جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های گردشگری جاده شیراز به کازرون

جاده شیراز به کازرون، لذت تماشای طبیعت زیبا و تاریخ غنی ایران عزیز را به صورت همزمان به شما هدیه می‌دهد.

جاده شیراز به کازرون با 140 کیلومتر طول، جاذبه‌های بی‌نظیری چون دشت زیبای ارژن، کارونسرای تاریخی  میان‌کتل دشت برم، دریاچه چشم‌نواز پریشان و بقعه پیربنکی را در برگرفته است. بنابراین توصیه می‌کنیم به جای 2 ساعت رانندگی مداوم در این جاده گاهی بایستید و از جاذبه‌های موجود لذت ببرید.

وقتی صحبت از زیباترین جاده‌های ایران به میان می‌آید، اغلب افراد ناخودآگاه به جاده‌های شمالی کشور فکر می‌کنند. غافل از اینکه جاده‌های زیبا و متفاوتی در جنوب کشور در انتظار ماست. یکی از این جاده‌های زیبا، مسیر شیراز به کازرون است. اگر تا به حال به این نقطه از ایران سفر نکرده‌اید با ما همراه باشید.

مسیر دسترسی به جاده شیراز کازرون

جاده شیراز به کازرون یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که در استان فارس قرار دارد. برای سفر به این جاده بی‌نظیر باید به شهر زیبای شیراز سفر کنید و از آنجا به سمت کازرون واقع در ضلع غربی شیراز برانید. این مسیر در مجموع 140 کیلومتر طول دارد اما مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است؛ به گونه‌ای که برای دیدن این مسیر 2 ساعته باید حداقل یک روز تمام وقت بگذارید.

جاذبه‌های دیدنی جاده کازرون به شیراز

دشت ارژن

بدون شک دشت ارژن یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جاده شیراز به کازرون است که در 60 کیلومتری شیراز قرار دارد. این دشت با مساحتی نزدیک به 90 کیلومترمربع در دامنه زاگرس باشکوه جای گرفته و از آب‌وهوایی مثال‌زدنی بهره می‌برد. بنابراین دشت ارژن مقصدی ایده‌آل برای دوستداران طبیعت است. اما اگر عاشق اماکن تاریخی هستید باز هم ارژن را از دست ندهید چرا که چندین اثر تاریخی نیز در این منطقه قرار دارد. در مورد سایر زیبایی‌های دشت ارژن می‌توانیم به دریاچه ارژن و آبشار چرونیز اشاره کنیم.

کارونسرای خانه زنیان

اگر از شیراز 40 کیلومتر به سمت کازرون برانید به کاروانسرای مشهوری تحت عنوان کاروانسرای خانه زنیان می‌رسید. این کارونسرا در زمان قاجار ساخته شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. کاروانسرای خانه زنیان در روستایی به همین نام قرار دارد. این بنا به صورت چهار ایوانی با 4 برج هشت ضلعی در اطراف بنا و یک برج اضافی روی در ورودی طراحی شده است. طاق‌های درونی و بیرونی کاروانسرا زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.

گردشگاه میان‌کتل

گردشگاه میان‌کتل یکی از اصلی‌ترین تفرجگاه‌های استان فارس است که در جنوب‌غربی دشت ارژن قرار دارد. آب‌وهوای مطبوع و معتدل و طبیعت جنگلی و کوهستانی میان‌کتل هرساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران است. برای رسیدن به این گردشگاه زیبا کافی است از طریق جاده قدیم شیراز به کازون خود را به میان‌کتل برسانید. البته برای رسیدن به گردشگاه باید از یک مسیر خاکی 14 کیلومتری نیز عبور کنید. جالب است بدانید که این منطقه حفاظت‌شده محل پرورش و نگهداری گوزن زرد ایرانی است.

ضلع شمالی این گردشگاه مشرف به جنگلی مملو از درختان بلوط است که زیستگاه اصلی گوزن زرد بشمار می‌رود. گردشگاه میان‌کتل در واقع تپه‌ای با شیب ملایم است که بین جنگل‌های میان‌بند و بلوط جای قرار دارد. بد نیست بدانید که در نزدیکی گردشگاه، کاروانسرایی تاریخی نیز به همین نام وجود دارد که از دوره صفوی به جای مانده است.

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده کازرون قرار دارد. دورتادور دریاچه را کوه احاطه کرده است. فاصله ضلع شمالی دریاچه تا کوه 4 الی 5 کیلومتر است و ضلع جنوبی آن تا کوه فقط 500 متر فاصله دارد. این دریاچه نوعی اکوسیستم پایدار است که میلیون‌ها سال شرایط خود را حفظ کرده و دارای چهار گونه ماهی بومی تحت عناوین ماهی سرخه، زردک، مارماهی آب شیرین و پرک است.

همچنین چند ماهی وارداتی مانند کپور، فیتوفالک و آمور نیز به دریاچه اضافه شده است. پیرامون دریاچه زیستگاه پرندگانی نظیر لک‌لک، فلامینگو، درنا و پلیکان می‌باشد که جلوه خاصی به منطقه بخشیده است.

بقعه پیر بنکی

در هشت کیلومتری جاده قدیم شیراز به کازرون، بقعه‌ای ساده و گچی وجود دارد که به پیر بنکی معروف است. این بقعه کنار قبرستانی قدیمی قرار دارد که در آن سنگ تیرهای بزرگ و منقوش به خطوط و اشکال زیبا دیده می‌شود. ویژگی اصلی این بقعه، رویش دو درخت پسته کوهی روی بام و گنبد آن است. درخت روی گنبد هرسال میوه می‌دهد اما معلوم نیست که ریشه آن از کجا شروع شده است. درخت دوم نیز از لای دیوار بقعه بیرون آمده و با زمین ارتباط ندارد.

امکانات رفاهی جاده شیراز کازرون

  • هتل و مهمان‌پذیر
  • رستوران و اغذیه‌فروشی
  • پایانه
  • پمپ بنزین
  • نمازخانه
  • فوریت‌های پزشکی
  • سرویس بهداشتی
  • امداد خودرو
  • باجه خودپرداز

بهترین زمان سفر به جاده شیراز به کازرون

با توجه به آب‌وهوای منطقه در تمام فصول سال می‌توانید از زیبایی‌های این دو شهر لذت ببرید. اما بدون شک این منطقه در اردیبهشت ماه به بهشتی بی‌بدیل تبدیل می‌شود. بنابراین اگر برای شما ممکن است در این ماه از سال به شیراز و کازرون سفر کنید. در غیر این صورت، همواره این منطقه چیزی برای شگفت‌زده کردن شما خواهد داشت.

جاده شیراز به کازرون یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که در استان جنوبی فارس قرار دارد. این مسیر با جاذبه‌های گردشگری مختلف اعم از دشت ارژن، گردشگاه میان‌کتل، دریاچه پریشان، بقعه پیر بنکی و کاروانسرای خانه زنیان از شما پذیرایی خواهد کرد. برای استفاده حداکثری از زیبایی‌ها و آب‌وهوای منطقه بهتر است اردیبهشت ماه به این نقطه از کشور سفر کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا