ایمنی رانندهایمنی سفر

تاثیر الکل و مواد مخدر در رانندگی

رانندگی پس از مصرف مواد مخدر و یا آشامیدن نوشیدنی­‌های الکلی، احتمال تصادفات را افزایش می‌­­دهد. بیش از یک چهارم رانندگانی که در تصادفات در ایالات متحده امریکا جان هود ار از دست می‌­دهند، غلظت الکل خون آن­‌ها 08/0 درصد بوده است.

الکل به سرعت جذب خون شده و توانایی ذهنی، هوشیاری و دید انسان را کاهش می‌­دهد. همچنین، الکل باعث می­‌شود فرد دچار قضاوت ضعیف، کاهش هماهنگی و کاهش زمان واکنش شود. حتی اگر فرد مست نباشد، مقادیر کمی الکل می‌­تواند موجب اختلال در رانندگی گردد. با افزایش سطح الکل در خون فرد، اختلال در رانندگی نیز افزایش می­‌یابد.

الکل چگونه موجب اختلال در رانندگی می­‌شود

غلظت الکل خون (BAC[1]) مقدار الکل در خون فرد است که بصورت حجم الکل در واحد حجم خون بیان می­‌شود. به عنوان مثال، 08/0 درصد BAC نشاندهنده ۸۰ میلی­‌گرم الکل در هر ۱۰۰ میلی­‌گرم خون است. به طور کلی، احتمال افزایش تصادفات با افزایش BAC راننده به طور پیوسته افزایش می­‌یابد. خطر تصادف منجر به مرگ با افزایش مقدار BAC به بالاتر از 05/0 درصد افزایش می­‌یابد و اگر این مقدار بیشتر از 08/0 درصد باشد، خطر تصادف با سرعت بیشتر افزایش می­‌یابد.

در تمام BAC ها، خطر تصادف منجر به مرگ در رانندگان ۱۶-۲۰ ساله بسیار بیشتر از رانندگان ۲۱ و بالاتر است. مقدار BAC 08/0 درصد در رانندگان ۱۶ تا ۲۰ ساله مقدار تصادفات مرگبار را ۱۰ برابر، در رانندگان ۲۱ تا ۳۴ ساله ۷ برابر بیشتر و در رانندگان ۳۵ سال به بالاتر، ۶ برابر بیشتر افزایش می‌­دهد.

آمارها

در سال ۱۳۹۸، میزان تصادفات منجر به مرگی که رخ داده، با مقدار ۸ درصد غلظت الکل در خون یا بالاتر، ۲۸ درصد بوده است.

طبق یک تحقیق در سال ۲۰۲۱، اگر رانندگانی که سالانه به واسطه الکل موجب تصادفات مرگبار می­‌شوند، در زمان نوشیدن نوشیدنی­‌های الکلی، رانندگی نکنند، ۲۵ درصد از این گونه تصادفات کاسته خواهد شد.

مجازات قانونی رانندگان مست و مصرف کننده مواد مخدر و روان گردان

سرهنگ “ابوالفضل کوهزادی” درگفت و گو با برنا  اظهارداشت: مواد مخدر و مشروبات الکی از جمله مواردی هستند که درصورت استفاده، بر عملکرد راننده تاثیرمنفی گذاشته و می‌تواند زمینه ساز بروز خطر و حوادث ترافیکی باشد بنابراین تا زمان رفع اثر این قبیل مواد توهم زا، رانندگی با وسیله نقلیه ممنوع است.

او افزود : براساس ماده ۴۹۲ قانون مجازات اسلامی، رانندگی یا تصدی هر گونه وسیله نقلیه زمینی، هوایی یا دریایی در حال مستی یا در وضعیت غیرعادی ناشی از مصرف مواد مخدر یا روان گردان، علاوه بر مجازات مصرف این مواد، مستوجب جزای نقدی درجه پنج (۸ تا ۱۸میلیون تومان) و محرومیت از رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه از شش ماه تا دو سال خواهد بود.

سرهنگ کوهزادی تصریح کرد :علاوه برمجازات فوق مطابق بند ب ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستیی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد مأموران  پلیس راهور و راه با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می کنند و در صورت اثبات حالت مستی و بی ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد مورد نظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ ۴ میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به مرجع صالح قضائی معرفی می‌شود.

رئیس پلیس راهوراستان خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال، ۳۸ راننده مصرف کننده مواد مخدر و روان گردان توسط ماموران پلیس راهور شناسایی و جهت اعمال قانون به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

منبع: [1] Blood alcohol concentration

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا