ایمنی جاده‌هاتصادفات جاده‌ایراهداریوضعیت‌ راه‌های کشور

بررسی و تحلیلی از وضعیت کنونی گردنه حیران با تمرکز بر روی تونل‌ها و توسعه بخش تونل‌های این مسیر پرخطر

گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می‌شود.

گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می‌شود.

با اینکه گردنه حیران، زیبایی‌های بسیار زیادی دارد؛ اما در هر سال شاهد انتشار اخبار متعددی درباره تصادف‌های رانندگی در آن هستیم که کام مردم را تلخ می‌کند. این گردنه به‌دلیل آن که در بیشتر فصل‌ها، پوشیده از ابر و مه است و می‌توان گفت که نخستین بارش‌های برف استان گیلان را نیز به خود می‌بیند، همواره به داشتن جاده‌ای لغزنده و پیچ‌های خطرناک شهرت دارد که همین مسئله باعث به وقوع پیوستن تصادف‌های جاده‌ای می‌شود؛ این تصادف‌ها در بیشتر مواقع با تلفات جانی و مالی زیادی همراه است. از این رو در سفر به این منطقه، دقت بیشتری هنگام رانندگی به خرج دهید و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سفر خود لذت ببرید.

وضعیت تونل دوم گردنه حیران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اردبیل؛ به تاریخ اردیبهشت 1400، استاندار اردبیل از تشدید سرعت احداث تونل دوم حیران در طول روز‌های گذشته خبر داد.

بهنام جو در بازدید از روند اجرای تونل دوم حیران گفت: مسیر کاری پیمانکار تونل حیران کاملا باز شده و از این به بعد کار از سمت گیلان و اردبیل سرعت می‌گیرد.

وی افزود: طول تونل نزدیک به ۶۵۰ متر بوده و دو گالری ۱۲ متری در طرفین دارد و اجرای بازگشایی تا مهر ماه انجام می‌شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: به جهت زمین شناسی و ریزش برای پیمانکار در مدخل ورودی تونل‌ها مشکلاتی به وجود آمد که با تمهیدات انجام گرفته، در عرض چند روز گذشته کار احداث تونل شدت گرفته است.

بهنام جو بیان کرد: این مسیر یکی از پرتردد‌ترین مسیر‌های استان بوده و امیدواریم با پایان این تونل جاده مناسبی در اختیار مردم و گردشگران قرار گرفته و از ترافیک کاسته شود.

به گزارش مملکت آنلاین، در تاریخ 17 خرداد 1400، امیر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و هیئت همراه در بازدید از پروژه احداث تونل دوم گردنه حیران که با حضور مدیرکل راه و شهرسازی استان و فرماندار شهرستان نمین انجام گرفت، اظهار کرد: پروژه احداث تونل دوم گردنه حیران از جمله پروژه‌های خیلی مهمی است که به جهت بحث تسهیل و روانی ترافیک در این محور و منطقه در استان اردبیل داریم.

وی گفت: خوشبختانه این پروژه جزو پروژه هایی است که خیلی خوب روی آن کار شده و هم‌اکنون جلوتر از برنامه زمان‌بندی است.  این خود ما را هم تشویق می‌کند که حمایت مضاعفی از این پروژه داشته باشیم تا زودتر به نتیجه برسد.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: زمان بندی اتمام این پروژه ۳۰ ماهه بوده و در بازدیدی که امروز از این پروژه داشتیم و صحبت هایی که با عوامل فنی و پیمانکار پروژه انجام شد به نظر می رسد که خیلی زودتر از مدت زمان بندی تمام و به بهره برداری برسد.

غفاری افزود: بر اساس آخرین گزارشی که در خصوص این پروژه امروز ارائه شد تا امروز ۳۰ درصد رقم قرارداد توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت شده و مقرر شد در راستای تسریع در انجام عملیات اجرایی از هر دو طرف تونل کارهای عمرانی و بازگشایی ادامه پیدا کند.

وی گفت: با تدابیر اندیشیده شده امیدواریم با حمایتی مضاعف از مجموعه پیمانکاری و با یک کار فوق العاده جهادی این پروژه را در تابستان سال آینده تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

اما، به گزارش خبرنگار بازار، صدیف بدری در تیرماه 1400، در بازدید از تونل دوم گردنه حیران اردبیل – آستارا اظهار داشت: یکی از اقدامات توسعه‌ای استان اردبیل اهمیت به توسعه مسیرهای مناطق گردشگری است که به همین منظور با هدف بازگشایی گره ترافیکی گردشگران و مسافران تونل دوم گردنه حیران اردبیل – آستارا در اسرع وقت به اتمام می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل سختی مسیر عملیات اجرایی با پروژه با تأخیر روبه‌رو است که به همین منظور با تلاش پیمانکار در ماه‌های آینده حفاری پروژه با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرده و عملیات فنی و عمرانی در این مسیر شکل خوبی به خود خواهد گرفت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: عملیات احداث این تونل در قالب بزرگراه از سال ۹۸ شروع شده و درصدد هستیم با حل مشکل ترافیکی این گردنه و تعریض‌سازی و توسعه مسیر از هر دو طرف تونل به میزان یک کیلومتر مسیر خوب تردد را برای مسافران و گردشگران فراهم کنیم.

بدری بیان کرد: تاکنون عملیات حفاری تونل به میزان ۱۶۳ متر در حال اجراست که تمام سعی و تلاش ما اتمام پروژه طبق زمانبندی و با کیفیت فنی است که در این راستا پیگیری‌های لازم به صورت مستمر انجام خواهد یافت تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

منابع:

  • https://www.mamlekat.online
  • https://www.iribnews.ir/fa/
  • https://www.kojaro.com/attraction

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا