ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

چگونه از نقاط کور کامیون‌ها دور بمانیم؟

72 درصد از افرادی که در تصادفات مرتبط با وسایل‌نقلیه سنگین کشته می‌شوند، رانندگان و سرنشینان خودروهای سواری هستند. این آمار را با دوری از نقطه کور کامیون‌ها تا حد قابل‌توجهی کاهش دهید.

به اعتقاد عموم، یک راننده کامیون به دلیل ارتفاع بیشتر از سطح جاده و استفاده از آینه‌های بزرگ‌تر دارای دید بهتری است. در حالیکه کامیون‌ها نقاط کور بزرگ‌تری نسبت به سایر خودروها دارند. اگر در نقطه کور کامیون قرار بگیرید، راننده کامیون شما را نمی‌بینید. این اتفاق می‌تواند زمینه وقوع یک تصادف مرگبار باشد. پس لازم است که با نقاط کور کامیون‌ها آشنا شده و از آن‌ها دور بمانید.

نحوه دور ماندن از نقاط کور کامیون‌ها

خودروهای جدید مجهز به سیستم تشخیص نقاط کور هستند. اما این سیستم به راننده کمک می‌کند تا نقاط کور خود را بشناسد و کمکی به تشخیص نقاط کور سایر خودروها نمی‌کند. بنابراین خود فرد با کسب آگاهی و مهارت باید از نقطه کور سایر خودروها دور بماند. در این بین، دوری از نقاط کور وسایل‌نقلیه سنگین اهمیت بیشتری دارد زیرا احتمال جان سالم به در بردن از تصادف با خودروهای سنگین چندان زیاد نیست. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه از نقاط کور کامیون‌ها دور بمانید.

 

بخش اول: آگاهی

1- از کناره‌های کامیون فاصله بگیرید.

بزرگ بودن ابعاد کامیون به معنای نقاط کور بزرگ‌تر و خطر بیشتر است. راننده کامیون بخشی از خطوط دو طرف کامیون به خصوص سمت راست را نمی‌بیند. بنابراین قرار گرفتن در این نقاط بسیار خطرناک است. اگر ملزم به عبور از این مناطق هستید، به راننده کامیون علامت دهید، با احتیاط رفتار کنید و تا جایی که ایمنی اجازه می‌دهد با سرعت برانید.

2- مطمئن شوید که آینه بغل‌های کامیون را می‌بینید.

اگر راننده را در آینه بغل نمی‌بینید، احتمالاً او هم شما را نمی‌بیند و در نقطه کور قرار دارید. پس سعی کنید به صورت ایمن از این موقعیت خارج شوید.

3- مراقب علائم باشید.

وقتی پشت کامیون قرار دارید، نمی‌دانید که جلوی آن چه می‌گذرد. بنابراین باید مراقب علائمی مانند چراغ راهنما و چراغ ترمز کامیون باشید تا در صورت نیاز به موقع واکنش نشان دهید.

4- صبور باشید.

اگر سرعت کامیون کم است صبور باشید. به یاد داشته باشید که کامیون‌ها نمی‌توانند به راحتی ماشین‌های کوچک مانور دهند. این موضوع در مواقع اضطراری خطرآفرین است. از بوق زدن و پرخاشگری اجتناب کنید زیرا این موارد منجر به حواس‌پرتی و تصادف می‌شوند. با رانندگی محتاطانه و محترمانه به حفظ امنیت خود و دیگران کمک کنید.

 

بخش دوم: رانندگی در جلو و پشت کامیون

1- وقتی جلوی کامیون هستید فاصله ایمن را رعایت کنید.

وقتی جلوی کامیون قرار دارید، فاصله ایمنی را رعایت کنید. کامیون‌ها نمی‌توانند به سرعت یک موتورسیکلت یا ماشین بایستند. بنابراین با رعایت فاصله ایمنی این امکان را به راننده کامیون بدهید تا در صورت نیاز بتواند ترمز کند. اگر چراغ‌های جلوی کامیون را در آینه دید عقب خود ببینید، از نقطه کور جلویی خارج شده و در یک فاصله ایمن قرار دارید.

2- وقتی پشت کامیون هستید فاصله ایمن را رعایت کنید.

ابعاد بزرگ کامیون به این معنی است که راننده کامیون از آینه دید عقب محروم است و برای دیدن پشت سر خود باید به آینه بغل‌ها اکتفا کند. از طرفی وقتی پشت کامیون قرار دارید از اتفاقی که جلوی آن رخ می‌دهد بی‌خبرید. پس در منطقه ممنوعه که مستقیماً پشت کامیون است خارج شده و فاصله ایمنی را رعایت کنید. حداقل باید فضایی چهار ثانیه‌ای بین خود و کامیون بگذارید. سعی کنید در موقعیتی قرار بگیرید که هر دو آینه بغل کامیون را ببینید. بدین‌ترتیب، راننده کامیون نیز شما را می‌بیند.

3- هنگام پیچیدن مراقب باشید.

کامیون‌ها هنگام پیچیدن مسیر بیشتری را طی می‌کنند. بنابراین هنگام پیچیدن کنار یا پشت کامیون باید خیلی مراقب باشید.

 

بخش سوم: عبور از کنار کامیون

1- علامت بدهید.

عبور کردن از کنار کامیون به معنای عبور از یک نقطه کور هرچند کوتاه است. پس قبل از هر اقدامی به راننده کامیون علامت بدهید و مطمئن شوید که شما را دیده است.

2- در نقاط کور تعلل نکنید.

تا حد ممکن سریع عبور کنید و در نقاط کور معطل نشوید. اگر در این نقاط باشید و راننده کامیون کنترل خود را از دست داده، تغییر مسیر دهد یا تصادف کند، شما نیز در معرض خطر جدی قرار می‌گیرید. بهتر است بی‌خیال سبقت گرفتن از سمت راست کامیون شوید زیرا بدترین نقطه کور کامیون است.

3- فاصله کافی بگذارید.

اگر بعد از سبقت بخواهید به همان لاین برگردید باید حداقل به اندازه دو ماشین با کامیون فاصله داشته باشید. در غیر این صورت در نقطه کور جلویی قرار دارید.

4- سرعت خود را کم نکنید.

بعد از برگشت به لاین اولیه با همان سرعتی که سبقت گرفته‌اید پیش بروید. تا زمانی که فاصله ایمن بین شما و کامیون ایجاده نشده، سرعت خود را کاهش ندهید.

خودروهای سنگین معمولاً درگیر تصادفات جدی‌تر و مرگبارتری می‌شوند. با توجه به وزن و ابعاد این خودورها، راننده و سرنشینان ماشین سواری مقابل دچار صدمات جبران‌ناپذیری می‌شوند. پس شما به عنوان راننده یک خودروی سواری باید از نقاط کور کامیون آگاه باشید و سعی کنید از آن‌ها دور بمانید. در وهله اول باید با نقاط کور کامیون آشنا شوید. خطوط جانبی اطراف کامیون به خصوص سمت راست و فضایی که مستقیماً پشت یا جلوی کامیون قرار دارد، برای راننده آن قابل مشاهده نیست. پس از این نقاط دوری کنید و در صورت الزام خیلی سریع از این نقاط بگذرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا