ایمنی جاده‌هاایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتوسعه راه‌ها

چراغ مه‌شکن خودرو چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کرد؟

در مورد استفاده از چراغ مه‌شکن خودرو ابهامات زیادی وجود دارد که می‌تواند خسارات غیرقابل جبرانی به بار بیاورد.

برخلاف چراغ‌های معمولی، استفاده از چراغ مه‌شکن اما و اگرهایی دارد که ملزم به رعایت آن‌ها هستید. استفاده گاه و بی‌گاه از این چراغ‌ها غیرمجاز و خطرآفرین است. برای حفظ ایمنی خود و دیگران از چراغ‌های مه‌شکن زمانی استفاده کنید که دید شما به شدت کاهش یافته است.

اگر بخواهیم در مورد استفاده از چراغ مه‌شکن به طور کلی صحبت کنیم باید بگوییم که این چراغ‌ها را در شرایط جوی نامناسب مانند بارش برف و باران سنگین یا در مه غلیظ روشن کنید؛ در غیر این صورت جان خود و سرنشینان را در معرض خطر قرار خواهید داد. در ادامه بایدها و نبایدهای استفاده از این چراغ‌ها را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

چراغ مه‌شکن چیست؟

چراغ مه‌شکن همانطور که از نامش پیداست، چراغی است که در مواقع مه‌آلود یا هنگام بارش برف و باران سنگین، دود، طوفان شن یا سایر شرایط کم‌نور مورداستفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی از این چراغ زمانی باید استفاده کنید که دید شما کمتر از 100 کتر است. برخلاف چراغ‌های معمولی که نور گسترده با زاویه تابش کم ساطع می‌کنند تا سطح وسیعی از جاده روشن شود، چراغ مه‌شکن با تابش نور میله‌ای با زاویه تابش زیاد منجر به افزایش دید راننده در فواصل محدود می‌شود. چراغ مه‌شکن پایین‌تر از چراغ معمولی نصب می‌شود و زاویه تابش آن بیشتر است؛ به همین دلیل نور این چراغ توسط ذرات گردوغبار یا قطرات آب منعکس نمی‌شود و به بهبود دید راننده کمک می‌کند.

چراغ مه‌شکن در رنگ‌های زرد و سفید طراحی و تولید می‌شود که رنگ زرد به مراتب اشعه آبی و بنفش کمتری دارد؛ در نتیجه مانع از انعکاس بیش از حد هنگام برخورد نور به قطرات آب و ذرات گردوغبار می‌شود. بنابراین چراغ مه‌شکن زرد سطح ایمنی بالاتری دارد.

چراغ مه مه‌شکن عقب چیست؟

عملکرد و کارایی مه‌شکن عقب نیز درست مانند مه‌شکن جلوی خودرو است. در واقع چراغ مه‌شکن عقب باعث روشن شدن فضای پشت ماشین می‌شود و از بروز تصادف از پشت جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه رنگ این چراغ با چراغ خطر ترمز یکسان است باید در فاصله‌ای استاندارد از آن نصب شود تا در مواقع اضطراری سایر راننده‌ها را گمراه نکند.

چراغ مه‌شکن چگونه کار می‌کند؟

چراغ‌ مه‌شکن به طور معمول به وسیله سوئیچی مجزا از سوئیچ چراغ‌های معمولی کنترل می‌شود. در بعضی از خودروها، دکمه‌ای برای خاموش و روشن کردن مه‌شکن جلو و دکمه‌ای هم برای چراغ مه‌شکن عقب تعبیه شده است. اما در برخی موارد هم فقط یک کلید برای کنترل هر دو چراغ عقب و جلو یه صورت همزمان در نظر گرفته شده است. همچنین در بعضی از خودروها، هنگامی که چراغ‌های مه‌شکن روشن باشند، علامتی روی مانیتور ظاهر می‌شود. ضمناً این چراغ‌ به گونه‌ای طراحی می‌شود که بعد از خاموش کردن موتور به طور خودکار خاموش شود.

چه زمانی باید از چراغ مه‌شکن استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم از این چراغ فقط باید زمانی استفاده کنید که دید شما کمتر از 100 متر باشد و در شرایط عادی به هیچوجه نباید از مه‌شکن استفاده کنید. استفاده از مه‌شکن در شرایط عادی منجر به تابش خیره‌کننده نور و کاهش دید سایر راننده‌ها می‌شود که احتمال وقوع تصادف را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. پس هنگام رانندگی در شرایط عادی بهتر است از همان چراغ‌های معمولی نور بالا یا نور پایین استفاده کنید زیرا محدوده وسیعی از جاده را روشن می‌کنند. از چراغ‌های مه‌شکن فقط در مه غلیظ، هوای برفی یا بارانی شدید یا در صورت وقوع طوفان شن استفاده کنید. مهمترین نکته‌ای که در این مورد باید بدانید این است که هنگام استفاده از  مه‌شکن ‌ باید آهسته و با رعایت نکات ایمنی لازم برانید زیرا دید محدودی به شما می‌دهد.

چه زمانی نباید از چراغ مه‌شکن استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم، استفاده از چراغ‌های مه‌شکن در شرایط جوی مناسب امری کاملاً اشتباه است. تحت چنین شرایطی برای حفظ ایمنی خود و سایر راننده‌ها باید از چراغ‌های معمولی استفاده کنید. در غیر این صورت با تابش مستقیم نور مه‌شکن به چشم، دید سایر راننده‌ها و در نتیجه ایمنی جاده به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. علاوه بر این، رنگ چراغ مه‌شکن عقب شبیه به چراغ ترمز است و استفاده از مه‌شکن در شرایط عادی باعث می‌شود که دیگر راننده‌ها به اشتباه تصور کنند در حال ترمز اضطراری هستید. این تصورات اشتباه منجر به ایجاد خطا و در نتیجه تصادف خواهد شد. بنابراین برای حفظ ایمنی خود و سایر کاربران باید بدانید که هر چراغی را چه زمانی و تحت چه شرایطی روشن کنید.

بنابراین استفاده از مه‌شکن و سطح ایمنی که ایجاد می‌کند به زمان و شرایط موردنظر بستگی دارد. در شرایطی که دید راننده به شدت کاهش یافته است، استفاده از این چراغ‌ها توصیه می‌شود. البته به شرطی که با سرعت پایین برانید زیرا مه‌شکن دید محدودی به شما می‌دهد. از طرف دیگر، استفاده از چراغ‌های مه‌شکن در شرایط عادی نه تنها مفید نیست، بلکه ایمنی جاده و راننده را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. در صورتی که در اکثر مواقع در جاده‌های مه‌آلود و مستعد گردوخاک رانندگی می‌کنید، بهتر است خودروی شما مجهز به چراغ مه‌شکن عقب و جلو باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا