ایمنی جاده‌هاایمنی سفر

خطراتی که افراد پیاده و دوچرخه‌سوار را در جاده‌ها تهدید می‌کند

مرگ و میر ناشی از تصادفات برای افراد پیاده از سال ۲۰۰۹ که به کمترین میزان خود رسیده‌ بود، ۵۱ درصد افزایش یافته و ۱۷ درصد از تلفات را به خود اختصاص داده‌ است و ۱۰ درصد از افراد کشته شده در تصادفات وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه سوار هستند.

پیشرفت‌­های مهندسی ترافیک می­‌توانند تصادفات عابرین پیاده و دوچرخه­‌سوار را کاهش دهند. تفکیک وسایل نقلیه و عابران پیاده با ایجاد  پیاده‌­رو، روگذر و زیرگذر می‌­تواند به کاهش تصادفات کمک شایانی کند. راه حل دیگر برای حفظ جان افراد پیاده و دوچرخه‌ ­سوار، ایجاد قوانین راهنمایی رانندگی است. کاهش سرعت خودرو، همچنین می‌­تواند از شدت آسیب به عابرین پیاده و دوچرخه­ سوارانی که دچار تصادف می­‌شوند، بکاهد.

ویژگی­‌های پیشرفته مربوط به خودرو نیز می‌­تواند ایمنی عابرین پیاده و دوچرخه­‌ سوار را افزایش دهد. سیستم­‌های هشداردهنده برای جلوگیری از برخورد با افراد پیاده و دوچرخه­ سوار در خودروها طراحی شده‌­اند و موجب کاهش تصادفات می­‌شوند.

در میان اکثر دوچرخه سواران کشته شده در تصادفات، صدمات (سر) جدی‌ترین آسیب محسوب می­‌شود. بنابراین، استفاده از کلاه ایمنی برای دوچرخه­‌ سواران باعث حفاظت آن‌­ها در تصادفات می‌­شود. تخمین زده شده‌ است که استفاده از کلاه ایمنی ۵۰ درصد احتمال آسیب به سر را کاهش می‌دهد.

آمارها

در سال ۲۰۱۹، در ایالات متحده امریکا، ۶۲۰۵ عابرپیاده و ۸۴۳ دوچرخه ­سوار کشته شدند و تقریبا ۷۵۰۰۰ عابر پیاده و ۴۷۰۰۰ دوچرخه ­سوار در تصادفات وسیله نقلیه موتوری در جاده­‌های ایالات متحده امریکا مصدوم شدند. عابران پیاده حدود ۱۷ درصد از مرگ و میرهای ناشی از تصادفات را تشکیل می‌­دهند و دوچرخه سواران نیز ۲ درصد دیگر را تشکیل می­‌دهند.

کلاه ایمنی برای دوچرخه­ سواران

همانطور که گفته شد؛ در اکثر موارد در مرگ دوچرخه سواران، جدی­ترین آسیب ها از ناحیه سر است که اهمیت استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه را برجسته می­کند. تحقیقات نشان داده‌است که استفاده از کلاه ایمنی احتمال آسیب به سر را ۵۰ درصد و احتمال آسیب دیدگی سر، صورت و یا گردن را ۳۳ درصد کاهش می­‌دهد. در ۲۱ ایالت آمریکا، قوانین استفاده از کلاه ایمنی برای افراد دوچرخه­ سوار اعمال می­‌شود. طبق تحقیقات، پس از تصویب استفاده از کلاه ایمنی برای افراد دوچرخه­ سوار، استفاده از کلاه ایمنی ۴ برابر شده‌ است. کلاه ایمنی برای افردا دوچرخه­ سوار در هر سنی مهم است. ۹۰ درصد از تصادفات منجر به مرگ در سال ۲۰۱۹، افراد ۲۰ سال به بالا بودند و بیش از ۱۷ درصد از افراد دوچرخه­ سواری که از کلاه ایمنی استفاده نکرده­‌ بودند، در تصادفات دچار مرگ شده‌­اند.

استفاده از هر نوع کلاه ایمنی، خطر ضربه مغزی را کاهش نمی­‌دهد؛ بنابراین باید توجه داشته باشید کلاه ایمنی از نظر کارکرد تست ضربه، دارای عملکرد بهینه‌­ای باشد.

سرعت

سرعت بالای وسایل نقلیه خطر تصادف و خطر صدمه یا مرگ در هنگام تصادف را افزایش می­‌دهد. از آنجا که عابرین پیاده و دوچرخه سواران ساختاری برای محافظت از خود ندارند، افزایش اندک سرعت خودرو تأثیر بسزایی در خطر آسیب جدی یا مرگ و میر آن‌­ها دارد. در مطالعه تصادفات عابرین پیاده در آمریکا، میانگین خطر صدمه شدید به عابر پیاده بصورت ۱۰ درصد در سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت، ۲۵ درصد در سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت، ۵۰ درصد در ۵۰ کیلومتر در ساعت، ۷۵ درصد در ۶۰ کیلومتر در ساعت و ۹۰ درصد در سرعت ۷۵ کیلومتر در ساعت می­باشد.

اقدامات مهندسی موثر برای کاهش سرعت در مناطق شهری شامل استفاده از سرعت گیر و علائم راهنمایی رانندگی می­‌باشد. کاهش محدودیت سرعت در خیابان­‌ها نیز باعث کاهش صدمات به افراد پیاده و دوچرخه­ سوار می‌­­شود.

برخی از استراتژی­‌ها برای محافظت از عابرین پیاده و دوچرخه ­سواران در برابر تصادفات، مانند پیاده‌­روها و لاین‌­های مخصوص دوچرخه ­سواران، به کاهش تصادفات کمک زیادی کرده‌ است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که خطوط مخصوص دوچرخه با کاهش تصادفات و آسیب دیدگی همراه است، در حالی که برخی دیگر هیچ تغییری یا افزایش را گزارش نکرده‌­اند. چندین مطالعه در کانادا نشان داده‌است که خطر آسیب برای دوچرخه­ سواران در مسیرهای مخصوص در مقایسه با دوچرخه­ سواری در جاده کمتر است و یک ارزیابی در کپنهاگ نیز همین نتایج را نشان داده‌ است. همچنین یک مطالعه توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) نشان داد که خطر تصادف در مناطق مخصوص دوچرخه­ سواری، با طرح‌­ها و ویژگی­‌های مختلف، متفاوت است. این مطالعه نشان می­‌دهد که ویژگی­‌هایی که درگیری (مانند تقاطع‌­ها) را به حداقل می‌­رساند، می‌­تواند باعث کاهش خطر شود.

افزایش زمان عبور عابرین پیاده از تقاطع­‌ها و خطوط عابر پیاده، یک راه موثر برای کاهش تصادفات بخصوص برای افراد پیر و کم توان می­‌باشد. همچنین، استفاده از چراغ‌­های چشمک زن زرد رنگ توجه رانندگان را به افراد پیاده و دوچرخه­ سوار بیشتر جلب می­‌کند و موجب کاهش تصادفات می­‌شود.

نقش طراحی خودرو در تصادفات با عابرین پیاده و دوچرخه­ سواران­

بیشتر تصادفات با عابرین پیاده و دوچرخه­ سوار از جلوی خودرو صورت می­‌گیرد. آنچه در ادامه اتفاق می‌­افتد به سرعت وسیله نقیله و ارتفاع نسبی عابر پیاده یا دوچرخه­ سوار، جلوی وسیله نقلیه و سپر بستگی دارد.

عابرین پیاده­ای که با اتومبیل تصادف می‌­کنند، در ابتدا با سپر و یا لبه جلویی کاپوت برخورد می‌­کنند. اگر عابر پیاده با وسیله نقلیه بلند مانند کامیون تصادف کند، ضربه به بدن فرد پیاده بیشتر است. به طور معمول، در وسایل نقلیه بزرگ‌تر، آسیب‌ها جدی‌تر و خطر مرگ بیشتر می­‌باشد. در مطالعه‌­ای که بین سال‌­های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ انجام شده است، محققان IIHS دریافتند که تصادفات کشنده با خودروهای بزرگ مانند SUV، ۸۱ درصد افزایش یافته‌ است.

طراحی خودرو می‌تواند بر نوع و شدت صدمات به عابر پیاده تأثیر بگذارد. اصلاح ساختار جلوی وسایل نقلیه برای کاهش شدت صدمات عابر پیاده برای دهه‌­ها موضوع تحقیق بوده‌است. در نتیجه این تحقیقات، گروه‌هایی از ژاپن، کره، استرالیا و اروپا برنامه‌­های آزمایش خودور را با هدف محافظت از عابرین پیاده اجرا کردند. این برنامه‌­ها مبنی بر آزمایشاتی است که تعامل بین عابر پیاده و کاپوت، سپر و شیشه‌ ­جلویی خودرو را مورد بررسی قرار می­‌دهد تا یک استاندارد بین اللملی ایمنی خودرو برای عابرین پیاده آماده گردد.

فناوری جلوگیری از تصادف

سیستم‌های تشخیص عابر پیاده به طور مداوم ترافیک جلوی وسایل نقلیه را رصد می­‌کنند و رانندگان را از برخورد احتمالی با عابران پیاده هشدار می‌­دهند. بسیاری از سیستم‌­ها هنگام تصادف، به طور خودکار ترمز می­‌گیرند. همچنین سیستم­‌هایی برای جلوگیری یا کاهش تصادفات با دوچرخه سواران در حال توسعه هستند.

یک آنالیز تخمین زده‌ است که سیستم‌­های پیشگیری از تصادفات عابر پیاده به طور بالقوه می‌توانند تا ۶۵ درصد از تصادفات یک وسیله نقلیه با عابر پیاده و ۵۸ درصد از مرگ عابر پیاده در این تصادفات کاهش دهند یا از آن‌ها جلوگیری کنند. سیستم‌­های پیشگیری از تصادفات دوچرخه سوار به طور بالقوه تا ۴۷ درصد از تصادفات با دوچرخه سواران و ۵۴ درصد از تلفات در تصادفات را کاهش می‌­دهند و یا جلوگیری می­‌کنند. با این حال، اثربخشی آ‌ن‌ها در دنیای واقعی به نحوه عملکرد آن‌ها با سرعت زیاد یا در نور کم بستگی دارد، شرایطی که بیشترین مرگ و میر عابر پیاده و دوچرخه سواران را به خود اختصاص می­‌دهد.

وسایل نقلیه الکترونیکی و هیبریدی

صدای یک وسیله نقلیه به عابران پیاده، به ویژه افرادی که کم بینا هستند، کمک می­‌کند تا حضور و حرکات وسیله نقلیه را تشخیص دهند. وسایل نقلیه الکتریکی نسبت به وسایل نقلیه دارای موتور احتراق صدای کمتری دارند. در مورد وسایل نقلیه هیبریدی که تنها از طریق برق تأمین می‌شوند، همین امر صادق است.

یک مطالعه دولتی در امریکا، تصادفات وسایل نقلیه هیبریدی و وسایل نقلیه غیر هیبریدی مشابه را بررسی کرد و دریافت که احتمال تصادف با عابر پیاده با خودروی هیبریدی در مناطقی که محدودیت سرعت ۵۰ کلیومتر در ساعت یا کمتر است، ۳۹ درصد بیشتر از غیر هیبریدی هاست.

در ‌آمریکا تصویب شده‌ است که وسایل نقلیه جدید هیبریدی و الکتریکی باید از ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ هنگام حرکت به جلو یا معکوس با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت صدای موتور مانند را منتشر کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا