راهداری

ساخت بزرگراه‌ها چه تاثیری در بهبود شرایط راهداری در کشور دارد؟

بزرگراه راهی است که خطوط رفت و برگشت آن جدا از یکدیگر می‌باشند و معمولا در درون شهرها ساخته شده و گاه اجبارا دارای تقاطع‌های هم‌سطح، میدان‌ها و چراغ راهنمایی نیز هستند. بزرگ‌راه‌ها به منظور کاهش ترافیک طراحی می‌شوند؛ اگرچه بزرگراه‌های شهری در مقایسه با دیگر راه‌ها، طول نسبی بالایی ندارند (۵ تا ۱۰ درصد) اما سهم به‌سزایی از رفت‌وآمد و سفرهای شهری را (۴۰ تا ۴۵ درصد) به خود اختصاص داده‌اند. بزرگ‌راه‌ها از آن رو اهمیت دارند که عموم رانندگان با توجه به ماهیت حرکتی سفرشان، از آن‌ها استفاده می‌کنند و تنها در نواحی مربوط به مقصدشان است که آن را ترک می‌کنند؛ به همین دلیل است که همواره مسیرهای بزرگراهی سهم ترافیک بیش‌تری را نسبت به دیگر مسیرها دارند.

نقش بزرگراه­‌ها

ایان مک هارگ در کتاب ” طراحی با طبیعت”، بزرگراه را به عنوان یک فرصت بی نظیر برای نشان دادن فرآیند طبیعی می­‌داند و آن را به عنوان یک ارزش تعبیر می­‌کند که امکان واکنش منطقی به نظام ارزش­‌های اجتماعی را فراهم می‌­کند.
وی بیان می­‌کند که برای بررسی بزرگراه­‌ها به غیر از محاسبات اقتصادی معمول باید محاسبات اجتماعی هم صورت گیرد؛ یعنی مسائل اجتماعی به وجود آمده توسط بزرگراه پیش­بینی شود و هر یک رتبه­ بندی شود؛ بنابراین با رتبه ­بندی مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی به طور همزمان می‌توان به مزیت­‌ها و ضررهای احداث بزرگراه پیشنهادی پی برد.

احداث راه­‌ها و شبکه معابر علاوه بر آن که کارایی مطلوبی در آمد و شد جمعیت دارد، باید در ارتباط با عوامل محیطی نیز قرار داشته باشد. سازگاری با اقلیم، رفع نیازهای محل‌ و خصوصیات اجتماعی و فرهنگی محله­‌ها، از آن جمله‌­اند. ارتباط محیط‌های مسکونی، اداری، تفریحی، آموزشی و … از طریق راه‌ها صورت می­‌پذیرد. در شهرسازی سنتی ایران به این پدیده توجه ویژه­ای شده است.

راه، با تقسیمات اصلی و فرعی خود و بنا بر نقشی که برعهده گرفته، با مرکز محله­‌های مسکونی و سپس مراکز تجاری و اجتماعی شهر ارتباطی منطقی دارد. راه‌ها در شهرهای سنتی ایران با درجه بندی و انشعاب­‌های مختلف خود، به نحو مطلوبی فضاهای گوناگون را از یکدیگر جدا می­‌ساختند؛ بنابراین در شهرسازی سنتی ایران وجه تمایز بین فضاهای مختلف به عهده راه‌­ها گذاشته شده بود؛ بنابراین به طور کلی می‌­توان گفت که راه در شهرهای سنتی دارای کارکردهای دسترسی و سلسله مراتب، دفاعی (در مواقع اضطراری و تهاجم دشمنان) اقلیمی (جهتگیری و شکل هندسی مطابق اقلیم)، فرهنگی-اجتماعی (ظهور تعاملات اجتماعی و بنیان‌­های فرهنگی) و زیبا شناختی (ایجاد تنوع و توازن در محیط برای تقویت غنای بصری) می­‌باشد. درصورتی که امروزه تنها کارکرد جابه­‌جایی در ایجاد بزرگراه­‌ها اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی در برنامه‌­ریزی حمل ­و نقل شهری برای راه ۳ نقش جابه­‌جایی، دسترسی و اجتماعی درنظر گرفته می­‌شود که در راه­‌های شریانی درجه ۱ (مانند بزرگراه) به نقش جابه‌­جایی برتری نسبی داده می‌شود و نقش‌­های دسترسی و اجتماعی به نفع آن تنظیم می‌­شود.

بزرگراه‌ها مسافرت‌ها را سریع‌تر، راحت­‌تر و ایمن‌­تر از حد معمول انجام می­‌دهند و در عین حال باعث کاهش مصرف سوخت می‌شوند.

بزرگراه‌ها مزایای زیادی برای صنایع، موسسات آموزشی، مراکز توریستی و بیمارستا­ن‌ها دارند که نقش اساسی در اقتصاد کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه جهان در ایجاد سهولت و سرعت سفرها دارد؛ از این رو، هر مشکلی که ممکن است بر عملیات حمل و نقل روان در بزرگراه‌ها تأثیر بگذارد، ممکن است تأثیرات منفی زیادی بر اقتصاد یک کشور داشته باشد.

این دلیل و دلایل دیگر توضیح می­‌دهند که چرا بزرگراه‌­ها برای یک کشور مهم هستند. با این حال، در زیر مزایای بزرگراه­‌ها آورده شده است:

  1. زیرساخت حمل و نقلی خوب و مناسب، مانند شبکه بزرگراه‌ها، سیستم حمل و نقل را افزایش داده و هزینه­‌های حمل و نقل را کاهش می­‌دهد و این موضوع به نوبه خود، قطعا هزینه‌های تولید را کاهش می‌­دهد؛ در حالی که بهره‌وری و سودآوری سازمان ها را افزایش می‌­دهد.
  2. شبکه‌های بزرگراهی همچنین برنامه­‌های حمل و نقل را با اطمینان‌­تر و به موقع‌­تر می­‌کنند.
  3. بزرگراه‌ها نیز به میزان قابل توجهی به رشد اجتماعی کمک می‌ک­نند؛ افراد می‌توانند به راحتی در بیشتر اوقات به دیدار عزیزان خود رفته و این کار روابط خوب بین خانواده و دوستان را افزایش می­‌دهد.
  4. بزرگراه‌ها می‌توانند نسبتا زمان سفر به روستاها و شهرها را کاهش داده و در نتیجه مردم را به سفر برای تجارت ترغیب کنند.
  5. بزرگراه‌­ها مسافرت‌ها را سریع‌تر، راحت‌­تر و ایمن­‌تر از حد معمول انجام می‌­دهند و در عین حال باعث کاهش مصرف سوخت می­‌شوند.
  6. بزرگراه­‌ها به کاهش میزان تصادف کمک می­‌کنند. زندگی هر کاربر جاده‌­ای مهم است. جاده­های خوب به کاهش میزان تصادفات کمک می­کنند. به عنوان مثال گفته شده است که بزرگراهی ساخته شده برای اتصال تبت به یکی از استان‌های چین میزان تصادفات را در منطقه 40٪ کاهش داده است.
  7. بزرگراه‌ها طول عمر یک وسیله نقلیه را افزایش می‌دهند: در شرایط نامناسب جاده، لاستیک، ترمز، کلاچ و سایر قطعات خودرو هنگام حرکت در جاده نامناسب آسیب می­‌بینند، اما وقتی جاده‌ها خوب باشند، قطعات خودرو عملکرد خوبی خواهند داشت.
  8. استفاده از بزرگراه‌ها تقریبا بر هر فعالیت اقتصادی محیط تأثیر می­‌گذارد؛ از این رو، هر جامعه روستایی که به دلیل نبود جاده متحرک از دیگران جدا شود، از نظر اقتصادی دچار چالش خواهد شد؛ به عنوان مثال، ساخت بزرگراه که استان تبت در چین را به هم پیوند می‌دهد، نقش مهمی در توسعه تبت دارد.
  9. بزرگراه‌­ها به طرق مختلف زندگی را بهتر می­‌کند: مانند کاهش زمان سفر برای افراد برای دسترسی به خدمات بهداشتی مراکز گردشگری و بازارها، کاهش هزینه‌­های سفر با موتورسیکلت و وسایل نقلیه و همچنین کاهش هزینه حمل و نقل برای صنایع و در نتیجه کاهش هزینه تولید و در عین افزایش خدمات مسافری و مهم‌تر از همه کاهش تصادفات رانندگی می‌­شود. در واقع، بزرگراه از بسیاری جهات پیشرفت­‌های چشمگیری را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا