ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی کودکانایمنی وسیله نقلیه

اهمیت شیشه جلو خودرو در حفظ ایمنی راننده و سرنشینان

شیشه جلو خودرو بعد از کمربند ایمنی و کیسه هوا، نقشی اساسی در حفظ ایمنی راننده و سرنشینان ایفا می‌کند. شیشه جلو نه تنها از راننده در برابر عوامل بیرونی محافظت می‌کند بلکه در تصادفات نیز تا حد ممکن از مچاله شدن سقف خودرو جلوگیری می‌کند؛ البته در صورتی که سالم باشد. بنابراین نگهداری اصولی شیشه جلو، امری مهم در راستای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان است.

شیشه جلو خودرو از راننده و سرنشینان در برابر عوامل مختلف مانند باد، باران، سرما، گرما، خاک و… محافظت می‌کند؛ همچنین با بهبود دید راننده مانع از وقوع تصادف می‌شود و در صورت بروز حادثه می‌تواند از آسیب جدی یا حتی مرگ جلوگیری کند؛ البته در صورتی که خود شیشه سالم و ایمن باشد.

وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری و حفظ ایمنی خودرو می‌شود، کمتر پیش می‌آید که به شیشه جلو فکر کنیم؛ در حالی‌ که این مسئله اهمیت بسزایی دارد. در حقیقت ایمنی شیشه جلو، ارتباط تنگاتنگی با ایمنی کل خودرو به خصوص در تصادفات سهمگین دارد. در صورت بروز تصادف، شیشه جلو به باد شدن کیسه هوا کمک می‌­کند؛ مانع از پرتاب سرنشینان به بیرون از خودرو می‌شود و در صورت واژگونی از فرورفتگی سقف جلوگیری می‌کند. همچنین در خودروهای سبک‌تر، شیشه منجر به بهبود استحکام پیچشی خودرو می‌شود. بنابراین رانندگی با شیشه جلوی آسیب‌دیده یا ترک‌ خورده به معنای به خطر انداختن جان افراد است. با توجه به اهمیت ایمنی شیشه جلو، در ادامه ابتدا خطرات رانندگی با شیشه شکسته را بررسی می‌کنیم؛ سپس نکات مرتبط با نگهداری صحیح شیشه خودرو را توضیح می‌دهیم.

شیشه جلو خودرو چگونه از سرنشینان محافظت می‌کند؟

شاید برای شما عجیب باشد که چگونه شیشه مانند ورق‌های فولادی بدنه اتومبیل به نجات جان ما کمک می‌کند. برای یافتن پاسخ این سوال بهتر هست از خطر رانندگی با شیشه جلو شکسته یا آسیب دیده آگاه شوید.

رانندگی با شیشه جلو شکسته چه خطراتی دارد؟

اگرچه ممکن است شیشه جلو شکسته کم‌اهمیت‌تر از نقص فنی خودرو به نظر برسد اما ایمنی راننده و سرنشینان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. در مورد خطرات رانندگی با شیشه جلو شکسته می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1- اختلال در باز شدن کیسه هوا

در صورت وقوع تصادف، 35 میلی ثانیه طول می­کشد تا کیسه هوا باز شود. برای درک کوتاهی این زمان بد نیست بدانید که برای هر بار پلک زدن به 200 میلی ثانیه زمان نیاز دارید! بنابراین باز شدن کیسه هوا با این سرعت، نیروی زیادی ایجاد می‌کند که به کمک شیشه جلو کنترل می‌شود. در واقع شیشه جلو کمک می‌کند که کیسه هوا به سمت راننده و سرنشینان باز شود. اما اگر شیشه شکسته یا آسیب‌دیده باشد؛ ممکن است کامل بشکند و کیسه هوا در جهت بیرون باز شود و در نتیجه تاثیری در حفظ ایمنی راننده و افراد نداشته باشد.

2- مچاله شدن سقف در صورت واژگون شدن خودرو

با سبک شدن خودروها و نازک شدن بدنه‌ها، نقش شیشه جلو در حفظ ایمنی خودرو هنگام واژگونی بیشتر شده است. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شیشه ترک داشته باشد و خودرو واژگون شود؛ احتمال فرو رفتن سقف به سمت سرنشینان تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

3- پرتاب شدن سرنشینان

اگرچه بستن کمربند ایمنی الزامی است اما شیشه نیز از پرتاب شدن مسافران به بیرون هنگام وقوع تصادف جلوگیری می‌کند. اما اگر شیشه جلو شکسته باشد یا حتی فقط یک ترک ریز داشته باشد؛ ممکن است نتواند در برابر نیروی ناشی از پرتاب افراد مقاومت کند.

4- کاهش سختی پیچشی و ساختاری

تامین 34 درصد از سختی پیچشی خودرو بر عهده شیشه جلو است؛ همچنین شیشه به از بین بردن ضربه و توزیع آن در سراسر شاسی کمک می‌کند؛ اما اگر آسیب دیده باشد چنین قابلیتی ندارد.

5- کاهش دید راننده

ترک روی شیشه دید راننده را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. اگرچه ترک روی شیشه ممکن است کوچک به نظر برسد اما به سرعت گسترش می‌یابد و جلوی دید راننده را می‌گیرد. ترک خوردگی شیشه قابل تعمیر نیست و تعویض شیشه تنها راه رهایی از آن است.

6- عدم محافظت از سرنشینان در برابر عوامل بیرونی

ایمنی شیشه جلو به محافظت از سرنشینان در برابر عوامل بیرونی کمک می‌کند. به عنوان مثال، رانندگی با شیشه شکسته در شرایط بد آب‌­وهوایی خطرناک است و ممکن هست باعث شکسته شدن کامل شیشه شود و دیگر محافظی وجود نداشته باشد. همچنین شیشه آسیب‌دیده در اثر انبساط ناشی از هوای گرم ممکن است خرد شود. علاوه بر این‌ها، وزش شدید باد احتمال انفجار شیشه ترک خورده را افزایش می‌دهد.

بنابراین شکستگی شیشه جلو، ایمنی خودرو و در نتیجه ایمنی راننده را به خطر می‌اندازد و در نتیجه تعمیر و نگهداری صحیح از شیشه الزامی است.

نکاتی برای حفظ ایمنی شیشه جلو خودرو

  • شیشه جلو خودرو را به طور مرتب با محلول شیشه پاک کن و دستمال نرم پاک کنید تا عاری از گردوخاک و لکه باشد و به بهبود دید شما کمک کند. از مواد شیمیایی خورنده و دستمال‌های زبر که به شیشه آسیب می‌زنند، استفاده نکنید.
  • تمیز نگه داشتن شیشه به توزیع یکنواخت ضربات احتمالی نیز کمک می‌کند. شیشه موظف است که نیروی ناشی از ضربات را با توزیع آن‌ها تعدیل کند. اما اگر روی شیشه گردوخاک یا لک باشد نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد.
  • هنگام پارک خودرو خارج از پارکینگ در شرایط آب‌وهوایی گرم حتماً از سایه‌بان استفاده کنید. انبساط و انقباض ناشی از تغییر دما منجر به ترک خوردگی شیشه می‌شود. پارک کردن خودرو در سایه به خنک نگه داشتن آن نیز کمک می‌کند؛ در نتیجه کمتر به سیستم تهویه نیاز خواهید داشت که این امر نیز به کاهش مصرف انرژی ختم می‌شود.
  • اختلاف دمای زیاد بیرون و داخل خودرو به شیشه آسیب جدی وارد می‌کند. اگر هوای بیرون گرم است؛ از سیستم تهویه به طور بی­رویه استفاده نکنید یا اگر هوای بیرون زیر صفر است؛ درجه بخاری را خیلی بالا نبرید.
  • تیغه‌های برف پاک‌کن را با تغییر فصل تعویض کنید. سطح فرسوده تیغه به شیشه آسیب می‌زند.
  • یخ زدن شیشه باعث ترک خوردگی آن می‌­شود. برای خراشیدن یخ بهتر است از اسپری‌های یخ‌زدا استفاده کنید.
  • تا حد ممکن از پارک کردن زیر درخت خودداری کنید زیرا احتمال دارد شیشه اتومبیل به هدفی برای فضولات پرندگان تبدیل شود. فضولات پرندگان حاوی درصد بالایی اسید اوریک است که در صورت سفت شدن منجر به ایجاد لکه روی شیشه می‌شود.
  • در صورت مشاهده ترک روی شیشه، قبل از وقوع حادثه‌ای تلخ، سریعاً برای تعویض آن اقدام کنید.

بنابراین رانندگی با شیشه جلو شکسته درست مانند نقص فنی یا عدم استفاده از کمربند ایمنی خطرناک و حامل اخبار بد است. برای افزایش ایمنی راننده و سرنشینان باید تمام جوانب مرتبط به ایمنی خودرو را در نظر بگیرید. در این راستا، ایمنی شیشه جلو خودرو با رعایت چند مورد ساده محقق می‌شود.

منابع: 
  • https://www.autoglass.ie/windscreen-safety-what-is-it-and-why-is-it-so-important
  • https://www.autoglass.ie/the-dangers-of-driving-with-a-damaged-windscreen
  • https://www.windscreen-tint-blacktown.com/the-importance-of-windscreen-why-it-matters-for-your-car

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا