اخبارایمنی جاده‌هاراهداری

بررسی انتظارات از دولت سیزدهم در زمینه توسعه راه‌های روستایی

روستاهای کشور با وجود نقش تاثیرگذار اقتصاد شهرها متاسفانه راه دسترسی آن‌ها به مناطق شهری با مشکلات زیادی مواجه است.

امروزه صاحبنظران بین المللی بر این اعتقاد هستند که باید جدای از سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان توسعه، به طور ویژه و مشخص به امر توسعه روستاها و ریشه‌کنی فقر گسترده‌ای که بر آن‌ها حاکم است، پرداخت. چرا که کمبود درآمد جامعه روستایی و نیز کمبود امکانات اجتماعی موردنیاز روستاها از جمله خدمات بهداشتی، آموزشی، بیمه و تامین اجتماعی، خطوط ارتباطی، امنیت، آب آشامیدنی، سوخت، برق و… واقعیتی عریان و ملموس است. در مقابل هم، اگرچه بسیاری از دولت‌ها، برنامه‌های گسترده و پرهزینه‌ای را برای بهبود این زیرساخت‌ها انجام داده‌اند، اما شواهد نشانگر آن است که این امر به تنهایی نتوانسته است معضلات زندگی روستایی را حل کرده و آنان را از فقر برهاند و سیل مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهد.

فرار از این شرایط، توجه عمومی به توسعه پایدار در روستاها و همکاری و همیاری عوامل دولتی و غیردولتی را در کنار مردمان جوامع روستایی طلب می کند. راه روستایی یکی از مه مترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستائی ایفاء می کند، به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می‌کنند.

جاده‌ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجائی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستائی و شهرها می‌باشند. راه‌ها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شوند. احداث راه‌های مواصلاتی اعم از آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌آهن و… یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه یافتگی در منطقه وجود شبکه حمل‌و‌نقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می‌باشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می‌آورد.

بهبود وضعیت راه‌های روستایی می‌تواند به آبادانی این مناطق که از کانون‌های مهم تولید و ارزش آفرینی هر جامعه‌ به شمار می‌روند، کمک کرده تا مسیر کشور برای دستیابی به توسعه پایدار را نیز هموار کند. خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولت‌مردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جابه‌جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روزبه‌روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.

توسعه راه‌­های روستایی در دولت سیزدهم

کمال حسین پور، یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره اولویت‌هایی که باید در وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم دنبال شود، بیان کرد: متاسفانه ما شاهد تصادفات جاده‌ای متعددی هستیم که به دلیل ایمن نبودن راه‌ها به وقوع پیوسته و جان هموطنان را می‌گیرد، بنابراین یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی که وزارت راه و شهرسازی باید دنبال کند توسعه راه‌های روستایی و دوبانده کردن برخی از راه‌های اصلی بین شهری است. ما با چندین کشور دارای مرز مشترک هستیم اما متاسفانه اکثر مرزهای کشور پایانه درستی ندارند، پس از دیگر اولویت‌هایی که باید در این وزارتخانه در دولت سیزدهم دنبال شود، بحث توسعه پایانه‌های مرزی می‌باشد چراکه توسعه پایانه‌های مرزی در رونق تولید و صادرات محصولات نقش موثری دارد.

پیام وزیر کشور در مورد توسعه روستاها

وزیر کشور در پیامی با بیان اینکه روستا محور تولید و اشتغال در کشور است، گفت: بحمدا… پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در جهت توسعه مناطق روستایی حاصل شده و تلاش می‌شود این مهم با قدرتی دوچندان از سوی دولت سیزدهم با رویکرد جدید پیگیری و در دستور کار قرار گیرد. متن پیام احمد وحیدی وزیر کشور بدین شرح است:

رونق سکونتگاه‌های روستایی به عنوان تبلور حیات اقتصادی اجتماعی جامعه، از دیرباز نقش مهمی در توسعه پایدار روستایی و توسعه ملی کشور داشته است. از این رو، اهمیت و جایگاه روستاها به عنوان کانون‌های ارزشمند تولید و ثروت‌آفرینی، باعث شده تا نقش آن‌ها در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه ملی، در سال‌های اخیر پررنگ‌تر جلوه نماید.

توسعه و آبادانی روستاها، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و رسیدن به توسعه روستایی، ضرورت توجه به روستاها و ارتقای بخش کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به آن را در کنار مرتفع نمودن مسائل و چالش‌های موجود در این حوزه، ضروری می‌نماید. این مهم بویژه در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، هوشمندانه به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده، اهمیت دوچندان یافته و روستاییان و عشایر گرانقدر، نقش برجسته‌ای در تحقق این شعار و بالندگی کشور عزیزمان برعهده دارند.

امید است در سال‌های پیش‌رو، با برنامه‌ریزی‌های لازم و رفع خلاءهای قانونی موجود و تقویت آموزش و توانمندسازی روستاییان عزیز، اقداماتی درخور و شایسته روستا و روستاییان انجام شود و شاهد توسعه و پیشرفت روزافزون روستاهای کشور باشیم.

آسفالت کردن راه­‌های روستایی

مدیر کل ساخت و توسعه‌راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: تاکنون ۵۴ درصد از راه‌های روستایی کشور آسفالت شده است. اکنون ۱۱۱ هزار کیلومتر از راه های روستایی کشور آسفالته است. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بود که راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار را آسفالت کند که از ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار حدود ۳۱ هزار روستا آسفالت جاده شده و هشت هزار روستا باقی مانده است. روستاهای باقی مانده نیز در یک برنامه منسجم و در سال‌های آینده با کمک مجلس شورای اسلامی و تامین منابع مالی و سایر کمک‌ها آسفالت خواهد شد. امیدواریم با حمایت‌­های دولت بتوانیم اقدامات موثری در بهبود وضعیت شبکه راه‌های کشور انجام دهیم.

ساخت راه‌های روستایی طبق مشخصات این راه‌ها که در ضوابط و آیین نامه‌های ابلاغی کشور وجود دارد انجام می‌شود، اما معتقدیم با توجه به محدودیت منابع مالی کشور، باید در این پروژه‌ها مثل سایر طرح‌های اقتصادی، اعمال مهندسی ارزش بشود چرا که با توجه به ظرفیت راه‌های روستایی به لحاظ تعداد خودروها و تناژ عبوری از این راه‌ها و نیازهای توسعه‌ای مناطق روستایی، باید مهندسی ارزش در ساخت این راه‌ها جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی سازمان راهداری در خصوص طول راه‌های روستایی کشور گفت: پیش از انقلاب اسلامی در کشور ۹ هزار کیلومتر راه روستایی وجود داشت که ۲۰۰ کیلومتر آن اسفالت شده بود، اما امروز طول راه‌های روستایی کشور به ۲۰۶ هزار کیلومتر رسیده است و ۱۱۱ کیلومتر آن حداقل یک بار آسفالت شده است.

منابع :

  • https://www.isna.ir/news
  • https://www.isna.ir/news/1400042316466
  • https://www.farsnews.ir/azarbaijan-sharghi/news/13990910000727
  • https://civilica.com/doc/152390/

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا