ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ایرانندگی ایمن

اگر لاستیک هنگام رانندگی ترکید چه کنیم؟

ترکیدن لاستیک هنگام رانندگی ترسناک و خطرناک است. برای اینکه به درستی واکنش نشان دهید باید بدانید که در این شرایط چه کاری باید انجام دهید.

ترکیدن لاستیک در کسری از ثانیه کنترل خودرو را به امری سخت تبدیل می‌کند. بنابراین سرعت عمل و نحوه واکنش شما می‌تواند از وقوع یک فاجعه جلوگیری کند یا برعکس. در این شرایط آرامش خود را حفظ کنید و نکاتی را به یاد بیاورید که به حفظ جان شما کمک می‌کند.

شنیدن صدای انفجار لاستیک، لرزش شدید و کشیده شدن خودرو به یک سمت می‌تواند یک راننده بی‌تجربه را دستپاچه و وحشت‎زده کند. آمار نشان می‌دهد که ترکیدن تایر منجر به هزاران تصادف و صدها فوتی در سال می‌شود. با یک واکنش درست و به موقع می‌توانید این آمار را کاهش دهید. در این مطلب با دلایل اصلی ترکیدن لاستیک، اقدامات لازم هنگام وقوع این اتفاق و نحوه جلوگیری از آن آشنا می‌شویم.

دلایل انفجار لاستیک

تایر خودرو به دلایل مختلفی اعم از پنچری، پارگی، عدم تنظیم باد و… ممکن است بترکد. شایع‌ترین دلایل انفجار لاستیک عبارتند از:

  • کم بودن باد لاستیک: جالب است بدانید که اصلی‌ترین دلیل انفجار لاستیک، کم بودن باد آن است. اگر تایر به اندازه کافی باد نشود، اجزای آن به راحتی خم می‌شوند، اصطحکاک بین لاستیک و جاده افزایش می‌یابد و گرمای زیادی تولید می‌شود.
  • اضافه بار: وزن بیش از حد روی لاستیک می‌تواند منجر به ترکیدن آن شود؛ به خصوص اگر کم باد هم باشد.
  • چاله‌ها: وجود چاله و اشیای تیز مانند میخ در جاده به تایر آسیب می‌زند و می‌تواند منجر به انفجار آن نیز شود.
  • سرعت بالا: هر لاستیکی با توجه به ساختار و مواد آن تا سرعت معینی را تحمل می‌کند. اگر سرعت خودرو از حد مجاز افزایش یابد، لاستیک قادر به کنترل سطح اصطکاک نبوده و گرمای زیادی تولید می‌شود که سبب ترکیدن تایر خواهد شد.

علائم ترکیدن لاستیک خودرو

انفجار تایر چه حس و صدایی دارد؟ اولین چیزی که در این شرایط متوجه آن خواهید شد، صدای بلندی شبیه به صدای انفجار و خارج شدن هوا از لاستیک است. بعد از خالی شدن هوا، لاستیک به جای سوار شدن بر روی جاده گویی در حال سیلی زدن به جاده است! سپس ماشین به یک سمت کشیده و کنترل فرمان سخت می‌شود. صندلی شما نیز احتمالاً خواهد لرزید.

هنگام انفجار لاستیک چه باید کرد؟

  • آرام بمانید. در صورت ترکیده شدن لاستیک وحشت نکنید. نفس عمیق بکشید و روی کاری که قرار هست انجام دهید تمرکز کنید.
  • فرمان را بگیرید. فرمان را محکم بگیرید تا تسلط بیشتری بر کنترل آن داشته باشید.
  • ترمز نگیرید. گرفتن ترمز منجر به انتقال وزن خودرو روی چرخ‌های جلو می‌شود و احتمال چپ شدن خودرو و انحراف از مسیر را افزایش می‌دهد.
  • پای خود را به آرامی از روی پدال گاز بردارید. پدال گاز را به یکباره رها نکنید. برای کاهش سرعت خودرو، پای خود را به آرامی از روی پدال گاز بردارید.
  • راهنما بزنید. با استفاده از چراغ راهنما به سایر راننده‌ها اطلاع دهید که باید به کنار جاده حرکت کنید. به دنبال نقطه‌ای امن بگردید و اجازه دهید سرعت خودرو کاهش یابد. وقتی سرعت به کمتر از 20 مایل در ساعت رسید، پدال ترمز را به آرامی فشار دهید.
  • چراغ خطر را روشن کنید. با روشن کردن چراغ‌های خطر، سایر راننده‌ها را از وضعیت خود آگاه کنید.
  • ترمز دستی را تنظیم کنید. با تنظیم ترمز دستی مطمئن شوید که خودروی شما بعد از توقف ثابت می‌ماند.
  • لاستیک زاپاس را نصب کنید. بعد از توقف ایمن کنار جاده، زاپاس خود را نصب کنید یا در صورت نیاز منتظر امدادخودرو بمانید. در صورتی که ملزم به خروج از خودرو در ترافیک هستید، زمانی این کار را انجام دهید که از ایمنی خود و وسیله‌نقلیه مطمئن باشید.

چگونه از ترکیده شدن لاستیک جلوگیری کنیم؟

با توجه به اینکه فشار نامناسب یکی از دلایل اصلی انفجار لاستیک است؛ فشار باد لاستیک را به طور منظم تنظیم کنید. فشار باد لاستیک را قبل از سفرهای طولانی به خصوص در فصل تابستان که دما افزایش می‌یابد، چک کنید. علاوه بر این، با لاستیک‌های کهنه و فرسوده رانندگی نکنید. رانندگی با تایرهایی که آج آن‌ها ساییده شده یا دارای ترک هستند در روزهای گرم به شدت دردسرساز است. همچنین از حمل بارهای خیلی سنگین بپرهیزید. از رانندگی با سرعت غیرمجاز نیز دوری کنید.

آمادگی برای انفجار از وقوع یک فاجعه هولناک جلوگیری می‌کند. در صورت ترکیده شدن لاستیک‌ها آرام بمانید، فرمان را محکم نگه دارید، پای خود را به آرامی از روی پدال گاز بردارید و بعد از انتقال خودرو به نقطه‌ای امن و کاهش سرعت تا 20 مایل در ساعت، پدال ترمز را به آرامی فشار دهید تا خودرو متوقف شود. سپس زاپاس را تعویض کنید یا منتظر امدادخودرو بمانید. چنانچه چاره‌ای جز خروج از خودرو ندارید، در صورتی این کار را کنید که از ایمنی خود و خودرو مطمئن باشید. البته با تنظیم فشار باد لاستیک، نزدن بار اضافه، رانندگی با سرعت مجاز و تعویض لاستیک‌های فرسوده می‌توانید از ترکیده شدن لاستیک‌ها جلوگیری کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا