ایمنی جاده‌هاتصادفات جاده‌ایراهداری

چگونه می‌توان بخش توسعه راه‌ها را در اولویت قراردادها و همکاری‌های بین‌المللی قرار داد؟

توسعه جاده‌های مواصلاتی شاه کلید رونق اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود.

توسعه زيرساخت­‌ها، يکي از الزامات مهم رشد اقتصادي و افزايش رفاه عمومي به شمار مي­‌رود. در اين ميان، زيرساخت­‌هاي حمل ونقل، و به ويژه، شبکه حمل و نقل جاده‌­اي، از اهميت ويژه‌­اي برخوردار است، زيربناهاي حمل و نقل، علاوه بر بهبود شاخص‌هاي اقتصادي و اجتماعي در خود اين بخش، نقش موثري در رونق ديگر بخش‌­هاي اقتصاد دارد، به علاوه، بسترهاي مناسب حمل و نقل و ترابري، ضمن ايجاد امکان بهره مندي از قابليت­‌هاي ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي، فرصت­‌هاي ارزنده­‌اي جهت اعمال نقش فعال در معادلات بين المللي فراهم مي­‌کند. همچنين نقش موثر زيرساخت‌هاي مناسب حمل و نقل در تقويت پدافند غيرعامل و مديريت بحران‌هاي مختلف، قابل توجه است.

گسترش صنعت خودروسازی از یک سو و پیشرفت صنعت راه‌سازی از سوی دیگر موجب شد تا جاده‌­های بین شهری شاهد ترافیک سنگینی شده که همین امر موجب افزایش سوانح رانندگی و بالا رفتن هزینه­‌های ترانزیت می­‌شد. از این رو احداث آزادراه به عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی سیر و ظرفیت ترافیک و کاهش هزینه­‌های سوخت، استهلاک خودرو و … ، مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفت.

موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عبور کریدورهای ترانزیتی شرق – غرب و شمال – جنوب از این کشور از یک سو و تحولات و پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور از سوی دیگر، ضرورت توسعه شبکه حمل و نقل کشوری را به منظور افزایش درآمدهای ملی، ایمنی و آسایش سفرهای جاده­ای و کاهش هزینه­‌های انرژی، قیمت تمام شده کالا و …. را دو چندان می­‌کند.

نقش جاده‌­ها در قراردادهای بین اللملی

نقش مهم حمل و نقل در گردش کالا و توزیع ثروت در عرصه بین­‌الملل، تصویب مقررات یکنواخت بین‌المللی را ضروري گردانیده است. از طرفی موقعیت استراتژیک ایران موجب گردیده که از گذشته دور، تجار ایرانی با بازرگانان سایر کشورها ارتباط تجاري گسترده داشته باشند. در این میان حجم مبادلات با کشورهایی که از راه جاده با ایران ارتباط دارند، حائز اهمیت ویژه است.

راه‌ها و جاده‌­ها همواره از مهم‌ترین مسیرهای مواصلاتی بین شهرها و روستاها بوده و امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و نیاز انسان‌ها به مسافرت و تجارت باعث شده است امنیت و اهمیت راه‌ها از دغدغه‌های اصلی و مهم در جامعه باشد و از این رو توسعه جاده‌های مواصلاتی شاه کلید رونق اقتصادی هر منطقه‌ای محسوب می‌شود. از این رو توسعه شبکه‌های اصلی ارتباطی که مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک منطقه را تشکیل می‌دهند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از آن جایی که حمل و نقل عامل مهمی در گردش کالا و رسیدن آن به مصرف کنندگان است، در توزیع ثروت نقش داشته، پیشرفت­‌هاي مربوط به آن موجب توسعه تجارت بین‌­الملل شده است. امروزه نیز با توسعه وسایل ارتباطی روابط تجاري و اقتصادي در عرصه بین‌­الملل گسترش یافته است. همین امر موجب گردیده که مبادله کالا میان کشورهاي مختلف افزایش یافته و مسأله حمل و نقل کالا اهمیت بیشتري پیدا کند.

حمل و نقل کالا ممکن است به صورت حمل دریایی، هوایی، ریلی، جاده‌اي یا ترکیبی از آن‌ها انجام گیرد. بدیهی است این واقعیت از سویی، باعث تنوع روابط حقوقی میان حمل‌کنندگان و بهره‌برداران از خدمات حمل و نقل می­‌شود و از سوي دیگر، اختلاف در طبیعت و نوع حمل، مقررات ویژه و متناسبی را براي اداره روابط حقوقی مزبور ایجاب می­‌نماید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا