راهداری

‌مراحل کلیدی عملیات برفروبی راهداری

یخ­زدگی جاده‌­ها یکی از پدیده‌­های رایج در فصل سرما است که می­‌تواند خدمت ­رسانی در شهرها را دچار مشکل و جاده­‌ها را مسدود کند. از این رو، برفروبی صحیح و به موقع بخش مهمی از مبانی مدیریت بحران بشمار می­‌رود که نیاز به برنامه ­ریزی دقیق دارد.

یخ­زدگی جاده‌­ها یکی از پدیده‌­های رایج در فصل سرما است که می­‌تواند خدمت ­رسانی در شهرها را دچار مشکل و جاده­‌ها را مسدود کند. از این رو، برفروبی صحیح و به موقع بخش مهمی از مبانی مدیریت بحران بشمار می­‌رود که نیاز به برنامه ­ریزی دقیق دارد. عدم برنامه ­ریزی در اجرای عملیات برفروبی راهداری منجر به سرگردانی، پایین آمدن کارایی نیروی انسانی، اتلاف وقت، هدر رفتن منابع، عدم استفاده صحیح از تجهیزات، خسارات زیست­ محیطی ناشی از یخ­زدگی و افزایش خسارات مالی و جانی می­‌شود. بنابراین در درجه اول داشتن یک برنامه مدیریتی مدون و سپس اجرای اصولی مراحل عملیات برفروبی الزامی است.

کنترل برف و یخ در جاده­‌ها و فضای شهری بخش مهمی از مبانی مدیریت بحران است که در گرو یک برنامه ­ریزی دقیق قرار دارد. هدف از عملیات برفروبی راهداری، پاک کردن شبانه روزی برف از جاده‌­های اصلی و فرعی، بزرگراه‌­ها و معابر شهری است تا ایمنی کاربران و وسایل نقلیه حفظ شود. در واقع راهداری باید تا حد ممکن از مسدود شدن جاده‌­ها جلوگیری کند که این مهم فقط از طریق یک برنامه‌ریزی دقیق قبل از بارش برف و اجرای صحیح برنامه قبل، حین و بعد از بارش برف محقق می­‌شود.

به طور کلی و براساس تجارب به­ دست آمده، مدیریت بحران در زمستان مستلزم تدوین و اجرای یک برنامه دقیق پیش از ورود به این فصل است. ارائه چنین برنامه‌­ای نه تنها موجب ایجاد هماهنگی بین بخش‌­های اجرایی می­‌شود بلکه ایمنی افراد، کارگران راهداری، بزرگراه‌­ها و وسایل نقلیه را نیز تا حد قابل قبولی تضمین می­‌کند. در واقع چون عملیات برفروبی باید با حداکثر سرعت و با به کارگیری نیروها و تجهیزات متعدد انجام شود؛ مستلزم هماهنگی لازم است.

اهداف برنامه مرتبط با عملیات برفروبی

برنامه راهداری شامل استراتژی­‌ها و مراحل عملیات برفروبی به منظور جلوگیری از یخ­زدگی جاده­‌ها، جلوگیری از ورود برف به مسیرهای در معرض باد، فراهم کردن ماشین ­آلات برفروبی، شناخت مسیرهایی که بیشتر در معرض برف هستند، پیش بینی هوا و آموزش نیروی کار است. در واقع اهداف برنامه مرتبط به عملیات برفروبی راهداری عبارتند از:

  • اجرای شرایط مناسب برای اجرای عملیات به ­صورت موثر و کارا
  • حفظ ایمنی جاده‌­ها و معابر در فصل سرما
  • به حداقل رساندن خسارات، تصادفات و تلفات ناشی از یخ­زدگی جاده‌­ها و بزرگراه‌­ها
  • به حداقل رساندن خسارات زیست­ محیطی ناشی از یخ­‌زدگی

در تهیه برنامه مدیریت برفروبی باید موضوعات مختلفی را در نظر گرفت تا اهداف گفته شده تحقق پیدا کنند.

موارد و موضوعات مهم مرتبط با تهیه برنامه مدیریت عملیات برفروبی

  • شناسایی و تعیین ماشین‌­آلات برفروبی موجود متناسب با شرایط هر منطقه
  • رفع نواقص ماشین­ آلات برفروبی موجود و جبران کمبودها
  • اولویت ­بندی جاده‌­ها برحسب میزان اهمیت
  • آموزش شهروندان جهت همکاری حین بحران برف و برفروبی راهداری
  • تعیین میزان و ارائه استاندارد نمک پاشی برای ذوب کردن برف و ممانعت از یخ­زدگی
  • تعیین میزان و ارائه استاندارد شن پاشی برای ایجاد اصطکاک و جلگیری از لغزش وسایل نقلیه
  • تعیین و ارائه استاندارد اختلاط نمک و شن به منظور بهبود کارایی و کاهش خسارات
  • آموزش پرسنل راهداری برای مدیریت صحیح عملیات
  • استفاده از جنس آسفالت مناسب در جاده­‌های پرخطر و برف­گیر
  • تدوین دستورالعمل‌­های اجرایی برای جلوگیری از عملکردهای سلیقه‌­ای

با در نظر داشتن نکات فوق، راهداری بحران برف را مدیریت می­‌کند که البته بخشی از عملیات قبل از ریزش برف شروع می­‌شود.

مراحل عملیات برفروبی راهداری قبل از بارش برف

راهداری قبل از وقوع بحران برف، شرایط آب­‌وهوایی را به طور مستمر پیگیری می‌­کند تا در صورتی که بارشی در راه باشد؛ بحران را پیش بینی کرده و برای مقابله با آن آمادگی لازم را داشته باشد. به عنوان مثال، چنانچه جاده‌­ای طبق پیش بینی آب‌­وهوا در معرض برف باشد؛ اداره راهداری منطقه نیروها و ماشین­‌آلات برفروبی را آماده خدمت می‌­کند تا در حد ممکن از مسدود شدن جاده، ایجاد بحران و یخ‌زدگی جلوگیری نماید.

مراحل عملیات برفروبی راهداری بعد از بارش برف

هنگام بارش برف معمولاً عملیات زیر برای تمیز نگه­داشتن جاده‌­ها، ممانعت از یخ ­زدگی، کاهش خسارات، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات انجام می‌شود:

  • نمک پاشی جاده‌­ها هنگام شروع برف برای جلوگیری از یخ ­زدگی به وسیله کامیون­‌های مخصوص نمک پاشی
  • مخلوط کردن برف و نمک با استفاده از ماشین­‌آلات برفروبی مخصوص
  • کنار زدن برف از سطح جاده به کناره­‌ها با استفاده از ماشین‌­آلات برفروبی

جهت حفظ ایمنی نیروی انسانی راهداری، ماشین­آلات برفروبی باید مجهز به نورهای رنگی باشند. همچنین سرعت ماشین ­آلات حین انجام عملیات باید تا حد ممکن پایین باشد.

مدیریت موثر عملیات برفروبی نیازمند تخصیص منابع کافی، تجهیزات لازم و برنامه اجرایی است که البته وظیفه­‌ای مهم و دشوار نیز به حساب می­‌رود. حمایت مدیران، آموزش‌­های مناسب، اختصاص منابع و تجهیزات کافی، آمادگی لازم و اجرای صحیح برنامه باعث می­‌شود که خسارات و تصادفات ناشی از بحران برف به حداقل برسد. بنابراین در درجه اول باید مراحل عملیات برفروبی با دقت بررسی و تدوین و سپس اجرا شود. بدین­ ترتیب کمتر شاهد مسدود شدن جاده‌­ها در فصل زمستان، خسارات جانی و مالی ناشی از برف و خسارات زیست محیطی ناشی از یخ ­زدگی خواهیم بود.

منابع:
  • https://en.m.wikipedia.org/wiki/Snow_removal
  • https://www.stcatharines.ca/en/roads-parking-and-traffic/snow-removal-process.aspx#Residential-roads
  • https://civilica.com/doc/100544
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا