جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشورراهداری

جاذبه‌های دیدنی جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان لذت تماشای بهشت طبیعت و تاریخ لاهیجان را به شما هدیه می‌دهد.

شمال ایران به حدی زیباست که حتی یک جاده نیز خاطره‌ای متفاوت برای شما رقم می‌زند. جاده سیاهکل به دیلمان یکی از زیباترین جاده‌ها و جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

جاده سیاهکل به دیلمان به قدری زیباست که دلتان نمی‌خواهد به مقصد برسید. بسیاری از مسافران در طول این مسیر بارها توقف می‌کنند تا به تماشای جنگل‌های بکر سیاهکل بنشینند. علاوه بر این، در طول این مسیر چندین چشمه، آبشار و آثار تاریخی وجود دارد که گردشگران را به وجد می‌آورند. در این مقاله سعی بر آن است که ضمن معرفی مناطق سیاهکل و دیلمان لاهیجان، جاذبه‌های دیدنی این جاده را نیز معرفی کنیم.

شهرستان سیاهکل

سیاهکل یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای گیلان است که از جنوب غربی به لاهیجان، از شرق به رشت و از شمال به رودبار می‌رسد. نام محلی سیاهکل از دو کلمه سی به معنای کوه با شیب تند و کل به معنی آبادی گرفته شده است. سیاهکل را می‌توان به سه منطقه متفاوت تقسیم کرد؛ یک منطقه آبرفتی که یادگار رسوب دریا در گذشته است؛ منطقه‌ای کوهپایه‌ای و مملو از درختان راش و دیگری منطقه‌ای کوهستانی که نیمی از سال پوشیده از برف است. این شهر زیبا، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در این بین، منطقه گردشگری دیلمان، طرفداران زیادی دارد.

جاده سیاهکل به دیلمان کجا قرار دارد؟

جاده 45 کیلومتری سیاهکل به دیلمان یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی شمال ایران است که از میدان بسیج سیاهکل شروع می‌شود و تا دیلمان ادامه دارد. برای تماشای این جاده پرپیچ‌وخم، که از دل مناطق جنگلی و کوهستانی عبور می‌کند، به حدود یک ساعت و نیم زمان برای رانندگی نیاز دارید. البته توصیه می‌کنیم که در طول مسیر حتماً بایستید و ریه‌های خود را از اکسیژن خالص جنگل‌های بکر سیاهکل سیراب کنید؛ در حالیکه از تلالو نور خورشید و طنین آواز پرنده‌ها لذت می‌برید. علاوه بر این‌ها، این جاده جنگلی، فرصت تماشای جاذبه‌های متعددی را به شما می‌دهد.

راه دسترسی به جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل تا تهران 322 کیلومتر فاصله دارد یعنی برای ورود به این جاده از تهران باید حدود 4 ساعت رانندگی کنید. برای انجام این امر ابتدا باید وارد جاده قزوین – رشت شده و نرسیده به رشت، مسیر خود را به سمت جاده سراوان تغییر دهید. اما اگر ساکن رشت هستید، برای رسیدن به این جاده فقط 45 دقیقه زمان لازم دارید. البته نزدیک‌ترین شهر به این مسیر لاهیجان است که در 25 کیلومتری آن قرار دارد.

جاذبه‌های گردشگری جاده سیاهکل به دیلمان

این جاده زیبا، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، در ادامه قصد داریم به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جاده سیاهکل به دیلمان بپردازیم.

1- جنگل لاریخانی

جنگل لاریخانی یکی از بکرترین جنگل‌های ایران است که در 8 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد. هنگام قدم زدن در این جنگل احتمال دارد که با اسب‌های وحشی و پرندگان نادر مواجه شوید.

2- آبشار لونک

اگر 20 کیلومتر در جاده سیاهکل رانندگی کنید به آبشار دوقلوی لونک می‌رسید که 6 متر ارتفاع دارد. در کنار این آبشار، امکانات خدماتی و رفاهی متعددی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. آبشار لونک در فصول بهار و پاییز بسیار پرآب است و اطراف آن پوشیده از جنگل‌های راش، ممرز، انجیری، خرمندی و توسکا است.

3- تی‌تی کاروانسرا

کاروانسرایی قدیمی تی‌تی کاروانسرا در روستای بالارود قرار دارد که قدمت به آن 500 تا 600 سال پیش برمی‌گردد.

4- آبشار بابا ولی

آبشار بابا ولی با 20 متر ارتفاع در ساحل رودخانه پاکرود و در روستایی با همین نام یعنی در 5 کیلومتری جاده دیلمان به آسیابر قرار دارد. این منطقه زیبا یادگار قوم باستانی دیلم هست که جاذبه‌های تاریخی متعددی را در بر گرفته است. آبشار زیبا و فصلی بابا ولی حاصل ذوب شدن برف ارتفاعات اطراف آن است.

5- حمام تاریخی دیلمان

حمام تاریخی دیلمان در ارتفاعات 1466 متری شهر دیلمان قرار دارد که قدمت آن به دوره ایلخانیان برمی‌گردد. این حمام شامل یک صحن مرکزی است که بین چهار صحن دیگر محصور شده است. در گنبد بنا، چندین نورگیر تعبیه شده که نور را از طریق سنگ مرمر شفاف عبور می‌دهند. با توجه به اینکه منطقه دیلم سرد و کوهستانی است؛ حمام به گونه‌ای طراحی شده که در شرایط سخت آب‌وهوایی تاب بیاورد. جالب است بدانید که این اثر ثبت‌شده زیر گل و لای مدفون شده بود که به دستور میرزاعلی میربلوک از زیر لایه‌های گل بیرون آورده شد و مورد بازسازی قرار گرفت.

6-  قلعه گرماور

قلعه گرماور در ارتفاعات روستایی با همین نام قرار دارد که مشرف به دشت‌های اطراف است و احتمال می‌رود در قرون دوم و سوم هجری ساخته شده باشد. در اطراف قلعه، سفالینه‌هایی به جا مانده از ادوار قبل از اسلام و صدر اسلام دیده می‌شود.

7-  چشمه‌های آب معدنی

در این مسیر، چشمه‌های آب معدنی فراوانی مانند غازی گوابر، سیرگلی، گرماخانی، خورتاب و لاریخانی وجود دارد. جالب است بدانید که مردم محلی، آب این چشمه‌ها را مقدس و شفابخش می‌دانند.

8- اقامتگاه بوم‌گردی میکال

اقامتگاه بوم‌گردی میکال با معماری زیبا، چشم‌انداز متفاوت و امکانات رفاهی مناسب، آماده پذیرایی از گردشگران است.

9-  روستای پیرکوه

روستای پیرکوه که اقامتگاه مردمان کرمانج است از توابع شهرستان سیاهکل بشمار می‌رود. این روستا با شرایط آب‌وهوایی خاص شما را شگفت‌زده می‌کند.

10- پناهگاه سنگی گیلارکش

پناهگاه سنگی گیلارکش واقع در ارتفاع 1780 متری یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی جاده سیاهکل است که در روستای گیلارکش قرار دارد. دهانه اصلی پناهگاه دارای یک و نیم متر عرض و دو متر ارتفاع است.

بهترین زمان سفر به جاده سیاهکل به دیلمان

جاذبه‌های دیدنی جاده سیاهکل به دیلمان در تمام طول سال شما را شگفت‌زده خواهند کرد اما برای اینکه بیشترین لذت را از زیبایی‌ها و آب‌وهوای این منطقه ببرید، بهتر است در 6 ماه اول سال به خصوص در اردیبهشت ماه به این جاده سفر کنید.

 

بنابراین اگر مسافر شمال کشور و به خصوص لاهیجان زیبا هستید، بازدید از جاده سیاهکل به دیلمان را حتماً در برنامه خود قرار دهید. این جاده جنگلی و پرپیچ‌وخم با جاذبه‌های متعددی اعم از قلعه‌های تاریخی، کاروانسراهای قدیمی، جنگل‌های بکر، روستاهای زیبا، آبشارهای پرآب و امکانات رفاهی و خدماتی مختلف از شما پذیرایی خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا