ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

آشنایی با تجهیزات ایمنی موتورسواری

با توجه به وزن سبک و ایمنی پایین موتورسیکلت، استفاده از تجهیزات ایمنی موتورسواری الزامیست که در ادامه با برخی‌ از مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد.

فرقی نمی‌کند که یک موتورسوار حرفه‌ای یا تازه‌کار باشید، در هر حال برای حفظ جان خود باید از تجهیزات ایمنی لازم استفاده کنید. حتی اگر قانون را به طور کامل رعایت کنید اما با توجه به ایمنی پایین موتورسیکلت هر لحظه ممکن هست اتفاق ناگواری برای شما رخ دهد. پس هنگام خرید موتورسیکلت بهتر است به فکر تامین نیازها و تجهیزات ایمنی موتورسواری نیز باشید.

موتورسیکلت یکی از پرطرفدارترین وسایل‌نقلیه به خصوص در بین قشر جوان است؛ وسیله‌ای که به راحتی از ترافیک‌های سنگین عبور می‌کند، لذت تنفس هوای آزاد را به شما هدیه می‌دهد و نمایی کامل از مناظر اطراف را به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این‌ها، موتورسواری یک سرگرمی هیجان‌انگیز نیز به شمار می‌رود. اما در مقابل، وزن سبک موتورسیکلت نسبت به سایر وسایل‌نقلیه و سرپوش نبودن آن، موتورسواری را کمی خطرناک می‌کند. بنابراین رعایت نکات ایمنی هنگام موتورسواری، امری ضروری است اما کافی نیست.

مهم‌ترین تجهیزات ایمنی موتورسواری

حفظ ایمنی موتورسوار در گروی استفاده از تجهیزات ایمنی موتورسواری نیز هست. در این مقاله سعی داریم شما را با تجهیزات ایمنی موتورسواری آشنا کنیم.

1- کلاه کاسکت

اهمیت استفاده از کلاه کاسکت بر کسی پوشیده نیست و همه ما می‌دانیم که این وسیله نقش مهمی در حفظ جان موتورسوار ایفا می‌کند. علاوه بر این از نظر قانون نیز استفاده از کلاه ایمنی اجباری است. اما باز هم عده زیادی از موتورسواران این موضوع را نادیده می‌گیرند. آمار نشان می‌دهد که کلاه ایمنی، آمار مرگ‌ومیر موتورسواران در تصادفات جاده‌ای را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. کلاه ایمنی یا همان کلاه کاسکت در انواع متفاوتی مانند تمام صورت و نیم صورت طراحی و تولید می‌شود.

سطح ایمنی کلاه تمام صورت از بقیه موارد بالاتر است زیرا سر و گردن را به خوبی پوشش می‌دهد. در مورد خرید کلاه توصیه می‌کنیم که این وسیله را به صورت حضوری و نه آنلاین بخرید تا کلاه درست اندازه سر شما باشد. اگر کلاه ایمنی کمی روی سر شما حرکت کند یعنی برای شما بزرگ است. ضمناً بهتر است که کلاه را هر 5 سال یک بار یا بعد از وقوع یک تصادف هرچند جزئی تعویض کنید.

2- عینک موتورسواری

اگر کلاه کاسکت شما دارای ماسک صورت باشد از چشم شما نیز محافظت می‌کند؛ در غیر این صورت به عینک موتورسواری نیز نیاز دارید. عینک مخصوص موتورسواری نشکن است؛ بنابراین هنگام وقوع حادثه نمی‌شکند و از چشم شما محافظت می‌کند. همچنین عینک از ورود اجسام معلق در هوا، گردوغبار و وزش مستقیم باد به چشم نیز جلوگیری خواهد کرد. ضمناً اگر عینک شما UV باشد از چشم شما در برابر اشعه‌ فرابنفش نیز محافظت می‌کند.

3- دستکش موتورسواری

دست اولین عضوی است که هنگام تصادف با زمین برخورد می‌کند و آسیب می‌بیند. در چنین شرایطی، دستکش موتورسواری مانع از ایجاده خراش روی دست می‌شود. همچنین دستکش از وزش مستقیم باد به دست و خشک شدن پوست دست هنگام موتورسواری نیز جلوگیری می‌کند. ضمناً دستکش با ممانعت از عرق کردن و لغزنده شدن دست‌ها باعث می‌شود که کنترل بیشتری روی دسته فرمان داشته باشید. محافظت از دست در برابر سرمای زمستان یکی دیگر از مزایای دستکش موتورسواری است.

4- چکمه یا بوت موتورسواری

چکمه یا بوت موتورسواری یکی از تجهیزات ایمنی موتورسواری است که آشنایی کمتری با آن داریم و معمولاً با بوت‌های کوهنوردی اشتباه گرفته می‌شود؛ در حالیکه کاربرد متفاوتی دارند. چکمه موتورسواری به گونه‌ای طراحی شده که از قوزک پا در تصادفات جاده‌ای محافظت می‌کند؛ همچنین طراحی خاص این کفش به شما کمک می‌کند تا دنده را به راحتی عوض کنید. علاوه بر این‌ها، پوشش فلزی واقع در نوک این کفش از انگشتان پا محافظت می‌کند. بوت موتورسواری با مواد مختلفی ساخته می‌شود که بهترین آن‌‌ها چرم است.

5-  شلوار موتورسواری

شلوار موتورسواری یکی دیگر از تجهیزات ایمنی موتورسواری است که از پای شما هنگام وقوع حادثه محافظت می‌کند. اما بیشتر موتورسواران این وسیله ایمنی را نادیده می‌‌گیرند و از شلوار معمولی استفاده می‌کنند که هیچ ایمنی ندارد. این شلوارها که حالت حجیم و بالشتکی دارند با مواد مختلف مانند چرم، کتان و… ساخته می‌شوند.

6- کاپشن موتورسواری

کاپشن موتورسواری با استفاده از فوم و بالشتک در نواحی حساس مانند بخش سینه و آرنج از بدن و آرنج شما محافظت خواهد کرد. همچنین کاپشن موتورسواری از شما در برابر سرمای زمستان نیز محافظت می‌کند. این کاپشن‌ها با استفاده از مواد مختلف مانند چرم، جین و… طراحی و تولید می‌شوند که معمولاً بادگیر نیز هستند. کاپشن‌های چرمی ضدآب نیز هستند و بنابراین بهترین گزینه برای فصول سرد بشمار می‌روند.

7- لباس سرهمی موتورسواری

برخورد شدید موتورسوار با زمین منجر به خرد شدن استخوان‌ها در یک لحظه می‌شود. لباس سرهمی موتورسواری در چنین شرایطی از شما در برابر آسیب‌های جدی داخلی و خارجی محافظت می‌کند زیرا دارای لایه‌های محافظ داخلی روی آرنج، پشت، شانه، باسن و سینه است. توجه داشته باشید که لباس سرهمی درست اندازه شما باشد و حرکت شما را محدود نکند.

8- محافظ پشت

محافظ پشت، انرژی حاصل از ضربات سنگین را جذب می‌کند و مانع از صدمه دیدن ستون فقرات، دنده‌ها و اندام داخلی مانند کلیه، کبد و روده می‌شود. محافظت پشت باید اندازه شما باشد؛ اگر خیلی کوچک باشد از کمر محافظت نمی‌کند.

9- زانوبند و آرنج‌بند

زانوبند و آرنج‌بند مانع از صدمه دیدن زانو و آرنج هنگام برخورد به زمین و ایجاد شکستگی‌های عمیق می‌شوند. زانوبند و آرنج‌بند با استفاده از الیاف کربنی و فایبرگلاس به صورت یک تکه اما مانند مفصلی متحرک طراحی و ساخته می‌شوند.

اگرچه تهیه این تجهیزات هزینه‌بر است اما در طولانی‌مدت متوجه اهمیت آن‌ها خواهید شد. حفظ جان شما در تصادفات مرگبار قطعاً ارزشی بیش از این‌ها دارد. بنابراین اگر از علاقه‌مندان به موتورسواری هستید و از سفر کردن با موتور لذت می‌برید؛ تجهیزات ایمنی موتورسواری را حتماً تهیه و با خیالی آسوده سفر کنید. اگر هم سبک زندگی شما به گونه‌ایست که مجبور به استفاده از موتور به صورت مکرر هستید یا در پیست موتورسواری می‌کنید؛ باز هم تهیه این تجهیزات را در اولویت قرار دهید.

منابع:
  • https://www.motorbeam.com/5-essential-protective-riding-gear-every-motorcycle-rider/
  • https://elkriverhd.com/news-article/31152/6-most-important-pieces-of-motorcycle-riding-gear
  • https://gomechanic.in/blog/a-guide-to-motorcycle-safety-gear

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا