اخبارراهداری

رشد ترانزیت جاده‌ای چگونه می‌تواند برای اقتصاد کشور درآمدزا باشد؟

حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می‌گردد و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

توسعه اقتصادی هر منطقه بر اساس ظرفیت­‌های مختلفی صورت می‌­پذیرد، که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیرساخت­‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده­‌ای می‌­باشد. اگر امروزه در جهان از خدمات حمل و نقل تحت، عنوان صنعت یاد می­‌شود، نشانه گستردگی و اهمیت این خدمات به عنوان حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و بازارهای تولید است.

بر همین اساس است که همبستگی و پیوند میان نظام حمل و نقل و فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع آن چنان حساس و پیچیده است که کارشناسان اقتصادی صنعت حمل‌ونقل را به عنوان نیروی محرکه توسعه می‌دانند و کارآمدی و توانمندی آن را زمینه ساز توسعه پایدار می­‌دانند. حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می‌گردد و به دلیل داشتن نقش زیربنایی، تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد.

موقعیت ترازیتی کشور ایران

کشور ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و منطقه­ای و داشتن همسایگانی که به دلیل موقعیت استراتژیک خاص خود (دارای عرضه و تقاضای زیاد کالاییی هستند)، همواره در مسیر ترانزیت کالاهای مورد نیاز کشورهای همسایه خود قرار گرفته است. جریان کالایی که با خلق ظرفیت‌­های نوین قادر است در سطحی گسترده با ایجاد پویایی در کسب و کار، اشتغال و درآمد به گونه‌­ای پایدار به فرآیند توسعه کشور دامن بزند.

در حال حاضر سهم خدمات حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی حدود 9 درصد است در این میان خدمات حمل و نقل جاده‌­ای سهمی بیش از 85 درصد ارزش اقتصادی حمل و نقل بار و مسافر را بین بخش‌­های چهارگانه حمل و نقل به خود اختصاص داده است. با توجه به موقعیت راهبردی و ترانزیتی کشور، می‌توان فرصت‌­ها و مزیت­‌های زیادی را برای ترانزیت کشور در نظر گرفت. البته، نحوه بهره‌برداری از این مزیت­‌ها و فرصت­‌ها و برقراری ارتباط حمل‌ونقل با کشورهای هدف می­‌تواند نقش برجسته‌­ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت ایفا نماید.

حمل و نقل و اقتصاد

در جهان کنوني پيشرفت در بخش حمل و نقل از شاخص­ه‌اي توسعه يافتگي محسوب مي­‌شود و کارشناسان بر اين باورند که هر واحد رشد اقتصادي در کشورها مستلزم يک و نيم تا دو واحد رشد در مجموعه بخش حمل و نقل است؛ به اين خاطر، از آن به عنوان زيربناي توسعه نام برده مي­‌شود. حمل ونقل جاده‌­اي در ميان کشورهاي جهان يکي از محورهاي اصلي ترانزيت کالا و مسافر تلقي مي‌­شود و بيش ترين جابه جايي مسافر و کالا در اين بخش صورت مي­‌گيرد و به لحاظ اقتصادي سبب کاهش هزينه تمام شده توليد، توزيع، مصرف کالا و خدمات مي‌شود و بستر مناسبي براي جابه‌­جايي مسافر به واسطه ارزاني، ايمني و در دسترس بودن است.

در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد، به عبارت دیگر همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی، میزان ارزش افزوده بخش حمل و نقل نیز افزایش می­یابد و به همین دلیل است که توسعه و رشد اقتصادی در راستای توسعه بخش حمل و نقل نیز افزایش می­‌یابد و فعالیت‌های حمل‌ونقل از جمله فعالیت‌­های اساسی و زیربنایی برای رشد و اقتصادی به حساب می‌­آید.

حمل و نقل از جمله مشاغل وابسته است که در صورت رشد و توسعه سایر بخش‌های اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی شاهد شکوفایی آن خواهیم بود، از سوی دیگر حمل و نقل مناسب موجب تسریع رشد اقتصادی نیز خواهد شد؛ زیرا حمل و نقل سرمایه به کار گرفته شده و در گردش یک منطقه را آزاد ساخته و استفاده از آن را در منطقه دیگر فراهم می آورد. بنابراین برخورداری از شبکه حمل و نقل پویا، هماهنگ و سازمان یافته یکی از معیارهای اصلی سنجش میزان توسعه ­یافتگی جوامع در جهان امروز محسوب می­‌شود.

حمل و نقل جاده‌­ای طیف گسترده‌ای از موضوعاتی چون تولید، توزیع، خدمات و استفاده و مصرف کالا را در یک کشور درگیر می­‌کند. همچنین حمل بار جاده­ای نقشی غیر قابل انکار در مجموعه فعالیت­‌های اقتصادی آن کشور دارد.

اهمیت دادن به حمل و نقل جاده‌ای دارای مزایایی است که نشان گر نقش مهم آن در پیشرفت و شکوفایی اقتصاد یک کشور است. این مزایا عبارتند از:

  • تأثیر مثبت توسعه بر روی کارآمد بودن اقتصاد
  • توجه خاص به موضوعات زیست محیطی
  • کاهش مصرف منابع و ذخایر
  • استفاده صحیح از اراضی
  • عدالت اجتماعی
  • افزایش راندمان سامانه حمل و نقل جاده­ای
  • بهبود اوضاع زندگی اجتماعی
  • در نهایت، افزایش توسعه اقتصادی
  • ارتباط حمل و نقل جاده ای و توسعه یک کشور

آمار و ارقام مربوط به ارزش افزوده بخش حمل و نقل و ترابری و میزان سهم آن از کل کشور رقم بسیار قابل توجهی را نشان می‌­دهد که طی ده سال اخیر رشد بسیاری نشان داده است. رقم مربوط به سهم ارزش افزوده مربوط به حمل و نقل در ده سال اخیر بیشتر از سایر بخش‌­ها بوده و همیشه بیش تر از نود درصد را نشان می‌­دهد. این خود نشان­گر نقش غیرقابل انکار بخش باربری و حمل و نقل در شکوفایی و پیشرفت کشور را نشان می­‌دهد.

منابع:

  • https://serd.khu.ac.ir/article-1-3491-fa.pdf
  • https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=252219
  • https://gostaresh.co/article/road-freight-and-freight-and-freight-road

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا