ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ای

اشتباهاتی که رانندگان تازه‌کار باید از آن‌ها دوری کنند

اگر تازه گواهینامه گرفته‌اید، هنوز خیلی چیزها وجود دارد که باید یاد بگیرید! آگاهی از اشتباهات رایج رانندگان تازه‌کار به شما کمک می‌کند که آن‌ها را تکرار نکنید.

اشتباهات رایج رانندگی منجر به خرابی زودرس خودرو و کاهش ایمنی می‌شود. خطای انسانی یکی از عوامل اصلی وقوع تصادفات جاده‌ای است. متاسفانه بعضی از اشتباهات به یک عادت در حرفه‌ای‌ها تبدیل شده است، به گونه‌ای که حتی متوجه آن نمی‌شوند. پس شما به عنوان یک تازه‌کار سعی کنید دوری از این خطاها را از همین ابتدا سرلوحه کار خود قرار دهید تا در نهایت به راننده‌ای قانون‌مدار تبدیل شوید، راننده‌ای که حفظ ایمنی خود و سایر کاربران را بر همه چیز ارجح می‌داند.

 اشتباهات رایج رانندگان تازه‌کار

رانندگی برای تازه‌کارها مهیج و البته چالش‌برانگیز است؛ هجده ساله‌هایی که بعد از اخذ گواهینامه شوماخر گونه پشت فرمان می‌نشینند! در حالیکه هنوز زیر و بم رانندگی را لمس نکرده‌اند. به همین دلیل اکثر راننده‌های تازه‌کار مرتکب اشتباهات مشترکی اعم از عدم تنظیم آینه، بی‌توجهی به تنظیم صندلی خودرو، عدم استفاده از چراغ راهنما و… می‌شوند. اگر شما هم تازه گواهینامه گرفته‌اید یا قرار هست به زودی بگیرید، با آگاهی از اشتباهات رایج رانندگان تازه‌کار سعی کنید از آن‌ها دوری کنید. بدین‌منظور می‌توانید با ما همراه باشید.

1- عدم تنظیم صندلی

در صورتی که موقعیت صندلی را تنظیم نکنید، دست و پای خود را باید یا خیلی بکشید یا خیلی جمع کنید که در هر صورت تسلط کافی نخواهید داشت. تنظیم موقعیت صندلی نه تنها برای راحتی و کنترل، بلکه برای بهبود توانایی شما در واکنش به اتفاقات پیشبینی نشده نیز اهمیت دارد. اگر موقعیت صندلی به گونه‌ای باشد که مچ دست شما فرمان را لمس کند، هم فرمان را بهتر کنترل خواهید کرد و هم اینکه پاهای شما به راحتی به پدال‌ها می‌رسد.

2- عدم توجه به محیط پیرامون

اغلب راننده‌های تازه‌کار متمرکز بر فضای چند متری جلوی خودرو و غافل از محیط پیرامون هستند. به جای اینکه فقط جلوی خود را ببینید، سعی کنید جاده را به درستی رصد کنید تا در صورت مواجه با رانندگان متخلف و حیوانات یا موانع موجود در سر راه به موقع واکنش نشان دهید.

3- پاک نکردن شیشه‌ها

قبل از سوار شدن به خودرو حتماً شیشه‌ها را بررسی و در صورت نیاز تمیز کنید. کثیف بودن شیشه‌ها منجر به کاهش دید و ایمنی می‌شود.

4- تنظیم نکردن آینه‌ها

قبل از تنظیم آینه‌ها رانندگی نکنید. آینه دید عقب باید به گونه‌ای تنظیم شود که اتومبیل‌های پشت سر را به درستی ببینید. با تنظیم آینه بغل‌ها نیز سعی کنید دید خوبی نسبت به نقاط کور داشته باشید.

5- استفاده نکردن از چراغ راهنما

هنگام دور زدن، تغییر خط، دنده عقب گرفتن، توقف یا خروج از پارک حتماً راهنما بزنید و سایر راننده‌ها را از تصمیم خود آگاه کنید.

6- رفتارهای پرخطر

از مکالمات تلفنی، ارسال پیامک و سایر عواملی که منجر به حواس‌پرتی می‌شوند جداً بپرهیزید. ضمناً از رانندگی با سرعت بالا یا رفتارهای پرخطر دیگر نیز دوری کنید.

7- عدم تنظیم فشار باد لاستیک

رانندگی با لاستیکی که زیاد یا کم باد شده خیلی خطرناک است. اگر خودروی شما مجهز به سیستم هشدار در مورد فشار باد لاستیک است، به این هشدار توجه کنید. در چنین خودروهایی اگر فشار باد لاستیک تنظیم نباشد، علامت هشدار روی صفحه نمایش واقع بر داشبور ظاهر می‌شود. در غیر این صورت، در یک جاده خلوت برای یک لحظه فرمان را رها کنید اگر خودرو به سمت چپ یا راست منحرف نشد یعنی فشار باد لاستیک‌ها تنظیم است.

8- عدم توجه به نقاط کور

بی‌توجهی به نقاط کور هنگام تغییر مسیر یکی دیگر از اشتباهات رایج رانندگان تازه‌کار است. قبل از تغییر مسیر مطمئن شوید که ماشینی از پشت سر به شما نزدیک نمی‌شود یا در حال سبقت گرفتن از شما نیست. برای انجام این امر به جلو خم شوید و آینه بغل را نگاه کنید.

9- فشار دادن پدال گاز

اکثر راننده‌های کم‌تجربه، پدال را خیلی محکم فشار می‌دهند و سریع شتاب می‌گیرند که خطرناک است.

10- ترمزگیری خیلی سریع

همانطور که با پدال گاز باید به آرامی رفتار کنید، با ترمز نیز باید مهربان باشید! با چند بار تمرین با نحوه صحیح گرفتن ترمز آشنا می‌شوید.

11- عدم استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب

عدم آشنایی با خیابان‌ها شما را دستپاچه خواهد کرد. بنابراین با استفاده از مسیریاب‌ها در مسیری مطمئن به صورت ایمن رانندگی کنید.

12- عدم پیشبینی زمان تغییر رنگ چراغ راهنما

تغییر ناگهانی رانگ چراغ راهنما هنگام نزدیک شدن به تقاطع، تازه‌کارها را دستپاچه می‌کند. برای جلوگیری از وقوع این مشکل بهتر است سعی کنید زمان تغییر رنگ چراغ را با تمرین حدس بزنید.

13- رانندگی با سرعت بالا

اغلب راننده‌های تازه‌کار با هیجان و سرعت بالا رانندگی می‌کنند و جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. با آگاهی از محدوده سرعت مجاز در مسیر موردنظر سعی کنید با سرعت مطمئن رانندگی کنید.

14- عدم رعایت فاصله ایمن

با حفظ فاصله ایمن از سایر خودروها از وقوع تصادف جلوگیری کنید. در غیر این صورت، اگر راننده جلویی ناگهان ترمز کند، با او برخورد خواهید کرد.

در صورتی که برخی از اشتباهات را به صورت مدام تکرار کنید به بخشی از رانندگی شما تبدیل می‌شود، به گونه‌ای که حتی متوجه وقوع آن‌ها نمی‌شوید. پس با رعایت نکات ایمنی از روز اول رانندگی سعی کنید به راننده‌ای آگاه و بافرهنگ تبدیل شوید.

منابع:
  • https://www.thearrowdrivingschool.com/15-mistakes-a-new-driver-should-avoid/
  • https://zutobi.com/us/driver-guides/common-driving-mistakes-new-drivers
  • https://www.spadalawgroup.com/blog/top-7-mistakes-new-drivers-make.cfm

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا