حمل و نقل هوشمند

راهکارهای نوین مدیریت ترافیک

عوامل تاثیرگذار بر ترافیک جاده‌ای چیست؟ ترافیک سنگین شهری چه تبعاتی دارد و در جهان چگونه کنترل می‌شود؟ اگر می‌خواهید با راهکارهای نوین مدیریت ترافیک آشنا شوید؛ پیشنهاد می‎‌کنیم حتما این مطلب را مطالعه کنید.

روند سریع توسعه شهرنشینی منجر به افزایش تقاضا برای ایجاد امکانات حمل‌­ونقل شده اما عدم کفایت سیستم موجود، موجب افزایش ترافیک شهری گردیده است. طبق اعلام سازمان ملل متحد، تراکم ترافیک تا سال 2050 به 68 درصد خواهد رسید؛ بنابراین شهرها باید از راهکارهای مناسب برای کنترل ترافیک استفاده کنند. بدیهی است با شناخت و بررسی راهکارهای مختلف هم می‌­توان این مشکل را حل کرد و هم در هزینه‌های مدیریت شهری صرفه‌جویی نمود.

ازدیاد خودروها و ترافیک سنگین منجر به اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت، خستگی‌های جسمی و روانی و افزایش آلودگی هوا می‌شود؛ بنابراین برنامه‌ریزی و مدیریت حمل‌ونقل امری الزامی است. مطالعات نشان می‌دهد که طراحی و اجرای دقیق شهر هوشمند و پروژه‌های ترافیکی گامی موثر در این زمینه است که با شناخت و ارزیابی راهکارهای نوین ممکن می‌شود. در این مطلب سعی شده که راهکارهای نوین مدیریت ترافیک شهری، ارائه و بررسی گردد.

یکی از موثرترین راه‌های کنترل و مدیریت ترافیک استفاده از سیستم حمل‌ونقل هوشمند است که امکان ردیابی وسایل نقلیه مختلف با هدف آگاهی از موقعیت و مدیریت بهینه آن‌ها را فراهم می‌کند. در ادامه، راهکارهای نوین ساخت شهر هوشمند و کنترل ترافیک را مطرح می‌کنیم.

راهکارهای هوشمند مدیریت ترافیک شهری

1- بهینه سازی چراغ‌های راهنما

یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند کارا مستلزم هوشمندسازی چراغ‌های راهنما در مناطق شهری شلوغ و حتی خلوت است. اگر چراغ‌ها به صورت هماهنگ با هم کار کنند؛ در زمان مناسب تغییر رنگ خواهند داد و در نتیجه ظرفیت جاده را به حداکثر می‌رسانند. چراغ‌های راهنمای هوشمند به موقعیت‌هایی که سبب مسدود شدن جاده می‌شوند نیز واکنش نشان می‌دهند و به رفع سریع‌تر ترافیک کمک می‌کنند.

2- افزایش و کنترل هوشمند پارکینگ‌ها

فضای محدود پارکینگ یکی از دلایل اصلی بروز ترافیک در مناطق شهری است. حتی در شهرهای بزرگ نیز فضای پارکینگ محدود است و پارکینگ‌های کنترل شده فقط در خیابان‌های اصلی قرار دارند. انتقال پارکینگ‌های کنترل شده به خیابان‌های خلوت‌تر و خارج از مرکز شهر در کنار ایجاد مناطق پارک هوشمند به کاهش ترافیک کمک شایانی می‌کند. برای ارتقای عملکرد پارکینگ‌های هوشمند می‌توان از ارائه مجازی رسید، تعریف محدودیت زمانی برای توقف در پارکینگ و گشت‌زنی منظم مامورین استفاده کرد. همچنین جمع‌آوری هوشمند داده‌ها کمک می‌کند که پارکینگ‌های خالی‌تر شناسایی و جمعیت به سمت آن‌ها هدایت شود. بنابراین کنترل هوشمند ترافیک گامی موثر در جهت ساخت یک شهر هوشمند با بار پایین ترافیک است.

3- استفاده از خودروهای خودکار

اگرچه استفاده از خودروهای خودکار ازدحام را از نظر کمی کاهش نمی‌دهد اما به مدیریت ترافیک به شیوه­ای پیشرفته کمک می‌کند. خودروهای هوشمند بدون دخالت انسان، مسیرهای جدید و خلوت را برای رسیدن به مقصد پیدا می­کنند؛ همچنین با جمع‌آوری داده‌ها، پارکینگ‌های خالی را پیدا و در بهترین نقطه پارک می‌کنند. علاوه‌براین، با استفاده از خودروهای خودکار، ترافیک ناشی از خطای انسانی نیز حذف می‌شود. بنابراین توسعه فناوری­‌های مرتبط با این خودروها، تاثیری شگرف بر کنترل ترافیک خواهد داشت.

4- نظارت بر ترافیک عابرین پیاده

تنها دلیل بروز ترافیک‌های سنگین، وسایل نقلیه نیستند؛ عدم توجه به ترافیک عابرین پیاده نیز به همان اندازه نگران­کننده است. با نظارت بر ترافیک عابرین می­توان مسیر ترافیک وسایل نقلیه را تغییر و حجم ترافیک را کاهش داد. برای نظارت بر این امر فناوری‌های جدیدی از جمله فناوری V2I ارائه شده است. داده‌های جمع‌آوری شده از نظارت بر ترافیک عابرین به بهینه‌سازی عملکرد چراغ‌های راهنما و افزایش ایمنی جاده‌ها نیز کمک می‌کند. همچنین با قرار دادن این اطلاعات در اختیار سازندگان املاک می‌توان به ساخت آپارتمان‌های مسکونی در مناطق با تراکم کم ترافیک کمک کرد. بنابراین نظارت بر ترافیک افراد در کنار سیستم حمل‌ونقل هوشمند در کاهش و مدیریت ترافیک نقش موثری دارد.

5- استفاده از پهپاد

استفاده از پهپاد یکی از بهترین ایده‌ها برای کاهش ترافیک با استفاده از فناوری‌های مرتبط با شهر هوشمند است. با توسعه پهپادهای مبتنی بر اینترنت اشیا، اموری مانند تحویل کالا که قبلاً با استفاده از وسایل نقلیه انجام می‌شدند حالا از طریق پهپادها صورت می‌گیرند. با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی بزرگی مانند آمازون تجربه موفقی در استفاده از پهپادها در شهرهای شلوغ داشته‌اند؛ قطعاً دولت‌ها نیز می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

6- اخذ هزینه برای پارکینگ‌های سازمانی

رایگان بودن پارکینگ‌های سازمانی باعث شده که اکثر کارکنان با استفاده از خودروهای شخصی به محل کار بروند چون نه هزینه‌­ای پرداخت می‌کنند و نه برای پیدا کردن جای پارک به مشکل برمی‌خورند. بنابراین اخذ هزینه برای پارکینگ‌های سازمانی می‌تواند کارکنان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کند و در نتیجه راهکاری برای کنترل ترافیک باشد.

7- برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف سیستم حمل‌ونقل هوشمند

برقراری ارتباط بین زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف سیستم حمل­ونقل اعم از وسایل نقلیه، جاده‌ها، نقشه‌ها، چراغ‌های راهنما و حتی مردم از طریق اینترنت اشیا به کاهش ترافیک کمک می‌کند. این رویکرد امکان جمع‌آوری، ذخیره سازی و تحلیل اطلاعات مختلف مانند مکان و سرعت وسایل نقلیه، ظرفیت جاده‌ها و… را به وجود می‌آورد.

8- به اشتراک گذاری اطلاعات

جمع آوری متمرکز اطلاعات و به اشتراک گذاری هدفمند آن­ها با بخش­های خصوصی گام مهمی در جهت خلق شهر هوشمند است. بدین ترتیب سازمان‌های مربوطه با توجه به اطلاعات به دست آمده می‌توانند در جهت هوشمند سازی شهر حرکت کنند.

9- حمل‌ونقل جایگزین

استفاده از وسایل نقلیه جایگزین مانند دوچرخه، اجاره ماشین به صورت ساعتی یا دقیقه‌ای و به اشتراک گذاری صندلی‌های خالی خودروهای شخصی نیز راه دیگری برای کاهش بار ترافیک است.

با توجه به اینکه 55 درصد از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند؛ تراکم ترافیک ناشی از این روند به یکی از چالش‌های مدیریت شهری تبدیل شده است. بنابراین شهرها باید از راهکارهای مناسب مانند هوشمندسازی سیستم حمل‌ونقل، معرفی وسایل نقلیه جایگزین، کاهش پارکینگ‌های سازمانی، ایجاد پارکینگ‌های هوشمند، کنترل ترافیک عابرین پیاده و.. برای کنترل و مدیریت ترافیک استفاده کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا