۱۴۱، مرکز مدیریت راه‌های کشورراهداری

بهسازی راه‌های روستایی گامی برای محرومیت‌زدایی

توسعه زیر ساخت‌های جاده‌ای، یکی از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می‌رود و در این میان زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل روستایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بخش عمده­‌ای از راه­‌های کشور در زمره را­ه­‌های روستایی به شمار می­‌روند. توسعه راه‌های روستایی از جمله مهم‌ترین اهداف دولت‌­های مختلف برای کاهش محرومیت در نقاط مختلف کشور بوده و طی سال­‌های طولانی گذشته، اقدامات زیادی در این خصوص اجرایی شده که از جمله آن موفق‌ترین و اثرگذارترین آن‌ها، طرح ابرار (اقدام ملی برای راه‌های اولویت دار روستایی) با اهتمام دولت تدبیر و امید است. این طرح توانسته در ارتقای رضایت روستاییان و پیشگیری از مهاجرت به شهرها اثرگذار باشد.

توسعه راه‌­های روستایی می‌­تواند امکان عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بازارهای مصرف شهری، امکان افزایش ارتباط با نهادهای خدماتی و افزایش امنیت فردی و اجتماعی در مناطق روستایی را فراهم آورد. همچنین سرمایه‌­گذاری و ساماندهی حمل‌­ونقل روستایی نیز می‌­تواند امکان اشتغال پایدار و مولد، کاهش نرخ مهاجرت، افزایش تقسیم کار جغرافیایی و بازتوزیع مکانی مهارت­‌ها را فراهم آورد.

بهبود و اصلاح زیرساخت‌­ها، استراتژی پایداری است که با بهبود کیفیت زندگی، عرضه کالا و خدمات و فراهم کردن وسایل رفاهی امکان‌پذیر است و نقش مهمی در افزایش استاندارد زندگی، رشد و توسعه روستایی ایفا می­‌کند.

حمل و نقل روستایی

حمل­ و نقل و به ­ویژه حمل­‌ونقل روستایی در توسعه اقتصادی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعات دانشگاهی صورت گرفته اغلب متمرکز بر حمل‌­ونقل شهری است و در این میان با وجود ویژگی­‌های متفاوت و متمایز حمل­‌ونقل روستایی، به این حوزه کمتر پرداخته شده است.

حمل­‌ونقل روستایی به حرکت مردم و کالاهایشان در درون یا میان جوامع روستایی برای اهداف مختلف اقتصادی، اجتماعی و اداری گفته می­‌شود که بر روی شبکه راه­‌های روستایی برای دریافت منابع و خدمات به داخل روستا و همچنین خارج کردن تولیدات روستا به بیرون محدوده روستا انجام می‌شود. در واقع حمل‌­ونقل روستایی شامل الگوهای مختلفی از حرکت است که برای دامنه گسترده‌­ای از اهداف مختلف در درون روستا و بیرون آن صورت می­‌گیرد.

این اهداف مسافرتی ممکن است در ارتباط با خانوارها (برای به دست آوردن آب، سوخت و غذا، (کشاورزی (برای نگهداری و فروش محصوالت و دام­‌ها) و یا تنوع گسترده‌­ای از فعالیت­‌های اقتصادی و اجتماعی (آموزشی، مذهبی، تفریحی، سلامتی، اشتغال‌زایی و تولید درآمد) باشد. وسایل مورد استفاده حمل­ و نقل نیز تابع زیرساخت­‌ها، اهداف، مسافت، جنسیت و سن می‌­باشد.

در واقع حمل­‌ونقل مؤثر و کارآمد متکی به وسایل متنوعی از حمل­‌ونقل برای جابه ­جایی کالا و مسافران است. این تنوع و گوناگونی به زیرساخت­‌ها، شرایط محیطی، استفاده کننده­‌ها و تقاضا وابسته است. بیشتر حمل‌­ونقل روستایی در اطراف نواحی روستایی رخ می­‌دهد. به طور کلی این نوع از مسافرت­‌ها شامل مسافت­‌های کوتاه با بارهای سبک است که از طریق جاده‌­های مالرو و خاکی انجام می­‌شود که به عنوان نمونه می­‌توان جابه‌­جایی جهت بازاریابی و توزیع، جمع‌­آوری آب و هیزم، نگهداری از محصوالت و حیوانات را نام برد.

یکی از مهم‌ترین نیازهای روستانشینان بحث حمل و نقل و ارتباط با مناطق شهری است. وجود راه‌ها و جاده‌های امن و مناسب یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در یک منطقه به حساب می‌آید و این امر در مناطق روستایی بسیار ضرورت دارد چرا که راه‌های روستایی حلقه اتصال روستاییان با شهرها برای عرضه محصولات دامی و کشاورزی است.

به وضوح روشن است که عدم وجود زیرساخت‌های ارتباطی نقشی اثرگذار در توسعه نیافتن مناطق روستایی دارد و بالعکس توسعه و بهبود راه‌های ارتباطی در روستاها به شکوفایی و رشد هر چه بیشتر این مناطق منجر می‌شود. از آنجا که در سطح کشور پراکندگی جمعیت روستایی وجود دارد طبق برنامه پنجم توسعه باید روستاهای بیشتر از ۲۰ خانوار از جاده و راه‌های مناسب برخوردار و روستاهای بالای ۵۰ خانوار نیز از راه آسفالت بهره‌مند باشند.

آمار موجود حاکی از آن است که حجم عمده‌ای از تصادفات که دارای مصدومیت و جراحت و فوتی هستند در جاده‌های روستایی روی می‌دهد که این مسئله نشان می‌دهد وضعیت ایمنی جاده‌های روستایی نامناسب و غیراستاندارد است. طبق آخرین اطلاعات طی سال گذشته تعداد جان باختگان در مسیرهای روستایی ۱۲۹۷ نفر بوده است.

لازم به ذکر است که توسعه و ارتقای امنیت راه‌های روستایی و فراهم کردن امکانات در روستاها می‌تواند تا حدود زیادی از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهر جلوگیری کرده و از آسیب‌های ناشی از این مهاجرت‌ها به طور چشمگیری بکاهد. از آنجا که بسیاری از روستانشینان پس از ترک روستای خود به شهر می‌آیند غافل از این هستند که زندگی در شهر مشکلاتی دارد که هرگز آن‌ها در محیط روستا تجربه نکرده‌اند و همین امر سبب می شود بسیاری از آن‌ها برای فرار از مشکلات شهر به حاشیه شهرها پناه ببرند و حاشیه‌نشینی را با مشکلات فراوانش برای جامعه فراهم آورند.

مزیت‌­های بهبود حمل‌­ونقل روستایی

بهبود مداوم در زیرساخت­‌های حمل‌­ونقل روستایی باعث دسترسی آسان به مواد اولیه و محصولات بازار می‌­شود و همین عامل احتمالا تاثیرات مثبتی بر بخش‌­های مختلف خدمات و تولیدات خواهد گذاشت كه ممكن است این تاثیرات بر روی تولیدات كشاورزی به ویژه در موارد زیر موثر باشد:

  1. افزایش نیروی كار در بخش كشاورزی از طریق بالا بردن كشت گسترده محصولات
  2. بالا بردن توان بهره­‌برداری در فرآیند فعالیت‌­های كشاورزی
  3. پیشرفت و تحول در استفاده از تكنولوژی، در خصوص استفاده از كودها، حشره‌كش‌­ها، روش‌­های آبیاری، استفاده از تكنولوژی ماشینی مناسب در فرآیند فعالیت­‌های كشاورزی
  4. افزایش حجم تولیدات كشاورزی
  5. تغییر در اجزاء محصوالات
  6. افزایش در میزان كیفیت تولیدات كشاورزی

 همچنین بهبود زیرساخت­‌های حمل­‌ونقل بر فعالیت‌­های غیر كشاورزی نیز تاثیرگذار است مانند:

  1. پایین آمدن مصرف سوخت
  2. افزایش قابلیت دسترسی به خدمات و تولیدات متنوع در سطح محلی
  3. ایجاد فرصت­‌های تازه در زمینه اشتغال­زایی
  4. افزایش دستمزد فعالیت‌­های غیر كشاورزی

همچنین بهبود جاده‌­ها سبب تغییر در بخش حمل‌­ونقل و بهبود امكانات و تسهیلات در بخش سازمان­‌های خدماتی می­‌شود. اجزا عمده این تغییرات در این بخش شامل نهادهای بهداشتی، نهادهای آموزشی، نهاد مالی و گسترش خدمات است.

منابع :

  • https://www.irna.ir/news/83883016
  • https://dehyariha.imo.org.ir
  • http://www.iranianjae.ir/article_34561.html
  • https://www.qomnews.ir/fa/report

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا