ایمنی جاده‌هاایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

نکات ایمنی مرتبط با پارک خودرو

عدم رعایت نکات ایمنی در پارک خودرو منجر به ایجاد حادثه هم برای وسایل‌نقلیه و هم برای عابرین پیاده خواهد شد.

پارک خودرو در پارکینگ‌های عمومی یا در خیابان، خطرات خاص خود را دارد که اغلب دست‌کم گرفته می‌شود. عدم رعایت نکات ایمنی مربوطه نه تنها امنیت خودروی شما را به خطر می‌اندازد، بلکه برای سایر کاربران و عابرین پیاده نیز خطرساز است. اگرچه شدت تصادفات در پارکینگ‌ها نسبت به تصادفات جاده‌ای معمولاً کمتر است اما آمار نشان می‌دهد که تعداد این نوع تصادفات چندان کم نیست. در حالیکه با رعایت چند نکته ساده می‌توانید این آمار را تا میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

نکات مرتبط با ایمنی در پارکینگ

همه ما می‌دانیم که در جاده باید هوشیار باشیم و به مسائل ایمنی توجه کنیم اما اکثر ما نسبت به موارد ایمنی در پارکینگ بی‌توجه هستیم. عدم توجه به نکات ایمنی در پارکینگ سالانه خسارات زیادی به وسایل‌نقلیه وارد می‌کند و خودرو را در معرض سرقت قرار می‌دهد. همچنین نقاط کور موجود در پارکینگ‌های عمومی، نقاطی حادثه‌خیز برای عابرین پیاده بشمار می‌روند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که به حفظ امنیت خودروی شما در پارک کمک می‌کند.

1- آینه‌ها و فاصله‌ها را بررسی کنید.

فرقی نمی‌کند در حال پارک دوبل هستید یا نه، در هر حال از بررسی فاصله ایمن با سایر خودروها از طریق آینه‌ها غفلت نکنید. اگر در خیابان پارک می‌کنید، بیش از حد به خیابان نچسبید. همچنین بین خودرو و پیاده‌رو نیز سعی کنید یک حاشیه امن در نظر بگیرید. هنگام خروج از ماشین و بازکردن درب سمت راننده یا سرنشین نیز حتماً به آینه‌ها نگاه کنید. دوچرخه‌سوارانی که از فاصله دور به خوبی قابل تشخیص نیستند ممکن است به طور ناگهانی پشت سر شما یا حتی در پیاده‌رو ظاهر شوند. اگر در یک خیابان باریک پارک می‌کنید، آینه بغل‌ها را به سمت داخل تا کنید.

2- از فناوری دور بمانید!

استفاده از تلفن همراه، جی‌پی‌اس و… حین رانندگی در پارکینگ‌های عمومی حواس شما را از موقعیت و شرایط محیط پرت می‌کند.

3- در فضایی با نور مناسب پارک کنید.

هنگام پارک خودرو در شب یا عصر به دنبال پارکینگ یا فضایی با نور کافی باشید. روشنایی محیط احتمال سرقت خودرو یا قطعات جانبی خودروی شما را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، روشنایی فضا به شما کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به سایر وسایل‌نقلیه و موانع موجود داشته باشید و به آن‌ها برخورد نکنید.

4- ماشین خود را قفل کنید.

قفل کردن خودرو ساده‌ترین راه برای جلوگیری از سرقت خودرو در پارک است. پس قبل از دور شدن حتماً چک کنید که خودرو قفل شده و شیشه‌ها بالا هستند.

5- به هر دو طرف نگاه کنید.

همانند عابری که هنگام عبور از خیابان به هر دو طرف نگاه می‌کند، هنگام رانندگی در پارکینگ‌های عمومی به طرفین نگاه کنید. پارکینگ‌های عمومی دارای تقاطع‌هایی فاقد تابلوی ایست و عابرپیاده هستند که احتمالاً در آن قسمت‌ها با عابر یا وسیله‌نقلیه دیگری مواجه خواهید شد. پس باید کاملاً هوشیار و آماده باشید.

6- در لاین بمانید.

از راهروهای پارکینگ برای رسیدن به محل پارک موردنظر استفاده کنید. برای کوتاه کردن مسیر، راهرو و فضا را برش ندهید. در غیر این صورت، سایر کاربران و عابرین نمی‌توانند مسیر حرکت شما را پیشبینی کنند و ممکن هست با شما برخورد کنند.

7- قبل از حرکت، اطراف ماشین خود را بررسی کنید.

قبل از خروج از پارکینگ اطراف ماشین خود قدم بزنید و هرگونه زباله یا شی موجود در مسیر تایرها را رفع کنید. البته اگر از قدم زدن در منطقه موردنظر احساس امنیت نمی‌کنید، بهتر است از این مورد صرفنظر نمایید.

8- اشیای باارزش را در معرض دید قرار ندهید.

اشیای باارزش موجود در خودرو را در داشبورد، صندوق عقب با زیر صندلی‌ها قرار دهید.

9- مراقب عابرین پیاده باشید.

پارکینگ‌های عمومی مملو از مردم در حال حرکت به سمت ماشین خود هستند که اغلب هم سرگرم تلفن همراه، سروکله زدن با کودک خود یا گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون می‌باشند. بنابراین یکی از مهمترین نکات ایمنی در پارکینگ، توجه زیاد به عابرین پیاده است.

10- سرعت خود را کاهش دهید.

هنگام ترک جاده و ورود به پارکینگ، سرعت اتومبیل خود را تا حد ممکن کاهش دهید.

11- به علائم و دستورالعمل‌ها توجه کنید.

علائم ایست، راهنما و فلش‌های جهت‌دار به کنترل ترافیک و برقراری امنیت عابرین پیاده کمک می‌کنند. بنابراین مراقب علائم جاده‌ای موجود در پارکینگ و رعایت دستورالعمل‌ها باشید.

12- از کاور خودرو استفاده کنید.

اگر در خیابان پارک می‌کنید، با استفاده از کاور از خودروی خود در برابر فضله پرندگان، برگ درختان و خراش‌های جزئی ناشی از سایش دوچرخه‌ها و خودروهای عبوری جلوگیری کنید.

13- از ساختمان‌های نیمه‌کاره دوری کنید.

از پارک کردن کنار ساختمان‌های در حال ساخت دوری کنید. پارک خودرو در این فضاها نه تنها منجر به کثیف شدن خودرو می‌شود، بلکه می‌تواند خسارات جزئی نیز به آن وارد کند.

14- مکان پارک دوبل را هوشمندانه انتخاب کنید.

هنگام پارک دوبل، اگر فاصله خودرو جلویی با خودروی بعدی کمتر از 6 اینچ باشد، احتمالاً هنگام خروج از پارک با ماشین شما برخورد خواهد کرد. پس در فضایی پارک کنید که خودروی کناری فضای کافی برای خروج از پارک داشته باشد. همچنین از پارک کردن پشت خودروهای بزرگ با دید کم خودداری کنید.

15- از قفل فرمان استفاده کنید.

اگرچه خودروهای مدرن مجهز به تجهیزات ضدسرقت هستند اما نباید سارقین ماهر را دست کم بگیرید!

در حالیکه اغلب ما از نکات ایمنی مرتبط با رانندگی در جاده آگاه هستیم اما توجه چندانی به ایمنی در پارکینگ نداریم. عدم رعایت موارد ایمنی در پارکینگ‌های عمومی و خیابان‌ها نه تنها احتمال به سرقت رفتن و خسارت دیدن خودروی ما را افزایش می‌دهد، بلکه ایمنی راننده و عابرین پیاده را نیز تهدید می‌کند. با رعایت نکات ساده اما مهم مذکور در درجه اول به خود و سپس به سایر کاربران احترام بگذارید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا