ایمنی جاده‌هاایمنی سفررانندگی ایمن

10 نکته برای تبدیل جاده به مکانی امن‌تر برای موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها

بیایید به عنوان راننده خودروهای سبک و سنگین، جاده را به مکانی امن‌تر برای موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها تبدیل کنیم! چرا که کوچک‌ترین ماشین‌ها نیز از موتورسیکلت‌ها بزرگ‌تر هستند.

در ماه‌های گرم سال، موتورسیکلت‌ و دوچرخه‌های بیشتری در جاده دیده شده و تقسیم ایمن جاده با آن‌ها به دغدغه یک راننده هوشیار تبدیل می‌شود. شما هم به عنوان یک راننده متعهد باید نکات ایمنی مرتبط با موتورسیکلت سواران را بررسی و ملکه ذهن کنید.

چگونه جاده را به صورت ایمن با موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها به اشتراک بگذاریم؟

ایمنی پایین موتورسیکلت و دوچرخه نسبت به سایر وسایل‌نقلیه بر کسی پوشیده نیست.  متاسفانه آمار مرگ‌ومیر کاربران این وسایل در تصادفات جاده‌ای تامل‌برانگیز است. اگر اهل موتورسواری یا دوچرخه‌سواری هستید باید تجهیزات و نکات ایمنی متعددی را تهیه و رعایت کنید. اگر راننده خودرو هستید باز هم باید نکات ایمنی مرتبط با موتورسواران را در نظر داشته باشید تا هم خود را از خطر تصادف با این وسایل در امان نگه دارید و هم جاده را به مکانی امن‌تر برای آن‌ها تبدیل کنید. برای تحقق این امر با ما همراه باشید.

1- به اشارات دست توجه کنید.

هم دوچرخه‌سواران و هم موتورسوارن احتمالاً از علائم دست برای نشان دادن حرکت بعدی خود استفاده می‌کنند. حتی در موتورسیکلت‌های مجهز به چراغ راهنما نیز موتورسواران به وفور از علائم دست برای آگاه کردن سایر راننده‌ها از قصد خود استفاده می‌کنند. توجه به این علائم و اشارات مانع از برخورد شما با آن‌ها می‌شود.

2- نقاط کور را بررسی کنید.

با آگاهی از نقاط کور خود، دوچرخه‌سواران و موتورسواران را قبل از ورود به این نقاط شناسایی کنید. خوشبختانه خودروهای مدرن مجهز به سیستم تشخیص نقاط کور هستند که با علائمی نظیر بوق یا لرزش شما را از وجود خطر در نقطه کور آگاه می‌کنند. البته تمام مسئولیت این امر را به گردن سیستم تشخیص نقاط کور نیندازید! قبل از اینکه ماشین را در حالت دنده قرار دهید، آینه‌ها را تنظیم کنید. در حین حرکت نیز اطراف ماشین را مرتباً از طریق پنجره‌ها و آینه‌ها بررسی نمایید.

3- به آن‌ها فضا بدهید.

متاسفانه بعضی از راننده‌ها تصور می‌کنند که جاده فقط به آن‌ها تعلق دارد و دوچرخه‌سواران حق ورود به جاده را ندارند! چنین تصور خودخواهانه‌ای منجر به وقوع تصادف و حوادث غیرقابل‌جبرانی می‌شود. به موتورسوارن و دوچرخه‌سوارن فضای کافی بدهید. اگر پشت سر آن‌ها هستید، فاصله خود را با آن‌ها حفظ کنید زیرا ممکن است از وجود شما مطلع نباشند؛ به خصوص اگر از یک سربالایی بالا می‌روید تا زمانی که کاملاً پشت سر آن‌ها قرار نگیرید، شما را نمی‌بینند. اگر در ترافیک با سرعت بالا از کنار شما عبور کردند، از خط خود منحرف نشوید و تا جایی که ممکن هست از آن‌ها فاصله بگیرید.

4- احتیاط کنید.

تصور کنید ماشین شما در جاده خراب و مجبور به توقف شده‌ایدیداید و برای رسیدن کمک کنار جاده ایستاده‌اید، باد ماشین‌هایی که از کنار شما رد می‌شوند چقدر آزاردهنده است؟ این همان حس موتور‌سواران و دوچرخه‌سوارانی است که با سرعت بالا از کنار آن‌ها عبور می‌کنید. پس سعی کنید موقع عبور از کنار آن‌ها، سرعت خود را بکاهید.

5- از شرایط آب‌وهوایی آگاه باشید.

رانندگی در شرایط بد آب‌وهوایی سخت و برای موتورسوارن و دوچرخه‌سواران سخت‌تر است. جاده خیس و وزش باد به راحتی تعادل آن‌ها را برهم می‌زند. در این شرایط باید فاصله خود با موتورسیکلت و دوچرخه‌ها را بیشتر از حد معمول کنید تا اگر در اثر عدم تعادل زمین خوردند با آن‌ها تصادف نکنید.

6- از پارک محتاطانه خارج شوید.

هنگام خروج از پارک حتماً نقاط کور و آینه‌ها را بررسی کنید تا درب خودرو را به طور ناگهانی جلوی یک دوچرخه‌سوار باز نکنید.

7- عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید.

یکی از مهترین نکات ایمنی برای تبدیل جاده به مکانی امن برای همه، حذف عوامل حواس‌پرتی مانند تلفن همراه است. از رانندگی در حالت خواب‌آلودگی نیز جداً دوری کنید.

8- در تقاطع‌ها ارتباط چشمی برقرار کنید.

تقاطع یکی از نقاط پرخطر جاده برای موتورسیکلت‌ها است. آمار نشان می‌دهد که بیشتر تصادفات با موتور در این نقاط رخ می‌دهد. بنابراین در تقاطع تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید، به هر دو طرف جاده به خوبی نگاه بیندازید و قبل از دور زدن به موتورسوار حاضر در تقاطع نگاه و وی را از تصمیم خود آگاه کنید.

9- نوربالا نزنید.

در صورتی از چراغ نوربالا استفاده کنید که واقعاً به آن نیاز دارید. اگر موتورسواری به سمت شما حرکت می‌کند، حداقل در فاصله 500 فوتی باید چراغ نوربالا را خاموش کنید.

10- هنگام گردش به چپ محتاط باشید.

گردش به چپ به معنای عبور از یک خط ترافیک است. اگر موتورسواری به شما نزدیک می‌شود، در صورتی به چپ بپیچید که فضای کافی داشته باشد. در غیر این صورت این کار را انجام ندهید.

تصادف با اتومبیل برای موتورسواران و دوچرخه‌سواران خطرناک‌تر است؛ بنابراین با رعایت نکات ایمنی مذکور سعی کنید فضایی امن برای آن‌ها بسازید. حتی قبل از سوارشدن به ماشین نیز می‌توانید برای ایمن‌تر شدن جاده کاری کنید! به عنوان مثال، داشتن بیمه خودرو به شما کمک می‌کند که در صورت بروز تصادف، خسارت وارده را بپردازید. همچنین آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی مربوط به موتورسیکت و دوچرخه نیز در ساخت مکانی امن‌تر به شما کمک می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا