ایمنی جاده‌هاایمنی سفرتصادفات جاده‌ایرانندگی ایمن

آشنایی با ایمنی در بزرگراه‌ها

رانندگی در بزرگراه‌ها، قانون و قواعد خاص خود را دارد. با رعایت نکات زیر بدون دلهره در بزرگراه‌ها رانندگی کنید.

هنگام رانندگی در جاده‌های فرعی و حتی کوچه‌ها نیز با خیل عظیم راننده‌های بی‌احتیاط مواجه می‌شویم چه رسد به اینکه وارد بزرگراه‌ها شویم. در هر حال، هر بار که پشت فرمان می‌نشینیم مسئول جان خود و سرنشینان هستیم. بنابراین رعایت نکات ایمنی را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.

نکات مرتبط با ایمنی در بزرگراه‌ها

با رعایت نکات ایمنی و بهبود عادات رانندگی می‌توانیم گامی بزرگ در جهت کاهش آمار تصادفات جاده‌ای برداریم. این موضوع در بزرگراه و آزادراه‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا در این مسیرها معمولاً سرعت بالاتر اما دقت پایین‌تر است. ما اینجا هستیم تا به حفظ جان شما و تبدیل جاده به مکانی امن‌تر کمک کنیم.

1- کمربند ایمنی

هر بار که پشت فرمان می‌نشینید، صرف‌نظر از طول یا دلیل سفر باید کمربند ایمنی خود را ببندید. این نکته در بزرگراه‌ها اهمیت بیشتری دارد. بستن کمربند ایمنی در بزرگراه نه تنها به حفظ جان شما کمک می‌کند، بلکه مانع از جریمه شدن شما نیز می‌شود.

2- سرعت

سرعت مجاز اعلام‌شده برای رانندگی در بزرگراه، سرعت توصیه‌شده نیست؛ بلکه حداکثر سرعتی است که با آن می‌توانید در جاده حرکت کنید بدون اینکه جریمه شوید. اما بهتر است با سرعتی کمتر از سرعت مجاز رانندگی کنید. صرف‌نظر از نوع وسیله‌نقلیه، هرچه سرعت شما بیشتر باشد، تسلط کمتری بر کنترل آن خواهید داشت.

3- مواد الکلی

رانندگی بعد از مصرف مواد الکی نه تنها خطری جدی برای جان و مال شما محسوب می‌شود، بلکه امنیت سایر کاربران جاده را نیز به طور جدی تهدید می‌کند. همچنین ممکن است جرایم بسیار سنگینی از تعلیق گواهینامه و جریمه نقدی تا حتی حبس را در پی داشته باشد.

4- راه‌سازی

احتمالاً تا به حال هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها با علائمی نظیر کارگران در حال کار هستند یا پرچم‌دارانی که شما را از این موضوع آگاه می‌کنند، مواجه شده‌اید. در این شرایط ترافیک سنگین‌تر و جاده باریک‌تر می‌شود؛ پس تا حد ممکن سرعت خود را کاهش دهید؛ به راهنمایی پرچم‌داران توجه کنید؛ به شدت مراقب کارگران و تجهزات راه‌سازی باشید و فقط در صورتی تغییر خط دهید که خط‌کشی جاده و شرایط ترافیک این اجازه را به شما می‌دهد. رانندگی در بخش‌هایی از جاده که در دست ساخت است، شب هنگام یا در شرایط بد آب‌وهوایی، دقتی چندبرابری می‌طلبد.

5- حواس‌پرتی

برداشتن چشم از جاده، برداشتن دست‌ها از روی فرمان یا فکر کردن به هر چیزی غیر از رانندگی ممکن هست حادثه‌ای دلخراش به جای بگذارد. کافی است 5 ثانیه از جاده چشم بردارید یا حواستان را به چیز دیگری بدهید تا طول یک زمین فوتبال را با سرعت 55 مایل بر ساعت طی کنید و تصادفی مرگبار را رقم بزنید. استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی یکی از دلایل اصلی حواس‌پرتی است.

6- نقاط کور

برای افزایش ایمنی در بزرگراه‌ها و به حداقل رساندن نقاط کور، آینه دید عقب خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا دیدی بدون مانع و مستقیم از عقب ماشین به شما بدهد. برای تنظیم آینه سمت چپ، سر خود را به سمت چپ خم تا پنجره را تقریباً لمس کنید. سپس آینه سمت چپ را به گونه‌ای تنظیم نمایید که سمت چپ خودروی خود را به سختی ببینید. برای تنظیم آینه سمت راست هم باید سر خود را به سمت راست خم و آینه را طوری تنظیم کنید که سمت راست خودروی خود را به سختی ببینید.

در نهایت وقتی مستقیم به جلو نگاه می‌کنید نباید خودروی خود را در هیچیک از آینه‌های کناری ببینید. برای اینکه از حذف نقاط کور مطمئن شوید، به خودرویی که در آینه دید عقب شما دیده می‌شود توجه کنید. همانطور که خودرو از آینه دید عقب ناپدید می‌شود باید در آینه چپ ظاهر شود و تا زمانی که از کنار شما می‌گذرد همان‌جا بماند. این کار را برای آینه سمت راست نیز باید انجام دهید.

7- نقص فنی

حفظ ماشین در شرایط ایده‌آل اولین حافظ جان شما و سرنشینان در جاده است. اگر خودروی شما در بزرگراه دچار نقص فنی شود ممکن هست منجر به تصادف شود. در چنین شرایطی ماشین خود را به خارج از جاده منتقل کنید و تا حد ممکن از جاده فاصله بگیرد تا امداد خودرو به شما برسد.

8- خستگی

رانندگی در بزرگراه خسته‌کننده است و هنگامی که با عواملی مانند کمبود خواب، خستگی یا استرس ترکیب شود بسیار خطرناک است. با داشتن استراحت کافی قبل از حرکت و توقف هر 90 دقیقه یک بار در جاده از تصادفات بالقوه کشنده دوری کنید. قبل از رسیدن به نقطه‌ای که سرتان خودبه‌خود تکان بخورد یا چشمانتان بسته شود، در مکانی امن بایستید و استراحت کنید.

9- موتورسیکلت‌ها

ما در استفاده از جاده با کامیون‌ها، اتومبیل‌ها، دکل‌ها و موتورسکیلت‌ها شریک هستیم. در این میان باید توجه ویژه‌ای به موتورسیکلت‌ها داشته باشیم و طوری از آن‌ها فاصله بگیریم که گویی از یک خودرو با اندازه معمولی فاصله گرفته‌ایم و هرگز مانع تغییر مسیر آن‌ها نشویم. هنگامی که یک موتورسیکلت از پشت به شما نزدیک می‌شود، از تغییر مسیر یا ترمز ناگهانی خودداری کنید زیرا ممکن هست با سرعتی بیش از آنچه که به نظر می‌رسد در حال حرکت باشد.

10- برف پاک‌کن‌ها

هیچ چیزی نباید مانع دید کامل شما شود. از این نظر، تیغه‌های برف پاک‌کن در شرایط بد آب‌وهوایی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در صورتی که شیشه را به خوبی تمیز نکنند، دید شما کاهش و احتمال وقوع تصادف افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود که تیغه‎‌های برف پاک‌کن را هر 6 یا 12 ماه یکبار تعویض کنید.

هدف این مقاله حفظ جان شما است. امیدواریم نکات مذکور به بهبود ایمنی شما در بزرگراه‌ها کمک کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا