ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهرانندگی ایمن

۲۱ عادت بد رانندگی که باید آن‌ها را ترک کنید

بی‌تفاوت بودن نسبت به عادات بد رانندگی ایمنی شما و سایر کاربران جاده را در معرض خطر قرار خواهد داد؛ حتی اگر منجر به وقوع تصادف هم نشود، طول عمر ماشین شما را می‌کاهد.

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی، نادیده‌گرفتن نقاط کور، رانندگی با سرعت بالا، پارک غیرقانونی و… رفتارهایی هستند که به مرور به عنوان یک عادت در ما نهادینه می‌شوند. سعی کنید با ترک کردن چنین رفتارهایی، ایمنی جاده را افزایش دهید.

عادات بد رانندگی

حتی اگر سال‌هاست که به عنوان یک راننده حرفه‌ای رانندگی می‌کنید به احتمال زیاد درگیر حداقل چند مورد از عادات بد رانندگی هستید. حتی اگر سعی کنید تمام قوانین را رعایت کنید باز هم ممکن است در طول چندین سال به عادات بدی مبتلا شده باشد که از آن‌ها بی‌خبرید. اگرچه همه عادات بد رانندگی منجر به وقوع تصادف جدی نمی‌شوند اما قطعاً فشار بالایی به خودروی شما وارد می‌کنند. در ادامه 21 عادتی را که می‌تواند شما را پشت فرمان به دردسر بیندازد، بررسی می‌کنیم.

1- حواس‌پرتی

بدون شک حواس‌پرتی در صدر لیست عادات بد رانندگی قرار دارد. آمار نشان می‌دهد که سالانه هزاران نفر جان خود را در اثر حواس‌پرتی راننده از دست می‌دهند و هزاران نفر نیز مجروح می‌شوند. اگرچه غذاخوردن و آرایش کردن نیز منجر به پرت‌شدن حواس راننده می‌شوند اما علت اصلی این معضل استفاده از تلفن همراه است. ارسال پیامک هنگام رانندگی 6 برابر خطرناک‌تر از نوشیدن مواد الکی است.

2- سرعت بالا

اگرچه همه ما از خطر رانندگی با سرعت بالا آگاه هستیم اما دور آن را خط نمی‌کشیم! رانندگی با سرعت غیرمجاز دومین عامل اصلی وقوع تصادفات مرگبار است. مهم نیست که چقدر راننده ماهر و مجربی هستید، در هر حال هرچه سریعتر رانندگی کنید، تسلط کمتری بر کنترل وسیله‌نقلیه خواهید داشت. آمار نشان می‌دهد که احتمال مرگ عابری که به خودرویی با سرعت 30 مایل بر ساعت برخورد می‌کند، دو برابر بیشتر از حالتی است که با خودرویی با سرعت 20 مایل بر ساعت برخورد می‌کند.

3- استفاده از مواد الکی

رانندگی تحت‌تاثیر حتی مقدار کمی الکل یا ماده مخدر بسیار خطرناک است. این مواد با کاهش عملکرد مغز، ایجاد اختلال در قدرت استدلال و عدم هماهنگی ماهیچه‌ها بر توانایی راننده تاثیر می‌گذارند.

4- گرفتن سبقت غیرمجاز

گاهی اوقات به طرز ناامیدکننده‌ای پشت سر کندترین راننده گیر می‌کنید. در این شرایط هرگز تسلیم وسوسه گرفتن سبقت غیرمجاز و عبور از ترافیک نشوید تا مبادا درگیر تصادف شوید.

5- بی‌توجهی به علائم راهنمایی و رانندگی

علائم راهنمایی و رانندگی با پیشگیری از بروز تصادف، ایمنی همه رانندگان، مسافران، عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران را تامین می‌کنند. نادیده‌گرفتن این علائم در بهترین حالت منجر به هرج‌ومرج و در بدترین حالت خلق یک تراژدی می‌شود.

6- ادغام نادرست

اجازه دادن به سایر ماشین‌ها همیشه هم خوب نیست. لطفاً از انجام این کار هنگامی که وارد جریان ترافیک می‌شوید، چشم‌پوشی کنید. وقتی نوبت به شما رسید، به آرامی پیش بروید. اگر عقب‌نشینی کنید، سایر راننده‌ها را گیج می‌کنید و جریان ترافیک را به هم می‌ریزید. البته سعی کنید از آن طرف بام هم نیفتید! عجله کردن هنگام پیوستن به جریان ترافیک نیز به همان‌اندازه خطرآفرین است.

7- افزایش سرعت هنگام نزدیک شدن به چراغ راهنما

اکثر ما هنگام نزدیک شدن به چراغ راهنما به طور ناخودآگاه سرعت خود را افزایش می‌دهیم تا مبادا پشت چراغ قرمز بمانیم! اگر می‌بینید که رنگ سبز به زرد یا بدتر از آن زرد به قرمز تبدیل می‌شود، این کار را نکنید. در غیر این صورت عواقب وحشتناکی در انتظار شما و راننده‌ای که در جهت مخالف حرکت می‌کند، نشسته است. حتی اگر تصادف نکنید، احتمالاً جریمه خواهید شد.

8- نادیده گرفتن نقاط کور

قاعدتاً نادیده گرفتن نقاط کور خطرناک است اما عدم بررسی آن‌ها خطرناک‌تر است. همه ما شوک زمانی را تجربه کرده‌ایم که راننده در لاین بعدی ناگهان وارد خط ما می‌شود زیرا خودروی ما را ندیده است. در این حالت معمولاً عصبی می‌شویم که شرایط را خطرناک‌تر می‌کند. قبل از تغییر مسیر و علامت دادن همیشه آینه بغل خود را نگاه کنید. برای اینکه مطمئن شوید هیچ وسیله‌نقلیه‌ای در نقطه کور قرار ندارد، به روی شانه خود نیز نگاه کنید.

9- راهنما نزدن

بعضی‌ها تصور می‌کنند که بقیه راننده‌ها علم غیب دارند و از نیات آن‌ها در جاده آگاه هستند! در حالیکه رانندگی ایمن، مودبانه و ساده حکم می‌کند که قبل از توقف، پیچیدن یا تغییر خط راهنما بزنید.

10- رانندگی هنگام عصبانیت

وقتی ناراحت یا عصبی هستید پشت فرمان ننشینید. صبر کنید تا حالتان بهتر شود حتی اگر باعث شود دیر به قرار برسید. هنگام رانندگی نیز نباید اجازه دهید رفتار سایر راننده‌ها شما را عصبی کند. اگر راننده‌ای سبقت غیرمجاز گرفت، به جای عصبی‌شدن نفس عمیق بکشید و خوشحال باشید چرا که به اندازه کافی آهسته می‌رانید.

11- رانندگی با خستگی

خستگی درست به اندازه استفاده از مواد الکی خطرناک است. اگر سفری طولانی پیش رو دارید، هر از گاهی بایستید و استراحت کنید. شب نیز بهتر است کلاً رانندگی نکنید. دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

12- عدم رعایت فاصله ایمنی

عدم رعایت فاصله ایمنی یکی از بدترین عادات رانندگی است که منجر به وقوع تصادف می‌شود. بین خود و خودروی جلویی حداقل سه ثانیه فاصله در نظر بگیرید. در شرایط بد جوی این فاصله را بیشتر کنید.

13- نبستن کمربند ایمنی

کمربند ایمنی اولین ناجی شما در لحظه بروز تصادف است. قبل از بستن کمربند ایمنی خود و سایر سرنشینان حرکت نکنید. از ایمنی کودکان خردسال نیز اطمینان حاصل کنید.

14- کاهش بی‌دلیل سرعت

کاهش سرعت برای تماشای تصادف پیش‌آمده خطرناک است و می‌تواند باعث واکنش زنجیره‌ای و کندشدن ترافیک شود. بادقت به جاده، موانع موجود و پلیسی که جریان ترافیک را هدایت می‌کند نگاه کنید.

15- پارک غیرقانونی

از پارک کردن در ایستگاه اتوبوس، مکان مخصوص افراد معلول و نقاط پارک ممنوع جداً دوری کنید. پارک غیرقانونی می‌تواند دیگران را در موقعیت خطرناکی قرار دهد و جریمه سنگینی برای شما داشته باشد.

16- رانندگی نامنظم

توقف ناگهانی و کاهش سرعت بدون راهنما زدن می‌تواند راننده پشت سری را غافلگیر کند و منجر به وقوع تصادف شود.

17- نبستن بار و ریختن زباله

ریختن زباله داخل ماشین کار درستی نیست زیرا منجر به گیرگردن زباله زیر پدال‌ها می‌شود و آن‌ها را از کار می‌اندازد. اگر بار زیادی روی صندلی عقب داشته باشید، دید شما مختل می‌شود. ضمناً اگر بار روی سقف ماشین را به خوبی نبندید، در صورت بروز تصادف ممکن هست اجسام به سمت دیگر خودروها پرتاب شوند.

18- استفاده از هدفون

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند به اندازه کافی حواس شما را پرت می‌کند. استفاده از هدفون شرایط را بدتر خواهد کرد. علاوه‌بر حواس‌پرتی، استفاده از هدفون نمی‌گذارد صدای آژیر خودروهای امدادی یا بوق سایر وسایل‌نقلیه را بشنوید.

19- روشن نکردن چراغ‌های جلو

اگرچه روشن نکردن چراغ‌های جلو در تاریکی شب خیلی اتفاق نمی‌افتد اما معمولاً هنگام غروب یا در شرایط بد جوی رخ می‌دهد. اگر نمی‌دانید که به چراغ‌های جلو نیاز دارید یا نه بهتر است با روشن کردن آن‌ها خیال خود را راحت کنید.

20- نوربالا

استفاده از نوربالا در جاده‌های تاریک ضروری است اما خاموش نکردن آن هنگامی که ماشینی از روبه‌رو به شما نزدیک می‌شود خطرآفرین است.

21- رانندگی با لاستیک‌های فرسوده

ممکن است در جاده خشک بتوانید با لاستیک‌های فرسوده کنار بیایید اما در جاده خیس یا یخ‌زده با مشکل بزرگی مواجه خواهید شد. لاستیک فرسوده چسبندگی چندانی به جاده خیس ندارد.

ما مطمئنیم که شما درگیر تمامی این عادات بد نیستید اما ممکن است هرچند وقت یکبار مرتکب برخی از آن‌ها شوید. بعد از مرور لیست عادات بد رانندگی به خود قول دهید هر رفتار بدی را که دارید اصلاح کنید و با اطمینان خاطر پشت فرمان بنشینید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا