جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاده کلاله به خالد نبی؛ جاذبه‌های دیدنی ترکمن‌صحرا تا آرامگاه خالد نبی

سفر در جاده کلاله به خالد نبی، فرصتی برای تماشای جنگل و دریا و کوه و بیابان به صورت همزمان است.

گلستان زیبا هر ساله میزبان هزاران نفر از نقاط مختلف کشور است. آرامگاه و قبرستان خالد نبی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی گلستان بشمار می‌رود که برای تماشای آن کافیست 55 کیلومتر در جاده کلاله به خالد نبی رانندگی کنید.

هرچند بار به شهرهای شمالی ایران سفر کنید از تماشای آن خسته نمی‌شوید. گلستان یکی از استان‌های زیبای شمالی است که شاید نسبت به گیلان و مازندران کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. اما اگر به این نقطه از کشور سفر کنید؛ در تک‌تک لحظات سفر خود شگفت‌زده خواهید شد. کلاله یکی از شهرهای زیبای گلستان است که در دل ترکمن‌صحرا قرار دارد. ترکمن‌صحرا، منطقه‌ای عجیب است زیرا جنگل و دریا و کوه و بیابان را یکجا در بر گرفته است.

کلاله زیبا واقع در بخش سرسبز ترکمن‌صحرا با جاذبه‌ها و هوایی مطبوع از شما پذیرایی خواهد کرد. بعد از تماشای کلاله می‌توانید راهی آرامگاه خالد نبی شوید که گفته می‌شود آخرین پیامبر قبل از خاتم انبیا است. جاده کلاله به خالد نبی از زیباترین جاده‌های ایران است که لذت سفر شما را دوچندان خواهد کرد. برای اینکه چرخی در کلاله و جاده کلاله به خالد نبی بزنید با ما همراه باشید.

کلاله کجاست؟

آسمان آبی و طبیعت سبز کلاله، فرصتی برای یک سفر رویایی و متفاوت را به شما می‌دهد. کلاله، شهری با آب‌وهوای بی‌نظیر و طبیعتی بکر است که در 120 کیلومتری گرگان قرار دارد. اگر در شهری شلوغ و آلوده زندگی می‌کنید؛ آب‌وهوای خنک و مطبوع کلاله، فرصتی طلایی برای استراحت ریه‌هایتان بشمار می‌رود. بارندگی‌های مکرر در کلاله از این شهر، دشتی سبز و خرم ساخته که با جاذبه‌های دیدنی مختلف آماده پذیرایی از شماست. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه، آرامگاه خالد نبی است که از طریق جاده کلاله به خالد نبی می‌توانید از آن دیدن کنید.

راه دسترسی به جاده کلاله به خالد نبی

آرامگاه خالد نبی با محوطه‌ای 12 هکتاری در ارتفاعات 700 متری گوجه داغ قرار دارد که فقط از طریق کلاله، گنبد و مراوه تپه در دسترس است. برای بازدید از این مجموعه ابتدا باید به گرگان سفر کنید و بعد وارد جاده گرگان به بجنورد شوید و پس از پشت سر گذاشتن آزادشهر، مینودشت و گالیکش از این جاده خارج شوید و به سمت کلاله برانید. از کلاله باید به سمت مراوه تپه حرکت کنید و در اواسط راه وارد جاده فرعی شوید که به سمت آرامگاه خالد نبی می‌رود. اگر 55 کیلومتر در جاده کلاله به خالد نبی رانندگی کنید به این منطقه گردشگری می‌رسید.

جاده خالد نبی، حال و هوای ترکمن‌صحرایی دارد و شبیه به تکه‌ای از بهشت به نظر می‌رسد. ضمناً اگر از تهران قصد سفر به این منطقه را دارید؛ بهترین مسیر، جاده فیروزآباد است. در این صورت بعد از رسیدن به گرگان باید علی‌آباد کتول، آزادشهر و مینودشت را پشت سر بگذارید و سپس از طریق کلاله به صوفیان بروید. 39 کیلومتر بعد از صوفیان به روستای گچی‌سو می‌رسید که تابلوی جاده خالد نبی را در ورودی آن مشاهده خواهید کرد. به طور کلی، فاصله تهران تا خالد نبی 590 کیلومتر است.

جاذبه‌های گردشگری جاده کلاله به خالد نبی

1- هزاردره و تپه ماهورهای

هزاردره در ترکمن‌صحرا قرار دارد و گنبدکاووس، بندر ترکمن و روستاهایی از شمال کلاله را شامل می‌شود. هزاردره که در جاده خالدنبی قرار گرفته به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری گلستان شناخته می‌شود. سنگ قبرها و تپه ماهورهای هزاردره بسیار عجیب و زیبا هستند.

2- آبشار لوه

آبشار لوه در دل جنگل بکر لوه واقع در 14 کیلومتری جنگل ملی گلستان قرار دارد که بیشتر شبیه به یک نقاشی هنرمندانه دیده می‌شود تا فقط یک آبشار!

3- چشمه زاو

در میان جاذبه‌های گردشگری کلاله، چشمه‌های زیادی دیده می‌شود که معروف‌ترین آن‌ها زاو است. آب چشمه زاو واقع در 45 کیلومتری کلاله به حدی زلال و گواراست که باورکردنی نیست.

4- روستای صوفیان

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جاده خالد نبی، روستای صوفیان است. تماشای اسب‌های ترکمن در دل صحرایی سبز که به آسمان آبی پیوند خورده، لذتی است که صوفیان به شما هدیه خواهد داد.

5- دشت شقایق

هنگام سفر در جاده کلاله به خالد نبی با دشتی سبز و مخملی مواجه خواهید شد که بستری برای رشد هزاران شقایق زیباست. دشت شقایق خالد نبی به تپه‌های کوچک و بزرگی تقسیم می‌شود که غرق در شقایق هستند.

6- آرامگاه خالد نبی

در انتهای این مسیر زیبا، آرامگاه خالد نبی در انتظار شماست که از دور شبیه به یک نقطه دیده می‌شود و از نزدیک با گنبدی ساده مواجه خواهید شد که قبور متبرکه‌ای را در خود جای داده است. زیارتگاه اصلی متعلق به خالد بن سنان است که با نام خالد نبی شناخته می‌شود. در اطراف زیارتگاه اصلی دو بقعه دیگر نیز به چشم می‌خورد که طبق روایات اولی متعلق به چوپان آتا و دیگری مربوط به عالم بابا است.

7- قبرستان خالد نبی

قبرستان هزار ساله‌ای که در نزدیکی آرامگاه خالد نبی قرار دارد؛ قبرستانی اسرارآمیز است که با سنگ قبرهای عجیب و غریبش شناخته می‌شود. در این قبرستان حدود 600 سنگ قبر به شکل استوانه‌ای، دو نیم‌کره و قوچی وجود دارد که به ثبت ملی رسیده‌اند.

بهترین زمان سفر به جاده کلاله به خالد نبی

بهترین زمان سفر به جاده خالد نبی، فصل بهار به خصوص فروردین و اردیبهشت است. طبیعت بهاری، منطقه خالد نبی را به تکه‌ای از بهشت تبدیل می‌کند؛ همچنین آب‌وهوای منطقه نیز در این فصل خنک و دلپذیر است. پاییز خوش‌رنگ نیز می‌تواند فصلی ایده‌آل برای سفر به این منطقه باشد اما از سفر به خالد نبی در تابستان صرف‌نظر کنید زیرا خیلی گرم می‌شود.

اقامت در منطقه خالد نبی

فارغ از زمان سفر به جاده خالد نبی اصلاً نگران موضوع اقامت نباشید. اقامتگاه‌های کوچکی در نزدیکی آرامگاه برای مسافران تعبیه شده که می‌توانید شب را آنجا بگذرانید. اما اگر می‌خواهید چند روز در این منطقه بمانید؛ اقامتگاه‌ها و خانه‌های محلی روستاهای اطراف و گچی‌سو را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

اگر در اردیبهشت ماه به منطقه خالد نبی سفر کنید؛ با طبیعتی مواجه خواهید شد که بیشتر شبیه به تابلویی هنرمندانه به نظر می‌رسد و زیبایی آن را باور نخواهید کرد. علاوه بر این، جاده کلاله به خالد نبی با جاذبه‌های مختلفی مانند تپه ماهور، هزاردره، آرامگاه خالد نبی و گورستانی به همین نام از شما پذیرایی خواهد کرد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا