اخبارایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهحمل و نقل هوشمند

خطر هک خودروهای هوشمند

به اعتقاد کارشناسان حوزه امنیت سایبری، خودروهای هوشمند در معرض خطر نفوذ هکرها هستند.

هوشمندسازی حمل‌ونقل و استفاده گسترده از خودروهای هوشمند منجر به کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت می‌شود اما معایب و نگرانی‌های خاص خود را نیز دارد. بزرگ‌ترین نگرانی افراد، امکان هک خودرو و کنترل آن از راه دور است که منجر به سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها و کاهش ایمنی می‌شود. بنابراین توسعه‌دهندگان باید بهبود امنیت سیستم حمل‌ونقل هوشمند را در دستور کار قرار دهند؛ در غیر این صورت افراد اعتماد خود را به این فناوری از دست داده و به خودروهای قدیمی خود پناه می‌برند.

بدون شک توسعه فناوری خودروی هوشمند هیجان‌انگیزترین اتفاق دهه اخیر در صنعت خودرو بوده است. با استفاده از این فناوری، تعداد زیادی خودرو در بستر اینترنت اشیا به هم متصل و اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند که منجر به افزایش ایمنی و کاهش ترافیک می‌شود. با این حال، همانطور که تقریباً تمامی فناوری‌های مدرن در معرض خطر حملات سایبری قرار دارند؛ احتمال هک خودروهای هوشمند نیز وجود دارد.

هک خودروهای هوشمند به معنای به خطر افتادن جان افراد و از بین رفتن حریم خصوصی آن‌هاست. این موضوع بزرگ‌ترین چالش دنیای اینترنت اشیا محسوب می‌شود. ترس بیش از حد مصرف‌کنندگان مانعی بر سر راه استفاده گسترده از خودروهای هوشمند است. در این مطلب با بحث هک خودروهای هوشمند بیشتر آشنا خواهیم شد.

خودروهای هوشمند

خودروهای هوشمند اطلاعات جمع‌آوری شده به وسیله حسگرهای مختلف را با سایر وسایل‌نقلیه یا زیرساخت‌های شهری در زمان درست به اشتراک می‌گذارند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده می‌توان جریان ترافیک را کنترل و امنیت جانی کاربران را افزایش داد. بنابراین وسایل‌نقلیه هوشمند در حال تبدیل به گره‌های پیچیده‌ای از یک شبکه جهانی هستند؛ شبکه‌ای که حجم عظیمی از اطلاعات را مدیریت می‌کند. اما این کافی نیست! طراحان باید بر روی امنیت، حفاظت در برابر تهدیدات موجود برای هر جز، زیرسیستم و شبکه‌ای که بعدها قرار هست خودرو در آن بستر فعالیت کند، تمرکز کنند.

ایجاد شبکه‌های امن ارتباطات داخلی و خارجی باید در دستور کار قرار گیرد. خودروسازها باید سیستم نظارتی طراحی کنند که بتواند فعالیت‌های مشکوک مرتبط با حملات سایبری را شناسایی کند. بنابراین با برقراری تعامل امن با سایر وسایل‌نقلیه و زیرساخت‌های شهری می‌توان به استفاده گسترده از سیستم حمل‌ونقل هوشمند امیدوار شد.

علی‌رغم آگاهی از این نکته، خودروهای هوشمند همچنان در معرض خطر نفوذ هکرها هستند. اولین گزارش احتمال هک خودروهای هوشمند به سال 2015 برمی‌گردد؛ زمانی که مهندسین امنیت با هک یک جیپ چروکی توانستند فرمان را بچرخانند، ترمزها را برای مدت کوتاهی غیرفعال و موتور را خاموش کنند. در سال‌های 2010 و 2011، محققان دانشگاه واشنگتن و کالیفرنیا نیز مقالاتی در مورد احتمال هک خودروهای متصل به هم منتشر کردند. علاوه بر این‌ها، خطر هک شدن خودروهای هوشمند بارها موردمطالعه و بررسی قرار گرفته است.

تصور کنید راننده یک خودرو شخصی در حین رانندگی متوجه شود که کنترل خودرو از دست او خارج شده و عده‌ای در حال کنترل ماشین از راه دور هستند! چنین تصوری واقعاً وحشتناک است، به خصوص اگر هکرها سعی کنند خودروی هک‌شده را به سمت ماشین‌هایی که از مقابل می‌آیند یا به سمت یک ساختمان هدایت کنند! این واقعاً فاجعه‌بار است. بنابراین خودروسازها با آگاهی از این چالش باید به طور جدی در پی رفع آن باشند.

راه‌های هک خودروی هوشمند

راه‌های مختلفی برای هک ماشین‌های هوشمند وجود دارد که در ادامه به شایع‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هک سیستم تله‌ماتیک: تله‌ماتیک به نقطه تلاقی راه دور و پردازش خودکار اطلاعات گفته می‌شود. وسایل‌نقلیه هوشمند از طریق سیستم تله‌ماتیک با یک مرکز راه دور ارتباط برقرار و اطلاعات مبادله می‌کند. هکرها با هک سیستم تله‌ماتیک مانع از تبادل داده و ارسال اطلاعات واقعی به راننده می‌شوند.
  • نصب بدافزار: هکر با استفاده از یک فلش، وای‌فای، تلفن همراه، بلوتوث و… بدافزار را به سیستم کامپیوتر خودروی شما منتقل و عملکرد صحیح آن را مختل می‌کند. نصب بدافزارها حتی می‌تواند منجر به ارسال اطلاعات اشتباه شود.
  • برنامه‌های غیرمجاز: سیستم‌ کامپیوتری خودروی شما می‌تواند برنامه‌های مختلف را دانلود و نصب یا به روزرسانی کند. طی چنین عملیاتی ممکن است یک برنامه غیرمجاز حاوی ویروس نیز روی سیستم نصب و اجرا شود. نصب برنامه‌های غیرمجاز عملکرد خودروی شما را مختل می‌کند.
  • OBD: یک برنامه‌ سفارشی از طریق درگاه OBD-II نصب می‌شود. چنین برنامه‌ای بعد از دسترسی به کانکتور می‌تواند ناظر تمامی ارتباطات شما با سایر وسایل‌نقلیه و زیرساخت‌ها باشد. بنابراین استفاده از برنامه‌های شخصی نیز می‌تواند راهی برای هک خودرو باشد.
  • قفل درب و جاکلیدی: یک هکر با دسترسی به کد قفل و جاکلیدی می‌تواند کنترل قفل درها یا خاموش و روشن کردن موتور خودرو را در دست بگیرد.

چگونه از خودروی هوشمند خود در برابر حملات سایبری محافظت کنیم؟

اگرچه خودروسازها موظف به ارتقای امنیت خودروهای هوشمند هستند اما ما نیز به عنوان کاربر می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم. برای محافظت از خودروی هوشمند خود در برابر حملات سایبری باید:

به روزرسانی نرم‌افزارها:

یک راه‌حل مطمئن برای به حداقل رساندن خطر، به روزرسانی مداوم نرم‌افزارهای ماشین است.

استفاده از VPN:

هنگامی که با استفاده از وای فای ماشین خود به وسیله‌نقلیه دیگری متصل می‌شوید از VPN استفاده کنید. VPN اتصال شما را رمزگذاری و ردیابی فعالیت شما توسط جاسوسان را غیرممکن می‌کند.

غیرفعال کردن سرویس‌های بی‌استفاده:

ا غیرفعال کردن پورت‌هایی که استفاده نمی‌کنید خود را از دست مشکلات احتمالی نجات دهید.

بدون شک نقش خودروی هوشمند در سیستم حمل‌ونقل هوشمند تکرارشدنی نیست. این فناوری مهیج تاثیری شگرف بر کنترل ترافیک و کاهش آمار تصادفات جاده‌ای خواهد داشت. اما ترس از هک شدن خودرو مانعی بر سر راه استفاده گسترده از این فناوری است. خودروسازها باید ارتقای امنیت وسیله‌نقلیه و محافظت از حریم خصوصی کاربران را در دستور کار خود قرار دهند. علاوه‌براین، کاربر نیز با استفاده از VPN، غیرفعال کردن سرویس‌های غیرضروری و به روزرسانی نرم‌افزارها می‌تواند خطر نفوذ هکرها را به حداقل کاهش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا