جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های دیدنی جاده توسکستان؛ پل ارتباطی شاهرود و گرگان

جاده توسکستان یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی ایران است که در مسیر شاهرود به گرگان قرار دارد و لذت تماشای طبیعتی بکر و شگفت‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد.

جاده توسکستان مملو از مناظر حیرت‌آوری است که در هر فصل نمایشی خاص و البته باشکوه را به رخ می‌کشد. این جاده زیبا فقط یک پل ارتباطی نیست؛ بلکه مقصدی برای گردشگری نیز به حساب می‌رود؛ مقصدی با طبیعت بکر، آب‌وهوای خوش و جنگلی پرپیچ‌وخم.

جالب است بدانید که جاده شاهرود به گرگان یا همان جاده توسکستان علی‌الرغم زیبایی‌هایی که دارد؛ مسیری کم‌تردد و بکر است. طبیعت و آب‌وهوای این مسیر به قدری خوش است که گویی در بهشت نفس می‌کشید. جاده شاهرود به گرگان شما را مهمان جنگل زیبای توسکستان نیز می‌کند. اگر قرار هست که در آینده به شمال کشور سفر کنید؛ از جاذبه‌های دیدنی این جاده غفلت نکنید.

جاده توسکستان

جاده توسکستان، استان کویری سمنان را به استان شمالی گلستان وصل می‌کند و از این حیث جالب توجه است. وقتی وارد این جاده می‌شوید؛ به وضوح تغییر اقلیم و پوشش گیاهی را می‌بینید. اما علاوه بر برقراری ارتباط بین دو اقلیم متفاوت، جنگل و دشت و آبشار و کوه‌های پوشیده از برف نیز گیرایی این جاده رو دوچندان کرده‌اند. جاده توسکستان که با نام جاده شاهرود به گرگان نیز شناخته می‌شود؛ از دشت سرعلی‌آباد شروع می‌شود و تا 15 کیلومتری گرگان امتداد می‌یابد. جنگل‌های توسکستان، جاده را از دو طرف احاطه کرده و منظره‌ای خارق‌العاده خلق کرده‌اند.

راه دسترسی به جاده توسکستان

اگر می‌خواهید از سمت تهران به جاده جنگلی توسکستان سفر کنید؛ ابتدا باید از طریق جاده فیروزکوه یا هراز تا ساری رانندگی کنید؛ سپس به سمت بهشهر و گرگان بروید؛ 15 کیلومتر بعد از گرگان می‌توانید وارد این جاده زیبا شوید. اما اگر از سمت مشهد در حرکت هستید باید از طریق جاده آسیایی و جنگل گلستان به سمت گرگان برانید؛ در 13 کیلومتری گرگان می‌توانید وارد جاده رویایی توسکستان شده و از جاذبه‌های آن لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری جاده شاهرود به گرگان

1- جنگل توسکستان

جنگل توسکستان یکی از جاذبه‌های گردشگری جاده شاهرود به گرگان است که بخشی از محدوده 40 هزار هکتاری پارک ملی هیرکانی بشمار می‌رود. این جنگل که مملو از درختان توسکا، بلوط و اورس است در هوای ابری به رویایی‌ترین جنگل ایران تبدیل می‌شود زیرا انتهای جاده به خاطر شیبی که دارد بالاتر از ابرها قرار می‌گیرد. آب‌وهوای جنگل توسکستان در تمام طول سال بسیار خنک و در زمستان خیلی سرد است. اگر در فصل پاییز به این جنگل سفر کنید با نقاشی باشکوهی از برگان زرد، قرمز و نارنجی مواجه خواهید شد.

2- کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزلق یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی جاده توسکستان است که در اواسط آن و در دل جنگل قرار دارد و برای رسیدن به آن باید 150 متر به سمت شمال شرقی پیاده‌روی کنید. کاروانسرای قزلق که از آثار اسلامی و ملی می‌باشد در سال 1379 بازسازی شده است.

3- منطقه سرعلی‌آباد

ارتفاعات دیدنی سرعلی‌آباد در ضلع جنوبی توسکستان قرار دارد و پوشیده از گیاهان استپی و درختان اورس است. سرعلی‌آباد از غرب به منطقه گردشگری جهان نما، از شرق به کوه‌های چالچالیان و پیگرد کوه و از جنوب به رشته‌کوه‌های شاه‌کوه اشراف دارد.

4- چشمه باغ سرهنگ

کافی است 4 کیلومتر از روستای توسکستان به سمت شاهرود حرکت کنید تا به چشه زیبای باغ سرهنگ برسید. این چشمه که از دل کوه می‌جوشد؛ در منطقه گرمابدشت قرار دارد. پوشش گیاهی اصلی گرمابدشت، درختان بزرگ و کوچک ارس و لورس خزنده است.

5- روستای چهارباغ و شاه‌کوه

بعد از دشت گرمابدشت به روستای زیبای چهارباغ می‌رسید که در این روستا می‌توانید از لبنیات تازه، آب زرشک و… که همگی حاصل دسترنج مردم چهارباغ است لذت ببرید. روستای شاه‌کوه بعد از روستای چهارباغ قرار دارد که اقامتگاهی دلنشین و بکر به حساب می‌رود.

6- آبشار توسکستان

در 26 کیلومتری جنوب شرقی گرگان در مسیر جاده شاهرود به گرگان، آبشار زیبای توسکستان قرار دارد که بازدید از آن حال و هوای شما را عوض خواهد کرد.

آنچه گفته شد فقط بخشی از جاذبه‌های دیدنی جاده توسکستان بشمار می‌روند. قبرستان‌های قدیمی، مجتمع‌های گردشگری، اردوگاه‌های تفریحی و رباط سفید از دیگر جاذبه‌های گردشگری این مسیر هستند.

بهترین زمان برای سفر به جاده توسکستان

اگر در فصل بهار یا تابستان به این جاده سفر کنید؛ مهمان جاده‌ای سرسبز و پرپیچ‌وخم خواهید شد که زیبایی خارق‌العاده‌ای دارد. البته سفرهایی پاییزی و زمستانی در این مسیر نیز خالی از لطف نیست. مسیر توسکستان در پاییز شبیه به تابلویی از رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز دیده می‌شود. البته اگر در فصول سرد راهی این جاده می‌شوید باید توجه ویژه‌ای به نکات ایمنی داشته باشید.

نکات ایمنی برای سفر در جاده شاهرود به گرگان

جاده جنگلی توسکستان، جاده‌ای پرپیچ‌وخم است و بنابراین برای ورود به این جاده باید نکات ایمنی رانندگی در جاده‌های کوهستانی پرپیچ‌وخم را بدانید و در فصول سرد حتماً زنجیر چرخ همراه داشته باشید.

بنابراین جاده جنگلی توسکستان در حالی که شما را از شاهرود به گرگان می‌رساند؛ لذت تماشای جاذبه‌های متعددی را نیز به شما می‌دهد؛ البته برای تجربه این سفر شیرین و رویایی باید نکات ایمنی رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم را مدنظر قرار دهید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا