راهداریوضعیت‌ راه‌های کشور

برای توسعه راه‌های شهرستان‌های کم برخوردار چه باید کرد؟

دستیابی به توسعه پایدار در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی مستلزم بهره‌مندی از راه‌های ارتباطی مناسب در شهرستان‌های مختلف کشور از جمله شهرستان محروم است.

خدمات زیربنایی مانند راه‌های ارتباطی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌ای جوامع مختلف محسوب شده و این مساله در جامعه بشری امروز نیز همواره مورد توجه دولتمردان بوده و هست تا جایی که از جاده همیشه به عنوان رکن مهم توسعه یاد می‌شود.

امروزه دولت‌ها برای توسعه مدرن جوامع خود بیش از پیش به انجام زیرساخت‌های ارتباطی در حوزه‌های مختلف از جمله جا به جایی کالا و مسافر اهمیت می‌دهند تا جایی که روز به روز شاهد گستره ارتباطاتی مهم در اقصی نقاط جهان هستیم.

جوامع بشری برای ارتباطات بیشتر، فارغ از مسایل مادی به ایجاد زیرساخت‌های مهم ارتباطی، حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن اقتصادی اقدام کرده تا جایی که برای احداث یک جاده یا ریل قطار کوهستان‌های بی شماری را درمی‌نوردند و برروی رودخانه‌ها و یا حتی دریاها و دریاچه‌ها شبکه‌های ریلی به طول چند ده کیلومتر احداث می‌کنند.

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ما، به خصوص پس از انقلاب در مناطق مختلف از جمله استان‌ها، شهرها و روستاهای محروم از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و امروزه نیز شاهدیم که هیچ منطقه کم برخوردای از عملیات عمرانی تاکنون محروم نمانده است.

بدون شک احداث هر عملیات عمرانی نیازمند حفظ و نگهداری است و در این رابطه، جاده‌ به لحاظ اهمیت استراتژیکی و تخصیص اعتبارات عمرانی بیش از حد و هزینه کرده­ای زیاد، نیازمند به نگهداری‌های مداوم و به روز هستند.

توسعه راه‌­های شهرستان‌­های کم برخودار با برنامه آمایش سرزمین

پروژه­های حمل و نقل جاده‌­ای و شبکه راه‌­های هر کشور به منزله شریان­‌های حیاتی آن کشور بوده و نقش اساسی در رشد و پیشرفت ان شرکت دارد. توسعه مناسب و بهبود وضعیت شبکه راه‌­ها و حمل و نقل جاده­‌ای در کل استان­‌های کشور سبب خواهد شد تا فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، تریستس و …. در تمام مناطق کشور به صورت متوازن و عادلانه توزیع شده و سبب تمرکز دایی جمعیت و فعالیت­‌ها از کلان شهرها خواهد شد.

برنامه آمایش سرزمین نیز که در راستای تبیین سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1400 و ترسیم الزامات تحقق آن در توسعه بلند مدت کشور و مبتنی بر اصول مصوب آمایش سرزمین، شامل ملاحظات امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و …. تنظیم شده است نیز در همین راستا بوده و یکی از ارکان اصلی دستیابی به آن بهبود وضعیت زیر ساخت‌­ها از جمله راه­‌ها و حمل و نقل جاده‌ای به خصوص در ماطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

هر چند که هدف از آمایش سرزمین در بسیاری از کشورهای دنیا در طی دهه­‌های گذشته، فراهم نمودن رفاه و وضعیت معیشتی بهتر برای مردم بوده است اما امروزه شاهد آن هستیم که جمعیت زیادی در کلان شهرها سک.نت دارند و سایر نقاط وضعیت نامناسبی به لحاظ امکانات، بهداشت، معیشت، فعالیت­‌های اقتصادی، توریستیو غیره دارند که این امر نشان از اجرایی نشدن صحیح برنامه آمایش سرزمین دارد.

یکی از لازمه‌های رشد و توسعه متوازن کشور و اجرای صحیح سیاست‌­های آمایش سرزمین ایجاد شبکه راه­‌های ارتباطی مناسب به کلیه نقاط کشور است که سبب خواهد شد تا ضمن تسریع در حمل و نقل کالا و مسافربه این نقاط، بستر انجام فعالیت­‌های گوناگون نیز در کل کشور تسهیل شده و سایر مناطق نیز همپای کلان شهرها رشد کنند.

سیاست­‌های کلی آمایش سرزمین و موضوع حمل و نقل

۱- کاهش تمرکز و تراکم جمعیت و فعالیت در مناطق پرتراکم کشور، به ویژه تهران و مهار روند رو به رشد جمعیت و فعالیت‌­ها در این مناطق از طریق دگرگونی ساختار فعالیت­‌های صنعتی و خدماتی آن­‌ها در راستای افزایش سهم فعالیت­‌ها و سرمایه‌­گذاری‌ها در دیگر مناطق کشور: اجرایی شدن این سیاست مستلزم آنست که وضعیت راه‌ها و حمل و نقل جاده‌­ای در سایر استان­‌های کشور بهبود یابد تا زمینه گسترش فعالیت‌­ها در این استان­‌ها میسر شود و جعیت نیز رفته رفته از استان­‌‍های پرتراکم به سمت استان­‌های محروم جذب شوند.

۲- ایجاد شبکه­‌های سازمان یافته از شهرهای بزرگ، کوچک و متوسط و تجهیز آن­‌ها به نحوی که بتوانند در سطح منطقه تحت نفوذ خویش وظایف خود را به صورت مطلوب انجام دهند: اجرای این سیاست نیز مستلزم توسعه راه‌­ها و بهبود کیفیت ­آن­‌ها در شهرهای تحت حوزه کلانشهرهاست.

۳- زمینه­ سازی لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت­‌ها و توان مراکز جمعیتی کوچک و پراکنده (روستاها، شهرهای کوچک) در حفظ و نگهداشت جمعیت و برقراری تعادل در الگوی استقرار جمعیت با متنوع ­سازی فعالیت­‌ها، ایجاد اشتغال و افزایش نقش فعالیت­‌های صنعتی و خدماتی: اجرایی شدن این سیاست نیز به بهبود و توسعه وضعیت راه‌­ها و حمل و نقل روستایی و مناطق کم برخودار میسر خواهد بود.

۴- توسعه زیرساخت‌­ها و شبکه­‌های زیربنایی و خدمات اجتماعی متناسب با سهم فعالیت پیش بینی شده برای مناطق و استان‌­های کمتر توسعه یافته: با توجه به اینکه شبکه راه‌­ها جزو زیرساخت­‌ها و تاسیسات زیربنایی است و دستیابی به سایر خدمات مستلزم ایجاد راه‌­های دسترسی است تحقق این هدف با بهبود وضعیت حمل و نقل جاده‌­ای امکان پذیر خواهد بود.

۵- ارتقای جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد ملی، از طریق استفاده از ظرفیت­های طبیعی، تاریخی و میراث فرهنگی کشور (در مناطق کم برخودار)، گسترش و تسهیل ارتباطات بین مناطق، به منظور تقویت پیوند بین اقوام و خرده فرهنگ­‌ها و همچنین گسترش تعامل­‌های بین فرهنگی فراملی: دستیابی به جایگاه مناسب در صنعت گردشگری نیز جز با تامین شبکه راه‌­های ایمن و ارتقا وضع راه‌­های موجود میسر نخواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا