ایمنی جاده‌هاتصادفات جاده‌ای

نقش سرعت در کاهش تلفات در جاده‌های برون شهری

مخاطرات سرعت بالا در رانندگی

به وضوح مشخص است که سرعت پایین منجر به کاهش تصادفات رانندگی می‌شود. رانندگی با سرعت بالا، دید و درک راننده از اطراف را کاهش می‌دهد. در سرعت‌های پایین دید راننده وسیع‌تر شده و بیشتر متوجه اطرافش می‌شود. اکثر کارشناسان ایمنی جاده معتقدند مهم‌ترین عامل در تلفات جاده‌ای در سراسر جهان، تنها “سرعت غیرمجاز” است.

سرعت به عنوان یک عامل اصلی خطر در آسیب‌های ترافیکی جاده شناخته می­‌شود که هم بر خطر تصادف در جاده و هم بر شدت آسیب‌های ناشی از تصادف تأثیر می‌گذارد. سرعت بیش از حد و نامناسب عامل اصلی مرگ و میر و عواقب ناشی از تصادفات جاده‌ای است. رانندگی با سرعت کمتر به رانندگان این امکان را می­‌دهد تا با طی مسافت کمتری متوقف شوند. فاصله توقف یک وسیله نقلیه ترکیبی از مسافت طی شده از طول زمان واکنش راننده و مسافتی  که پس از استفاده از ترمز برای توقف خودرو لازم است. بنابراین، در سرعت‌های بالاتر، فاصله توقف بیشتر است و هرچه سرعت بیشتر باشد، خطر تصادف با شیب بیشتری افزایش می­‌یابد.

محدودیت‌های سرعت به این منظور طراحی شده‌اند که رانندگان باید با سرعت مشخصی در یک منطقه خاص رانندگی کنند. محدودیت سرعت به حداکثر سرعت مجاز گفته می‌شود که یک راننده می‌تواند در جاده حرکت کند. ممکن است شخصی کندتر از سرعت مشخص رانندگی کند؛ اما رانندگی با سرعت بالاتر غیرقانونی تلقی می‌­شود. اعمال محدودیت سرعت در جلوگیری از وقوع تصادفات تأثیر زیادی دارد.

نتایج جالب درمورد سرعت­‌های پایین در رانندگی

گزارش جدید انجمن بین‌المللی حمل و نقل تایید می‌کند سرعت پایین باعث ایمن‌تر شدن جاده‌ها می‌شود. افزایش میانگین سرعت رابطه مستقیم با مقدار تصادف و تلفات دارد. براساس یک  فرمول علمی، هر 1٪ افزایش در سرعت متوسط ​​منجر به افزایش 2 درصدی در تصادفات، 3٪ افزایش در تصادفات شدید و 4٪ تصادفات مرگبار را منجر می‌شود. بنابراین، کاهش سرعت تا چند کیلومتر در ساعت می‌تواند خطرات و شدت تصادفات را تا حد زیادی کاهش دهد.

در سرعت‌های پایین، حتی اگر تصادفی رخ دهد، شدت کمتری خواهد داشت، به ویژه اگر تصادف با عابر پیاده، دوچرخه سوار یا موتورسوار باشد. در صورت برخورد وسیله نقلیه با سرعت 30 کیلومتر در ساعت با یک عابر پیاده، 90 درصد احتمال زنده ماندن وجود دارد. این سرعت در 40 کیلومتر در ساعت به 70 درصد و در 50 کیلومتر در ساعت به کمتر از 20 درصد کاهش می‌یابد. عابران پیاده تقریباً هیچ شانسی برای زنده ماندن در اثر تصادف با سرعت 80 کیلومتر در ساعت ندارند. بر اساس تحقیقی در سوئد، تغییر سرعت متوسط 1 کیلومتر در ساعت منجر به تغییر 2 درصدی در تعداد تصادفات برای جاده‌­هایی با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت و 4٪ برای جاده­‌های با حداکثر سرعت 50 کیلومتر در ساعت خواهد شد.

تحقیقات انجام شده در گرنوبل فرانسه نشان داده است که رانندگی با سرعت 30 کیلومتر در ساعت  به جای 50 کیلومتر در ساعت، فقط 18 ثانیه زمان سفر را افزایش می­دهد.

سرعت زیاد، امکان پاسخگویی به موقع راننده در «مواقع لزوم خطر» را کاهش می­‌دهد. افراد برای پردازش اطلاعات، تصمیم ­گیری در مورد واکنش و یا عدم عکس‌العمل و در نهایت برای اجرای واکنش به زمان نیاز دارند. در سرعت‌­های بالا، مسافت طی شده برای ایستادن کامل، افزایش می­‌یابد. در واقع چون فاصله ترمز متناسب با مربع سرعت است، بنابراین با افزایش سرعت، احتمال برخورد نیز افزایش می‌یابد. هرچه سرعت وسیله نقلیه بیشتر باشد، مدت زمان توقف راننده و زمان جلوگیری از تصادف نیز کوتاه‌تر خواهد بود. مسافت توقف اتومبیلی که با سرعت 50 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد به طور متوسط 13 متر است، در حالی که اتومبیلی که با سرعت 40 کیلومتر در ساعت حرکت می‌­کند در کمتر از 5/8 متر متوقف می‌شود.

در کشورهای با درآمد بالا، 30٪ مرگ و میر جاده‌­ای به سرعت مربوط می‌­شود، در حالی که در برخی از کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط، سرعت عامل اصلی نیمی از تصادفات جاده‌ای است.

سرعت هنگام برخورد به «شدت ضربه» کمک می‌کند. برای سرنشینان اتومبیل با سرعت 80 کیلومتر در ساعت، زمان تصادف، احتمال مرگ 20 برابر بیشتر از سرعت 30 کیلومتر در ساعت است.

سرعت حتی در مواقعی که با سرعت مجاز رانندگی می‌کنید؛ اما شرایط جاده مناسب نیست، مانند شرایط بد آب و هوایی یا زمانی که جاده­ای در دست تعمیر است و یا در منطقه ای که شب نور خوبی ندارد، خطر تصادفات را افزایش می‌­دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا