جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های گردشگری جاده ارس به جلفا

جاده ارس به جلفا پابه‌پای جنگل‌های ارسباران پیش می‌رود و جلوه‌ای باشکوه از طبیعت و تاریخ آذربایجان را به نمایش می‌گذارد.

اگر از رود ارس واقع در شمال‌غربی ایران 216 کیلومتر به سمت شهر مرزی جلفا حرکت کنید، با مجموعه‌ای بی‌نظیر از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی مواجه خواهید شد که هریک به تنهایی خالق لحظاتی به‌ یادماندنی و تکرارنشدنی هستند.

اگر از پناه بردن به دل طبیعت لذت می‌برید یا از تماشای جاذبه‌های تاریخی به وجد می‌آیید، با سفر به جاده ارس جلفا همزمان هر دو نیاز خود را برآورده کنید. این جاده زیبا از کنار رود ارس و جنگل ارسباران می‌گذرد و شما را به شهر تاریخی و صدالبته زیبای جلفا می‌رساند. جلفا شهری با پیشینه و تمدن غنی است که در استان آذربایجان غربی قرار دارد و با جمهوری آذربایجان و ارمنستان هم‌مرز است. علاوه بر فرهنگ غنی، جلفا به خاطر موقعیت تجاری و جغرافیایی خود نیز همواره موردتوجه قرار داشته است. اگر می‌خواهید با جاذبه‌های گردشگری جاده ارس به جلفا و این بخش از کشور آشنا شوید، با ما همراه باشید.

راه دسترسی به جاده ارس جلفا

جاده مرزی ارس جلفا هم‌پای رود ارس از پهنه‌ی زیبای ارسباران عبور می‌کند و تا شهر تاریخی جلفا امتداد می‌یابد. اگر مسافر تبریز و منطقه آذربایجان هستید، تحت هیچ شرایطی از سفر به این جاده زیبا  نگذرید! برای ورود به جاده ارس جلفا از تبریز ابتدا باید به سمت مرند حرکت کنید، سپس مسیر خود را به سمت این جاده مرزی زیبا تغییر دهید. جاده ارس به جلفا با 216 کیلومتر طول از دل طبیعت باشکوه ارسباران و آثار تاریخی منطقه می‌گذرد و از آب‌وهوایی خوش بهره می‌برد.

جاذبه‌های گردشگری جاده ارس به جلفا

1- رود و سد ارس

رود ارس با 1072 کیلومتر طول از ارتفاعات هزار برکه ترکیه سرچشمه می‌گیرد و پیس از عبور از ارمنستان، جمهوری آذربایجان و شمال‌غربی ایران به دریای مازندران می‌ریزد. سد ارس در 40 کیلومتری جلفا بر روی این رود احداث شده و موردتوجه گردشگران قرار دارد.

2- کلیسای سن استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جاده ارس به جلفا است که دومین کلیسای مهم ارامنه بعد از کلیسای قره بشمار می‌رود. برای بازدید از سنت استپانوس، 16 کیلومتر قبل از ورود به جلفا باید مسیر خود را به سمت روستای دره‌شام منحرف و بقیه راه را درست طبق تابلوهای راهنما طی کنید. کلیسای سن استپانوس به عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در یونسکو ثبت شده و از معماری بی‌نظیری بهره می‌برد. جالب است بدانید که اسم این کلیسای تاریخی از اسم یکی از اولین شهدای مسیحی گرفته شده است.

3- مجموعه تاریخی کردشت

مجموعه کردشت که شامل 8 بنای تاریخی اعم از عمارت، مسجد، دیوانخانه، قلعه، حمام بزرگ، حمام کوچک، یخچال و پادگان نظامی است، روزگاری پایگاه نظامی عباس‌میرزا برای مقابله با ارتش روس بشمار می‌رفته و امروزه به یکی از جاذبه‌های تاریخی ارزشمند منطقه تبدیل شده است.

4- کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر یادگار دوران شاه عباس صفوی است و در 5 کیلومتری جلفا قرار دارد. اسم این کاروانسرا از یکی از ارامنه گرفته شده که در زمان شاه عباس به عنوان کلانتر ارامنه انتخاب شده بود. این کارونسرای زیبا امروزه به یکی از مراکز گردشگری منطقه تبدیل شده است.

5- روستای اشتبین

30 کیلومتر بعد از کردشت با خروجی روستایی تاریخی به نام اشتبین مواجه خواهید شد که بازدید از آن را اکیداً توصیه می‌کنیم. روستای اشتبین، روستایی پلکانی و بسیار زیباست که از یک سمت به کوه تکیه کرده است. در میان کوچه‌های سنگفرش روستا، هفت خانه تاریخی دیده می‌شود که در گذشته استراحتگاهی برای عموم مردم بوده‌اند. اشتبین چند اثر تاریخی از جمله چند کتیبه به خط ثلث متعلق به دوران شاه طهماسب و شاه عباس صفوی، کتیبه آرامگاه خواجه احمد مربوط به سال 976 هجری قمری، یک گورستان قدیمی و کتیبه‌ای دیگر مربوط به آرامگاه خواجه ملک کدخدا در تاریخ 843 هجری قمری را در خود جای داده است. همچنین در این روستا سنگ نوشته‌های دیده می‌شود که متعلق به 800 سال قبل هستند.

6- جنگل ارسباران

هنگام برگشتن از اشتبین، درست قبل از رسیدن به روستای خدا آفرین، مسیر خود را به سمت راست منحرف کنید تا به جنگل زیبای ارسباران برسید. جنگل ارسباران مجموعه‌ای از حیوانات مانند خرس، سیاه‌گوش، پلنگ، گراز، کل و بز، پرندگانی نظیر کبک، قرقاول، مرغ قفقازی سیاه و دراج و آبزیان مختلفی را در دل درختان و کوه‌های در هم‌تنیده خود جای داده است. از این رو، جنگل ارسباران در حال حاضر به عنوان پارک ملی شناخته می‌شود.

7- قلعه بابک

در جاده ارس جلفا اگر از روستاهای هجران‌ دوست و آغویه بگذرید، خروجی خاکی در سمت خود خواهید دید که شما را به قلعه بابک می‌رساند. قلعه بابک بر بلندای کوهی در دل ارسباران قرار دارد که برای رسیدن به آن باید قدری کوهنوردی کنید. این بنای باشکوه روزگاری سنگر بابک خرم‌الدین در مقابل حملات اعراب بوده است و قدمت آن به دوران اشکانی یا ساسانی برمی‌گردد.

آنچه گفته شد فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری جاده ارس به جلفا است، در بین سایر جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌توانیم از کلیسای مریم مقدس، کلیسای چوپان، آبشار آسیاب خرابه، روستای مکیدی، روستای اصلاندوز و بازارچه مرزی جلفا نام ببریم.

بهترین زمان سفر به جاده ارس جلفا

طبیعت جاده ارس جلفا در تمام فصول سال زیبایی خاص خود را دارد. اما با توجه به سردسیر بودن این منطقه بهترین زمان سفر به جاده ارس جلفا، دو ماه اول سال یعنی فروردین و اردیبهشت است. با این تفاسیر، جاده مرزی ارس به جلفا می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای سفرهای نوروزی باشد.

بنابراین جاذبه‌های گردشگری جاده ارس به جلفا، خلاصه‌ای از تمام زیبایی‌های شمال باختری ایران را شامل می‌شود. برای تماشای زیبایی‌های مذکور کافی است از تبریز به سمت مرند و سپس به طرف ارس باشکوه حرکت کنید. با انتخاب بهار یا تابستان برای سفر به این جاده، نهایت لذت را خواهید برد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا