خودرو هستند که با رعایت آن‌ها در وهله اول کیفیت و کارایی خودروی خود را حفظ خواهید کرد و مهم‌تر از آن ایمنی خودرو را افزایش خواهید داد.

منابع:
  • https://finance.yahoo.com/news/25-careless-common-car-mistakes-161931926.html
  • https://www.defensivedriving.com/blog/7-common-car-maintenance-mistakes-to-avoid/
  • https://technologytimes.pk/2021/09/21/12-common-mistakes-to-avoid-with-car-maintenance

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا