۱۴۱، مرکز مدیریت راه‌های کشورایمنی جاده‌هاتصادفات جاده‌ای

آغاز پاییز و رشد تندبادهای لحظه‌ای چه تاثیری روی افزایش تصادف جاده‌ای به خصوص در جاده‌های فرعی دارد؟

باران يك متغيير آب و هوايي مهم در بروز تصادفات جاده‌اي است با تحليل نسبت بين بارش و تصادفات جاده‌اي ارتباط خطي مثبت بين تصادفات و مقدار باران وجود دارد.

گاهی اوقات عواملی غیر از عوامل انسانی موجب تصادفات می‌شوند؛ مثل باران که عامل اصلی تصادفات فصل پاییز محسوب می‌شود. تصادف، جزو جدایی‌ناپذیر خودروها و خیابان‌هاست، ‌اما نوع تصادفات با تغییر فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند. ‌آغاز کاهش دمای هوا و نیاز به استفاده از وسایل گرمایشی، بارندگی و به‌ تبع آن لغزنده بودن جاده‌ها، توفان و شکستن شاخه‌ها و فرود آن بر روی اتومبیل‌ها و مواردی از این دست خطرات رانندگی در فصل پاییز است.

بیشترین بخش تصادفات فصل پاییز در زمان بارندگی‌ها اتفاق می‌افتد. ‌زمانی که بارندگی آغاز می‌شود، دید راننده به جاده کمتر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود رانندگان با آغاز فصل پاییز برف‌پاک‌کن‌های خود را آماده کنند.

اقدامات لازم در زمان بارندگی و تند باد در فصل پاییز

با شروع بارندگی‌های پاییزی در شهرها و جاده‌های مختلف کشور، شاهد افزایش آمار تصادفات رانندگی هستیم. رانندگی در باران و در واقع خیابان‌های لغزنده و خیس یکی از عوامل مهم این تصادفات محسوب می‌شوند. بنابراین ایمنی رانندگی در باران بسیار حائز اهمیت است. تجربه نشان می‌دهد رانندگی در باران و هوای مرطوب بسیار خطرناک‌تر است تا رانندگی در هوای برفی! بر اساس گزارش اداره ایمنی و ترافیک جهانی، زمانی که در هوای بارانی رانندگی می‌کنید و راه‌ها خیس و مرطوب است، احتمال تصادف بیشتر از شرایط آب و هوایی زمستان مانند برف و یخ است.

محققان اداره ایمنی و ترافیک، بعد از بررسی تقریباً ده ساله، اعلام کردند در حدود ۴۶ درصد تصادفات مرتبط با شرایط جوی، شرایط نامطلوب مربوط به رانندگی در باران بوده است و تنها ۱۷ درصد از تصادفات در زمان بارش برف اتفاق افتاده است. این اختلاف در آمار، تا حدودی به این علت است که در زمان بارش برف، بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم در خانه بمانیم. اما زمان بارش باران شرایط را غیر عادی نمی‌بینیم و مانند روزهای آفتابی رانندگی می‌کنیم. این در صورتی است که توصیه شده خودرو را برای رانندگی در باران باید مجهز و ایمن نمود.

با افزايش مقدار باران، ميزان تصادفات تا 6 درصد افزايش مي‌يابد.

با ارزيابي اثر آب و هوا و فصول در نوسان تصادفات مي‌توان فهميد كه در روزهاي باراني تصادفات تا 2 برابر روزهاي خشك افزايش مي‌يابد.

بررسي ميزان خطر تصادفات در آب و هواي باراني، تاثير لغزنده بودن جاده بر ميزان تصادفات، مواقعي كه جاده مرطوب و لغزنده است نسبت به مواقع خشك نشان مي‌دهد كه تصادفات تا 3 برابر افزايش مي‌يابند.

در ادامه، به برخی نکات ایمنی رانندگی در باران و جاده‌های لغزنده اشاره شده است.

اولین قدم و عکس‌العمل در مواجه با هر شرایط آب و هوایی یا شرایط غیرمعمول دیگر، کاهش سرعت خودرو است. همیشه سرعت خودرو با شرایط محیطی باید تطبیق داشته باشد.

در شرایط جوی نامساعد، تمرکز کامل و توجه جدی راننده به جاده بیشتر از دیگر مواقع اهمیت دارند، بنابراین حتما سرحال و قبراق پشت فرمان بنشینید و اگر حتی کمی احساس خستگی می‌کنید، توقف کرده و دقایقی استراحت کنید. و علاوه بر رفع خستگی از چشمانتان و رفع خواب آلودگی، چراغ‌های اتومبیل را تمیز کنید تا روشنایی کافی داشته باشد.

‌وزش باد و شکستن درختان و شاخه‌های درختان نیز یکی دیگر از خطرات این فصل است که در این باره کارشناسان آتش‌نشانی‌ توصیه می‌کنند حتی‌الامکان از توقف یا پارک کردن اتومبیل‌تان در زیر درختان خودداری کنید.

لغزندگی خیابان‌ها، یکی از اصلی‌ترین خطراتی است که بر اثر بارندگی ایمنی اتومبیل‌ها را به خطر می‌اندازد. ‌به همین خاطر استفاده از لاستیک‌های نو و عاج‌دار یکی دیگر از احتیاطات واجب است که اتومبیل شما را از لغزندگی جاده‌ها در امان خواهد داشت، ‌چراکه بارندگی بر روی آسفالت خیابان‌هایی که سرشار از چربی و دود اگزوز است، سطحی کاملاً لغزنده و ناایمن را برای اتومبیل‌ها ایجاد می‌کند.

بنابراین، چک کردن لنت‌های خودرو، استفاده از لاستیک‌های عاج‌دار و در صورت نیاز زنجیر چرخ، تنظیم بخاری‌های اتومبیل برای از بین بردن بخار داخل اتومبیل، از دیگر توصیه‌های مهم برای رانندگی ایمن در فصل پاییز است.

تایرها، قسمتی از خودرو هستند که جاده بارانی و جاده خیس، بیشترین تاثیر را در عملکرد آنها می‌گذارد، وظیفه اصلی لاستیک خودرو حفظ اصطکاک و کشش کافی میان خودرو و سطح جاده است و در صورت لغزندگی جاده، کار تایر برای انجام این وظیفه سخت‌تر می‌شود. میزان باد تایرها بسیار مهم است. لازم است باد تایر را ماهی یک بار اندازه‌گیری کنید. کم یا زیاد بودن فشار باد لاستیک نیز تاثیر مهمی در چسبندگی لاستیک و توانایی‌های آن در جاده بارانی دارد.

به صورت منظم تیغه‌های برف پاک‌کن خودرو را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. به پیشنهاد کارشناسان خودرو، باید هر سال اقدام به تعویض برف پاک‌کن‌ها کنید. به هنگام تهیه لاستیک این برف پاک‌کن‌ها بهتر است از نوع hydrophobic یا آبگریز تهیه کنید.

کوچک‌ترین لکه‌ها که در شرایط معمول چندان به چشم نمی‌آیند به راحتی و با کوچکترین بارندگی، دید شما را به شدت کاهش می‌دهند و شما بدون اینکه متوجه این موضوع شوید و با این تصور که این کاهش دید تنها به دلیل بارندگی است، با دید کم و با خطر بالا به رانندگی خود ادامه می‌دهید. حال آنکه به راحتی اگر پیش از بارندگی شیشه‌ها را تمیز کنید، دید چند برابر بهتری خواهید داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا