توسعه راه‌هاجاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

«جاده هراز» زیبا اما حادثه‌خیز

جاده هراز بعد از چالوس معروف‌ترین راه دسترسی به نقاط شمالی کشور است؛ جاده‌ای مملو از زیبایی و جاذبه‌های دیدنی و در عین حال خطرساز برای سلامتی مسافران. البته بهبود زیرساخت‌های جاده و افزایش آگاهی رانندگان به کاهش خطرات جاده هراز و تصادفات ناشی از آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

دریا و جنگل‌­های بکر نقاط شمالی یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در کشور ما بشمار می­‌روند. علی­رغم توسعه گردشگری در این مناطق، مسیرهایی که مسافران را به این نقاط می­‌رساند، چندان ایمن و استاندارد نیستند. جاده هراز نیز از جمله محورهای زیبا اما حادثه­ خیزیست که هر ساله شاهد آمار نسبتاً بالای تصادفات جاده‌­ای در آن هستیم به همین خاطر توجه به نکات ایمنی و خطرات موجود در محور هراز بسیار بااهمیت است تا بتوانیم در نهایت سفری خوش و به­ یادماندنی را تجربه کنیم.

جاده هراز کوتاه‌ترین مسیریست که شما را از تهران به آمل می‌­رساند و بعد از چالوس به عنوان مهم‌ترین جاده تهران-مازندران شناخته می‌شود. اگرچه جاذبه‌­های جاده هراز در خلق سفری شیرین نقش پررنگی دارند اما ایمنی این محور چندان چنگی به دل نمی‌زند. با اینکه محور هراز نسبت به چالوس کم‌سن­‌تر است اما باز هم خالی از ضعف نیست؛ ضعف در زیرساخت، ایمنی نسبتاً پایین، پیچ‌­وخم زیاد، ایمنی پایین خودروها و عدم آگاهی راننده‌­ها از خطرات موجود در مسیر باعث شده که متاسفانه آمار تصادفات در این جاده بالا باشد. بنابراین اگر مایلید که به جاده هراز سفر کنید؛ بعد از شناخت جاذبه­‌های گردشگری هراز باید با ویژگی­‌ها و خطرات موجود در این مسیر نیز آشنا شوید تا در نهایت سفری ایمن و لذت­ بخش داشته باشید.

جاذبه‌­های گردشگری جاده هراز

جاده هراز با 200 کیلومتر راه از شرق تهران شروع می­‌شود و تا محمودآباد کشیده می­‌شود؛ و از رودهن، جاجرود، آبعلی، امامزاده هاشم، پلور، گزنک و آمل عبور می­‌کند. اگرچه پیچ­‌های محور هراز نسبت به جاده چالوس کمتر است اما خطر ریزش کوه به خاطر پوشش کم گیاهی در بعضی از قسمت‌­ها بیشتر است. مسیر هراز شامل 14 تونل است و جاذبه‌­های گردشگری متنوعی را به مسافران هدیه می‌دهد.

1- سواحل محمودآباد و نور

اگر در مسیر هراز رانندگی می­کنید از سواحل محمودآباد و نور غفلت نکنید. پلاژهای شهرداری در خیابان معلم، شهرک فردوس نور، آکام شهر، آرام شهر، هتل نارنجستان، وزرا محله، شهر قصه و شهرک دلکده از مقاصد معروف ساحل­گردی در این مناطق هستند.

2- دریاچه­‌های تار و هویر

دریاچه­‌های وسیع تار و هویر از نخستین جاذبه­‌های جاده هراز از سمت تهران هستند که زمینه تفریحاتی مثل قایق ­سواری، ماهی گیری و شنا را برای شما فراهم کرده‌­اند. (البته برای ماهی‌گیری ملزم به اخذ مجوز هستید)

3- منطقه گل زرد

اگر 65 کیلومتر بعد از تهران، نرسیده به پلور، وارد جاده خاکی واقع در سمت چپ شوید؛ به منطقه گل زرد می‌­رسید؛ منطقه‌­ای که در اردیبهشت مملو از گل‌­های زرد و سفید بهاریست. غار معروف گل زرد نیز در این منطقه وجود دارد که برای دیدن آن به تجهیزات و راهنما نیاز دارید.

4- دشت لار

دشت لار بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌­های جاده هراز است که برای رسیدن به آن باید از روستای پلور بگذرید. این دشت 20 هزار هکتاری مشرف به کوه دماوند است و بخش‌­هایی از آن تحت حافظت قرار دارد که ورود به این نواحی از اواسط خرداد آزاد می­‌شود.

5- روستای فیل‌بند

روستای فیلبند با 2300 متر ارتفاع به بام شرقی مازندران معروف است که در اکثر ایام سال پوشیده از برف و در بقیه موارد هم ابری و بارانی است. این روستای شگفت‌­انگیز در منطقه بندپی غربی واقع در دل کوه‌­های البرز مرکزی و در 25 کیلومتری آمل قرار دارد.

از دیگر جاذبه­‌های جاده هراز می­‌توانیم به ساحل بابل، جنگل الیمستان، آبگرم لاریجان، آبگرم لاویج، آبشار شاهان دشت، قلعه بهمن، روستا و آبشار نوا، امامزاده هاشم و روستای پلور اشاره کنیم.

معرفی تونل­‌های جاده هراز

توجه به تونل­‌های موجود در مسیر یکی از نکاتی است که قبل از ورود به هر جاده‌­ای باید مدنظر قرار داد. جاده هراز شامل 14 تونل است که مجموع طول آن­‌ها به 5700 متر می­رسد. طولانی­‌ترین تونل این مسیر، تونل وانا با 1540 متر طول است و دیگر تونل­‌های هراز عبارتند از:

  • تونل لهاش
  • تونل سیاه بیشه
  • تونل دوآب
  • تونل گروازمال
  • تونل سیاه­بند
  • تونل شکرالله رود
  • تونل احمدمال
  • تونل آیو
  • تونل نورانی

لازم به ذکر است که بهمن‌گیر امام­زاده هاشم با طول 1300 متر نیز در این محور قرار دارد.

ایمنی و خطرات محور هراز

زیرساخت نامناسب، امکانات ضعیف، دست اندازهای زیاد، ظرفیت‌ کم جاده در مقابل حجم تردد بالای این مسیر و ده‌ها مورد دیگر از جمله خطرات رانندگی و سفر به این جاده می‌باشد که در ادامه به شرح کامل آن می‌پردازیم.

1- ضعف در زیرساخت‌­ها

در مورد ایمنی جاده هراز باید بگوییم که متاسفانه آمار تصادفات در این مسیر بالاست و حتی این جاده در زمان ساخت نیز کشته­‌ها و زخمی­‌هایی بر جای گذاشته است. از نظر اداره راهداری استان مازندران، کیلومتر 18 تا 22 این جاده یعنی از رودهن تا امامزاده هاشم، بحرانی­‌ترین بخش جاده است و احتمال ریزش بهمن در این نواحی بالا است. اگر چه بهمن‌گیر امامزاده هاشم در این منطقه قرار دارد ولی در عمل نشان داده که در صورت سنگین بودن بهمن نمی‌­تواند تاثیر چشمگیری در کاهش تلفات داشته باشد.

ظرفیت کم جاده در مقایسه با حجم بالای تردد در این مسیر نیز باعث ایجاد ترافیک­‌های طولانی می­‌شود. به همین دلیل طرح تبدیل این محور دو باندی به چهار باندی در دست اجرا است که تا حدی می­‌تواند ترافیک را کاهش و ایمنی را افزایش دهد.

در مورد طراحی تونل­‌های محور هراز هم باید بگوییم که متاسفانه آلودگی هوای داخل تونل­‌ها خیلی بیشتر از حد استاندارد است که این موضوع نیز سلامت کاربران را به خطر می­‌اندازد. روکش ضعیف جاده و دست‌­اندازهای زیاد آن از دیگر عوامل خطر در این محور بشمار می‌روند.

آمار نشان می‌­دهد که علاوه بر زیرساخت­‌ها، عوامل انسانی نیز نقش پر رنگی در کاهش ایمنی جاده هراز داشته‌­اند.

2- عوامل انسانی

هراز جاده‌­ای پر پیچ ­و خم است اما امکانات جاده به همان نسبت زیاد نیست. بنابراین هنگام رانندگی در این مسیر باید بیش از پیش احتیاط کرده و تصور کنید که پشت هر پیچ خطری در کمین است. آمار نشان می‌­دهد که 90 درصد از تصادفات در این جاده ناشی از سبقت غیرمجاز است. پس با توجه به این نکته خود را مسئول جان سرنشینان بدانید و با احتیاط رانندگی کنید. جاده هراز باریک است و به طور کامل چهار بانده نشده است؛ بنابراین باید با نهایت دقت سبقت بگیرید. همچنین با توجه به روکش ضعیف و دست­‌اندازهای زیاد جاده باید محتاطانه رانندگی کنید تا از بروز عواقب جبران‌­ناپذیر جلوگیری نمایید.

پیچ­‌های تند و دره­‌های عمیق جاده‌­های کوهستانی از جمله جاده هراز نیز منجر به افزایش آمار مرگ­‌ومیر جاده‌­ای شده است.

3- پیچ­‌های خطرناک جاده هراز

در جاده هراز پیچ­‌های خطرناکی وجود دارد که یکی از آن­‌ها پیچ شیطان است. پیچ شیطان در 50 کیلومتری جاده آمل قرار دارد و احتمال ریزش سنگ در این پیچ به­ خصوص در اواخر زمستان و اوایل بهار بالا است. در فصل زمستان، برف و باران بین سنگ‌­ها یخ می‌­زند؛ با شروع گرما این یخ­‌ها آب شده و منجر به ریزش سنگ می­‌شوند. پیچ خانزاد یکی دیگر از پیچ­‌های خطرناک هراز است که در 65 کیلومتری آمل و نزدیک پلیس راه بیجان قرار دارد. آمار تصادف در این پیچ نیز بالا است.

علاوه بر بخش‌­های بهمن‌گیر و پیچ‌­های خطرناک، نقاط حادثه­ خیز دیگری مانند پل مرگ نیز در این مسیر وجود دارد که باید محتاطانه از آن‌ها عبور کنید.

4- پل مرگ

5 کیلومتر بعد از روستای پلور به یک دوراهی تحت عنوان دوراهی آبشار می‌­رسید که با نام پل مرگ نیز شناخته می­‌شود. آبشاری بسیار زیبا در این منطقه وجود دارد اما درست در همین منطقه، جاده به دو قسمت تقسیم و منجر به تصادفات مرگباری می­‌گردد و به همین علت پل مرگ نامیده می­‌شود. پس هنگام عبور از دوراهی آبشار نهایت دقت و احتیاط را داشته باشید.

جاده هراز یکی از زیباترین و در عین حال پرخطرترین جاده­‌هاییست که گردشگران را از تهران به شمال می‌­رساند. برای اینکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید باید به نکات ایمنی توجه کنید و از خطرات جاده هراز مانند تونل­‌ها و پیچ‌وخم­‌ها آگاه باشید؛ همچنین نقاط حادثه ­خیز جاده مانند محور رودهن تا امامزاده هاشم، دو راهی آبشار و… را بشناسید تا خطاهای انسانی منجر به تصادفات جاده­‌ای را به حداقل کاهش دهید. علاوه بر این، مسئولین با بهبود طرح و زیرساخت‌­ها می‌­توانند به افزایش ایمنی جاده هراز کمک کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا