حمل و نقل هوشمند

فناوری خودروی متصل چیست و چه مزایایی دارد؟

فناوری خودروی متصل چیست و چه کاربردی دارد؟ خودروهای متصل به هم چگونه کار می‌کنند و استفاده از خودروها چه چالش‌هایی دارد؟

خودروی متصل، خودرویی است که از طریق یک شبکه بی‌سیم به بخش‌های مختلف سیستم حمل‌ونقل وصل می‌شود و به تبادل اطلاعات با سایر خودروها، جاده‌‌ها و زیرساخت‌ها می‌پردازد. استفاده از این فناوری به افزایش ایمنی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

توسعه شهرنشینی و تراکم بالای جمعیت در شهرهای بزرگ یکی از دلایل اصلی ایجاد معضل ترافیک در این شهرها است. هوشمندسازی حمل‌ونقل لازمه مدیریت و کاهش ترافیک در دنیای مدرن امروز است که با فناوری‌های مختلفی از جمله فناوری خودروی متصل گره خورده است. در این مطلب ابتدا خواهیم دید که خودروهای متصل به هم چگونه کار می‌کنند؛ سپس چالش‌های پیش روی این فناوری را بررسی می‌کنیم و در پایان با مزایای استفاده از این خودورها آشنا خواهیم شد.

فناوری خودروی متصل چیست؟

فناوری خودروی متصل یکی از فناوری‌های نوظهور در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل است که بر پایه اینترنت اشیا قرار دارد. در واقع خودرو با استفاده از اینترنت اشیا با سایر خودروها و زیرساخت‌ها ارتباط برقرار می‌کند. فناوری مرتبط با ارتباط بین دو خودرو تحت عنوان V2V شناخته و ارتباط خودرو با زیرساخت‌ها V2I نامیده می‌شود. در ارتباطات V2V، اطلاعاتی مانند موقعیت و سرعت خودروها بین آن‌ها مبادله می‌شود تا منجر به کاهش تصادفات به خصوص در ترافیک‌های سنگین شود. از طرف دیگر، خودرو با استفاده از فناوری V2I، اطلاعاتی مانند شرایط ایمنی و مسائل محیطی را از زیرساخت‌ها دریافت و به راننده منتقل می‌کند.

علاوه بر این‌ها، یک خودروی مجهز به فناوری اینترنت اشیا می‌تواند از طریق تلفن‌های همراه با عابرین پیاده نیز ارتباط برقرار کند که اصطلاحاً فناوری V2P نامیده می‌شود و به افزایش ایمنی کمک شایانی می‌کند. به هر حال گذار به دنیای خودروهای متصل و هوشمندسازی حمل‌ونقل، چالش‌های خاص خود را نیز دارد که در بخش بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استفاده از فناوری خودروی متصل چه چالش‌هایی دارد؟

هوشمندسازی حمل‌ونقل و ورود به دنیای مدرن، چالش‌های خاص خود را دارد. فراهم کردن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و زیرساخت‌های لازم مهم‌ترین چالش گذار به این دنیا است که هزینه نسبتاً زیادی نیز در پی دارد. علاوه بر این برای استفاده از چنین فناوری‌هایی باید توجه ویژه‌ای به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران داشت زیرا اطلاعات جمع‌آوری شده همواره در معرض خطر هک و حملات سایبری خواهند بود. هکرها با انتشار داده‌های ترافیکی جعلی می‌توانند منجر به ایجاد یک ترافیک سنگین شوند یا با متوقف کردن خودروها، جان افراد را به خطر بیندازند.

از طرف دیگر، احتمال هک اطلاعات شخصی کاربران نیز افزایش می‌یابد. بنابراین تهدیدات امنیتی را باید جدی گرفت و قبل از استفاده گسترده از این فناوری‌ها می‌بایست زیرساخت‌های لازم برای حفاظت از داده‌ها و شبکه را فراهم کرد.

به هر حال استفاده از فناوری‌های نوین از جمله فناوری خودروی متصل، گام مهمی در مدیریت ترافیک شهری و افزایش ایمنی راننده به حساب می‌رود. بنابراین با در نظر گرفتن چالش‌های پیش رو و برداشتن موانع می‌توان از مزایای این فناوری بهره برد. در بخش بعدی، در مورد مزایای فناوری خودروهای متصل به هم بیشتر صحبت می‌کنیم.

مزایای فناوری خودروهای متصل به هم

مهم‌ترین مزایای استفاده از فناوری خودروهای متصل به هم عبارتند از:

افزایش ایمنی: هدف اصلی این فناوری این است که خودروها بتوانند موقعیت مکانی و سایر اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا تعداد تصادفات جاده‌ای کاهش یابد. سالانه هزاران نفر در اثر شدت بالای تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که این آمار را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین به طرز چشمگیری کاهش داد.

مطالعات نشان می‌دهد که فناوری خودروی متصل می‌تواند شدت تصادفات را تا 80 درصد کاهش دهد؛ به گونه‌ای که راننده و سایر سرنشینان آسیب نبینند. این فناوری با برقراری ارتباط با عابرین پیاده از جان آن‌ها نیز حفاظت می‌کند. به عنوان مثال، افراد از طریق گوشی‌های تلفن همراه خود با خودروها ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها اطلاع می‌دهند که در این منطقه در حال پیاده‌روی یا دویدن هستند و بدین ترتیب راننده‌ها را به کاهش سرعت و احتیاط بیشتر دعوت می‌کنند.

کاهش ترافیک: تبادل اطلاعات بین خودروها و زیرساخت‌ها کمک شایانی به کنترل و مدیریت ترافیک می‌کند. در واقع با استفاده از داده‌های به اشتراک گذاشته شده می‌توان جریان ترافیک را به راحتی کنترل کرد و مانع توسعه ترافیک ایجادشده شد یا آن را کاهش داد. کاهش ترافیک نیز گام مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی در وقت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تلقی می‌شود.

طبق آنچه گفته شد؛ دنیا در آستانه هوشمندسازی حمل‌ونقل و تحولات بزرگی است که به فناوری‌هایی مانند فناوری خودروی متصل نیاز دارد. این فناوری با کاهش ترافیک، کاهش آلاینده‌ها، صرفه‌جویی در زمان و حفظ جان افراد به بهبود کیفیت زندگی ما کمک خواهد کرد. اما برای استفاده گسترده از این فناوری باید اتفاق‌های زیادی رخ دهد تا برنامه‌ای برای تدارک نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای لازم تعیین شود و در عین حال زمینه حفاظت از داده‌های ترافیکی و شخصی در مقابل حملات سایبری نیز فراهم گردد.

منابع:

  • https://blog.firsttimedriver.com/blog/connected-cars-promise-reduce-auto-accidents/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8622391/
  • https://www.ohm-advisors.com/insights/future-transportation-part-1-driverless-cars-are-widespread-connected-vehicles-will

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا