ایمنی جاده‌هاایمنی سفر

اهمیت سرعت بالا در افزایش آمار تصادفات

بررسی اجمالی

سرعت بالا احتمالا برخورد را افزایش می‌­دهد زیرا در سرعت بالا، توقف و یا کاهش سرعت بیشتر زمان بیشتری می‌برد. همچنین سرعت بالا، مرگبارترین تصادفات را شامل می­‌شود زیرا با بالا رفتن سرعت، انرژی تصادف به طور تصاعدی بالا می­‌رود.

افزایش محدودیت­‌های سرعت، به مرگ بیشتر منجر می­‌شود. چرا که مردم معمولا سریع‌تر از حد مجاز رانندگی کرده و اگر محدودیت سرعت زیاد شود، باز هم با سرعت بیشتری رانندگی می­‌کنند. تحقیقات نشان می­‌دهد وقتی محدودیت سرعت افزایش یابد، سرعت رانندگی و تصادفات مرگبار نیز زیاد می­‌شوند.

اجرای محدودیت‌­های سرعت با کمک دوربین‌­های کنترل و یا به روش سنتی، توسط افسران پلیس به کاهش سرعت کمک خواهد کرد.

خطر سرعت

سرعت تاثیر عمده‌­ای بر تصادفات و شدت آسیب دیدگی در تصادفات دارد. و به سه حالت زیر می­‌توان این موضوع را تشریح کرد:

  • از زمان تشخیص خطر توسط راننده تا زمان واکنش توسط راننده، به دلیل زیاد بودن سرعت مسافتی که طی می­‌شود افزایش می‌­یابد.
  • هنگام ترمزگرفتن، مسافت موردنیاز برای توقف خودرو افزایش می‌­یابد.
  • انرژی تصادف به طور تصاعدی افزایش می­‌یابد. برای مثال، وقتی سرعت از ۶۰ به ۹۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد (حدودا ۵۰ درصد افزایش)، انرژی تصادف ۱۲۵ درصد زیاد می­‌شود.

در تصادفات با سرعت بالا، وسیله نقلیه تحت چنان نیروی زیادی قرار می­‌گیرد که بدنه خودرو نمی­‌تواند در برابر قدرت تصادف مقاومت کند و فضای خودرو را برای محافظت از سرنشینان را حفظ نماید. به همین ترتیب، در تصادفات با سرعت بسیار زیاد، سیستم­‌های مهارکننده مانند کیسه‌­های هوا و کمربندهای ایمنی نمی‌­توانند مانع نیروهای وارده به سرنشینان شوند.

محدودیت­‌هایی در میزان انرژی ناشی از تصادف وجود دارد که توسط وسایل نقلیه، سیستم‌­های مهارکننده خودرو مانند کمربند ایمنی و کیسه­ هوا و موانع موجود در جاده می‌­تواند از انرژی ناشی از تصادف کم کند. هرچه سرعت بیشتر باشد، احتمالا عبور خودرو از این محدودیت­‌ها بیشتر می‌­شود و جان سرنشینان خودرو بیشتر در معرض خطر قرار می‌­گیرد.

چه رانندگانی سرعت بیشتری دارند؟

طبق تحقیقات گسترده طی سالیان، رانندگان جوان­‌تر و رانندگان مرد (نسبت به زنان) در هنگام رانندگی سرعت بیشتری دارند.

اکثر تخلفات و تصادفاتی که عنوان شد توسط  رانندگان جوان، اتفاق می‌افتد. مطالعه‌­ای در کالیفرنیا نشان داد که میزان تخلفات غیرمجاز در هر مایل پیموده شده توسط رانندگان ۱۶ تا ۱۹ ساله حداقل ۳ برابر بیشتر از رانندگان ۳۰ سال به بالا است. با افزایش سن، سرعت رانندگی نیز کاهش می­‌یابد.

سرعت رانندگان مرد نیز از زنان بیشتر است. ۱۹ درصد مردانی که تصادفات مرگباری داشتند مرد بودند درحالیکه این عدد برای زانان فقط ۱۲ درصد می‌­باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا