ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهموتور سیکلت

چگونه موتورسواری ایمن داشته باشیم؟

موتورسواری ذاتا خطرناک‌­تر از رانندگی با اتومبیل است. موتورسیکلت­‌ها در زمان­‌هایی مانند استفاده از ترمز اضطراری و انحراف موتورسیکلت از ایمنی کمتری برخودار هستند و به همین علت در جاده کمتر دیده می­‌شوند؛ موتورسواران هنگام تصادف، از هیچ محافظی مانند خودرو برخودار نیستند و بنابراین احتمال آسیب دیدن و یا کشته شدن آن­‌ها بیشتر است. طبق آمار سال ۱۳۹۷، در هر کیلومتر تعداد مرگ و میرهای ناشی از حوادث جاده‌ای با موتورسیکلت تقریبا ۲۷ برابر تعداد خودورهاست.

اهمیت داشتن کلاه ایمنی در موتورسواری

کلاه ایمنی مناسب مهم‌ترین بخش تجهیزات ایمنی موتورسیکلت است. استفاده از کلاه ایمنی خطر مرگ در تصادف را تا ۳۷ درصد کاهش می­‌دهد. موتورسواران بدون کلاه ایمنی، ۳ برابر بیشتر از افرادی که از کلاه ایمنی استفاده می­‌کنند دچار آسیب دیدگی مغزی می­شوند.

اهمیت مجهز بودن موتور به سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز ضدقفل (ABS) خطر تصادف موتورسیکلت را کاهش می­‌دهد. ABS از قفل شدن چرخ­‌ها در شرایط ترمز گرفتن شدید جلوگیری می­‌کند و این یک مسئله مهم برای موتورسیکلت است چرا که قفل شدن چرخ­‌ها موجب عدم تعادل موتورسیکلت می­‌شود. در اتومبیل ممکن است قفل شدن چرخ­‌ها موجب لغزش و سرخوردن خودرو شود. میزان تصادفات منجر به مرگ برای موتورسیکلت­‌های مجهز به ترمز ضد قفل ۳۱ درصد کمتر از موارد مشابه است.

میزان تصادفات مرگبار برای موتور سیکلت‌های مجهز به ABS ،۳۱ درصد کمتر از نمونه‌های مشابه بدون ABS است.

ترمز گرفتن در موتورسیکلت همانند ترمزگیری در اتومبیل نیست. اکثر موتورسیکلت‌ها دارای سیستم کنترل ترمز جداگانه‌­ای برای چرخ‌های جلو و عقب هستند و هر دو چرخ می‌توانند در هنگام ترمزگرفتن سخت قفل شوند. در موتورسیکلت، قفل شدن چرخ­‌ها می‌­تواند منجر به عدم تعادل و درنتیجه افتادن موتورسیکلت شود. سیستم ABS بدون ترس از قفل شدن، به موتور سواران اجازه می‌دهد تا کاملاً ترمز کنند. این سیستم هنگامی که قفل شدن چرخ‌­ها در شرف وقوع است به طور خودکار فشار ترمز را کاهش می‌دهد و پس از بازیابی، انقباض دوباره آن را افزایش می‌دهد. این چرخه بارها در ثانیه تکرار می‌شود تا زمانی که باعث عدم قفل شدن چرخ­‌ها گردد.

لازم به ذکر است که بعضی از انواع موتورسیکلت­‌ها نسبت به بقیه موتورسیکلت­‌ها خطرناک‌­تر هستند که در ادامه این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

آمارها

طبق آماری در سال ۲۰۱۹ امریکا، ۵۰۱۴ موتورسوار در تصادفات کشته شدند که بیش از دو برابر تعداد کشته‌­های سال ۱۹۹۷ می‌­باشد. در سال ۲۰۱۶ مرگ موتورسواران به ۵۳۳۷ نفر رسید که ۱۴ درصد از کل مرگ‌­های حاصل از تصادفات در بزرگراه را تشکیل می­‌داد.

امروزه، صاحبان موتورسیکلت‌­ها افراد مسن‌تری هستند. در سال ۲۰۱۸، صاجبان موتورسیکلت‌­ها به طور معمول ۵۰ سال سن داشتند. در حالیکه در سال ۱۹۸۰، صاحبان به طور معمول ۲۷ ساله بودند. در سال ۱۹۸۲، ۳ درصد از موتورسوارانی که در تصادفات آسیب دیده بودند ۵۰ سال و یا بیشتر سن داشتند. در سال ۲۰۱۹ این آمار بیش از یک سوم بود.

کلاه ایمنی

کلاه ایمنی احتمال مرگ و جراحات مغزی در اثر تصادفات موتور سیکلت را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که کلاه ایمنی خطر مرگ را بین ۳۷ – ۴۲ درصد کاهش می‌دهد. موتورسواران بدون کلاه ایمنی ۳ برابر بیشتر از موتور سواران دارای کلاه ایمنی دچار آسیب دیدگی مغزی می‌شوند.

کلاه­‌های ایمنی که به عنوان محافظ سر موتورسواران فروخته می‌شود، باید از استانداردهای عملکردی کافی برخوردار باشد. یک مطالعه نشان داده است که استفاده از کلاه­‌های ایمنی که از ایمنی کافی برخودار نیستند تقریبا دو برابر کلاه­‌های ایمنی است که دارای استانداردهای کافی است و آسیب دیدگی سر با این کلاه­‌ها خیلی زیاد می‌­باشد.

کلاه‌­های ایمنی در سبک­‌های مختلفی وجود دارند. از جمله نیمه پوشان یا نیمه ایمنی (پوشاندن نیمه بالایی سر)، کلاه ایمنی صورت باز و تمام رخ. یک مطالعه نشان داده است که موتورسوارانی که از کلاه نیمه ایمنی استفاده می­‌کنند، دو برابر بیشتر از موتورسوارانی که از دو نوع دیگر استفاده می­‌کنند، دچار آسیب دیدگی مغزی می­‌شوند.

برخی افراد ادعا می‌کنند که کلاه ایمنی خطر آسیب به گردن را افزایش می‌دهد و بینایی و شنوایی محیطی را کاهش می‌دهد. هیچ مدرک معتبری برای تأیید این استدلال‌ها وجود ندارد. بیش از دوازده تحقیق انجام شده که این ادعا را که کلاه ایمنی باعث آسیب به گردن می‌شود را رد کرده است. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۴ نشان داد که استفاده از کلاه ایمنی توانایی شنیدن سیگنال‌های بوق یا توانایی دیدن دیگر وسیله­‌های نقلیه را محدود نمی‌کند.

نشان داده شده است که سایر وسایل محافظتی که به طور خاص برای محافظت از موتورسواران طراحی شده‌اند، مانند کت، شلوار، دستکش و چکمه، باعث کاهش آسیب‌­های حاصل از تصادفات به موتورسوارن می­‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا