ایمنی سفرجاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های دیدنی جاده دوهزار و سه‌هزار تنکابن

جاده دوهزار و سه‌هزار یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران است که از تنکابن آغاز می‌شود و به جنگل‌های بکر دوهزار و سه‌هزار می‌رسد.

جاده دوهزار و سه‌هزار از زیباترین و بکرترین مقاصد گردشگری در ایران است که از دل جنگل‌های انبوه تنکابن عبور می‌کند و شما را مهمان دشت‌های ییلاقی مازندران می‌کند. اگر به زودی مسافر استان‌های شمالی کشور هستید؛ بازدید از این مسیر شگفت‌انگیز و مملو از جاذبه‌های دیدنی را از دست ندهید.

نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی، فرصتی برای دوری از هیاهوی شهر و پناه بردن به دل طبیعت است. جاده دوهزار تنکابن آرامش نهفته در خود را به شما هدیه خواهد کرد. این مسیر زیبا با عبور از جنگل‌های رویایی البزر در کنار رودخانه دوهزار، منظره‌ای ستودنی خلق می‌کند. اگر می‌خواهید برای اولین بار از این مسیر چشم‌نواز دیدن کنید؛ حتما شگفت‌زده خواهید شد زیرا جاذبه‌های گردشگری متعددی در انتظار شماست.

جاده دوهزار کجاست؟

جاده دوهزار از شهر خرم‌آباد واقع در جنوب تنکابن شروع می‌شود و شما را به سفری رویایی می‌برد. این جاده زیبا با تهران فقط 270 کیلومتر فاصله دارد. اگر می‌خواهید از تهران و از طریق جاده چالوس به این منطقه برسید؛ کافی است 6 ساعت رانندگی کنید. اما اگر در حال حاضر تنکابن هستید باید به سمت خرم‌آباد واقع در 10 کیلومتری تنکابن برانید. 15 کیلومتر بعد از خرم‌آباد به منطقه‌ای تحت عنوان قلعه گردن می‌رسید که از این نقطه می‌توانید مسیر خود را به سمت دوهزار تغییر دهید.

جاده سه‌هزار کجاست؟

جاده سه‌هزار در امتداد دوهزار قرار دارد. در واقع این دو جاده زیبا، جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار را به هم وصل می‌کنند. همانطور که گفتیم؛ جاده دوهزار از خرم‌آباد شروع می‌شود و تا ارتفاعات دوهزار متری مازندران ادامه دارد که مملو از جاذبه‌های طبیعی، امکانات رفاهی و تفریحی است. در طول این مسیر، رودخانه خروشان دوهزار از جاده فاصله می‌گیرد اما با ورود به ارتفاعات سه هزار متری و جنگل سه‌هزار دوباره رودخانه به جاده نزدیک می‌شود. در واقع این دو جاده زیبا در مرز جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار به هم می‌رسند و از روی پل واقع بر رودخانه از هم جدا می‌شود. بد نیست بدانید که رودخانه در مسیر جاده دوهزار به همین نام خوانده می‌شود اما رودخانه‌ای که جاده سه‌هزار را همراهی می‌کند؛ چشمه کیله نام دارد.
جالب است بدانید که از طریق قزوین و جاده الموت نیز می‌توانید خود را به سه‌هزار برسانید. اگر از میدان ورودی قزوین، مینودر، به گرمارود بروید و 65 کیلومتر در یک جاده خاکی برانید؛ به جاده سه‌هزار می‌رسید. این نقطه از سمت شهسوار، پایان جاده سه‌هزار محسوب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری جاده دوهزار و سه‌هزار

1- جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار

بدون شک جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار واقع در ارتفاعات ییلاقی مازندران، زیباترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند. پیوند بین جنگل‌های هیرکانی در این منطقه، منظره‌ای باشکوه و ستودنی خلق کرده است. جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار با در بر گرفتن کوه‌های سر به فلک‌کشیده از آب‌وهوای متفاوتی نیز بهره می‌برند. طنین صدای دارکوب‌ها و رودخانه نیز سمفونی بی‌نظیری در جنگل ایجاده کرده است. در ساعات ابتدایی روز، به خصوص در فصول بهار و پاییز، مه غلیظی، درختان هیرکانی، راش، ون و چنار را می‌پوشاند. در این جنگل می‌توانید به تفریحاتی مانند ماهی گیری و کوهنوردی نیز بپردازید. بد نیست بدانید که نام این دو جنگل به ارتفاع آن‌ها اشاره می‌کند. جنگل دو هزار و سه‌ هزار به ترتیب در ارتفاعات دوهزار و سه هزار متری قرار دارند.

2- رودخانه دوهزار

رودخانه دوهزار که از کوه‌های الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می‌گیرد؛ با آبی زلال و خنک آماده پذیرایی از شماست. این رودخانه زیبا و خروشان درست از کنار روستا می‌گذرد.

3- سواحل شهسوار

ساحل مسحورکننده شهسوار اولین منظره‌ایست که در این مسیر شما را جذب خود خواهد کرد. خانه‌های با سقف شیروانی در میان سرسبزی این منطقه، نمایی بی‌نظیر ایجاده کرده‌اند.

4- پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره در دره‌ای عمیق و سبز، درست بین دو رودخانه دوهزار و سه‌هزار قرار دارد. این پارک زیبا با امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق و طبیعتی چشم‌نواز از شما استقبال خواهد کرد. ضمناً در پارک جنگلی چالدره با بقایایی از چند قلعه قدیمی مواجه خواهید شد که حاکی از قدمت تاریخی این منطقه هستند.

5- قله سیالان و ارتفاعات گردکوه

اگر از علاقه‌مندان به کوهنوری هستید؛ قله سیالان با شیب ملایم و طبیعتی زیبا در انتظار شماست. این قله 4250 متری به عنوان بلندترین کوه تنکابن شناخته می‌شود که در ارتفاعات گردکوه، بین دو استان مازندران و البرز، قرار دارد. این ارتفاعات از سمت جنوب به رودبار الموت و از سمت شمال به دره دوهزار مشرف هستند.

6- دشت دریاسر

در مسیر کوهنوری قله سیالان با دشت شگفت¬انگیز دریاسر مواجه خواهید شد که از همه طرف با کوه¬ محاصره شده است. دشت دریاسر به نوعی پل ارتباطی جنگل¬های شمال و کوه¬های یخچالی الموت است.

بهترین زمان سفر به جاده دوهزار و سه‌هزار

بهترین زمان برای سفر به این منطقه بهار است که جاده مملو از شکوفه، رودخانه پرآب و هوا خنک هست. البته در فصل تابستان نیز خبری از آب‌وهوای شرجی در این منطقه نیست و فقط در مرداد ماه با این مشکل برخورد خواهید کرد. همچنین جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار در فصل پاییز، نمایشی باشکوه از رنگ را ارائه می‌دهند. در این فصل می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری در جنگل بگیرید.

وسایل ضروری هنگام سفر به جاده دوهزار و سه‌هزار

هنگام سفر به جاده سه‌هزار و دوهزار، چادر مسافرتی، کیسه خواب، غذای سبک، آب کافی، کفش مناسب، پاور بانک، پماد ضد گزش حشرات و لباس گرم را فراموش نکنید. البته در این منطقه، اقامتگاه‌ها و امکانات رفاهی متعددی برای شما تدارک دیده شده است ولی اگر علاقه‌مند به اقامت در دل جنگل هستید؛ وسایل ذکر شده را حتما همراه داشته باشید.

همانطور که گفتیم جاده سه‌هزار و دوهزار با عبور از دل جنگل‌های هیرکانی آماده پذیرایی از شماست، مقصدی که با جاذبه‌های دیدنی مختلف مانند قله سیالان، دشت دریاسر، رودخانه دوهزار، پارک جنگلی چالدره و… از شما استقبال خواهد کرد. فقط اگر علاقه‌مند به کوهنوردی یا اقامت در جنگل بکر هستید؛ تجهیزات لازم را فراموش نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا