تصادفات جاده‌ایراهداریوضعیت‌ راه‌های کشور

بررسی محور فیرزوکوه و مشکلات و چالش‌هایی که در این راه وجود دارد.

جاده فیروزکوه یکی از سه محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است.

جاده ۷۹، جاده‌ای است از تهران به مازندران که به جاده فیروزکوه معروف است و جاده سوادکوه نیز نامیده می‌شود و از تهران تا قائمشهر و سپس به ساری امتداد می‌یابد. این جاده ابتدا از تهران شروع سپس به شهر بومهن در استان تهران رسیده و از آنجا به قائم شهر در استان مازندران ختم می‌شود. همچنین این جاده طولانی‌ترین محور در بین جاده‌های استان تهران است. این جاده از آمار تصادفات کمتری برخودار است و به همین علت به دلیل حجم زیاد ترافیک در محور هراز در بیشتر مقاطع سال اکثر ماشین آلات و خودروهای سنگین اعم از کامیون‌ها و تریلرها از این محور وارد استان می‌شوند. طبق آمار اعلام شده سالانه حدود ۲۵٪ مسافران نوروزی و تابستانی از این جاده برای ورود به استان استفاده می‌کنند.

جاده فیروزکوه یکی از سه محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است. طبق آمار حدود ۲۵٪ از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می‌شوند. این محور در بیشتر مواقع از ترافیک کمتری نسبت به محور هراز برخوردار است.

ایمنی جاده فیروزکوه

این جاده به دلیل مسطح بودن بیشتر مسیر از ایمنی بیشتری برخودار است. این جاده دارای سه لاین رفت و برگشت مجموعا ۶ لاین در نقاط کویری خود است. فقط در پل بزرگ وسط شهر پل سفید و در محدوده ورودی کارسالار؛ شیرگاه و زیرآب که جاده از عرض کمتری برخوردار است در برخی مواقع سال شاهد ترافیک سنگین هستیم. به همین دلیل طبق آمار اعلام سهم تلفات و تصادف در این جاده کمتر از محورهای هراز و کندوان است.

پرخطرترین نقطه این محور محدوده گدوک می‌باشد این منطقه به علت ارتفاع زیاد همواره دارای مه غلیظ در تمام مقاطع سال است که در فصل زمستان هم با بارش سنگین برف مواجه می‌شود و همین امر باعث بروز حوادث و تصادفاتی شده‌ است. این نقطه حادثه خیز حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد.

مشکلات محور ارتباطی فیروزکوه – سمنان

محورهای ارتباطی سمنان یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود، چرا که براساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان دست کم ۲۰ تا ۲۳ میلیون مسافر از جاده‌های این استان سالانه عبور می‌کنند.

با وجود رفع مشکلات زیرساختی و بازسازی دست کم ۲۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان سمنان در سال‌های گذشته، اما بازهم آمار تلفات جاده‌ای در سمنان بسیار قابل توجه است و از ابتدای سال ۹۷ تا پایان بهار امسال بنا به آمار پزشکی قانونی ۳۴۵ نفر در جاده‌های استان به دلیل سوانح رانندگی جان باختند.

یکی از راه‌های حادثه خیز استان، جاده سمنان – فیروزکوه به شمار می‌رود که بر اساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سالانه دست کم سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از این محور عبور می‌کنند.

اگرچه برای بازسازی محور سمنان – فیروزکوه اعتبار قابل توجهی در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده اما به دلیل مشکلات فنی هر هفته گزارش‌هایی مبنی بر سوانح جرحی و فوتی به دلیل سوانح رانندگی از این محور مخابره می‌شود.

اگر محور ۷۵ کیلومتری و در دست ساخت سمنان – فیروزکوه، «جاده مرگ» نامگذاری شود چندان غیرواقعی و غیرقابل اثبات نیست، چرا که کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان در سال‌های گذشته خود گویای مشکلات اسف بار این جاده است.

تردد روزانه صدها کامیون حامل گچ و سیمان از این محور و خط کشی نشدن دو محور رفت و برگشت در این جاده، باعث سردرگمی مسافران می‌شود و اگر مسافری هیچ شناختی از این جاده نداشته باشد، احتمال حادثه و مرگ در این محور برای راننده و سرنشینانش به دلیل فقدان علائم راهنمایی و رانندگی نیز وجود دارد.

محور چهاربانده و درحال ساخت سمنان – فیروزکوه که قرار بود روزی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اشتغال آفرین و کاهش تلفات جاده‌ای مدنظر قرار گیرد، این روزها به دلیل مشکلات فنی به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا