توسعه راه‌هاجاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاده اورامان؛ مسیری متفاوت برای گردشگران

اورامان اوج همکاری انسان و طبیعت در ارتفاعات زاگرس باشکوه است؛ جاده‌ای پرجاذبه برای گردشگرانی که از مقاصد تکراری خسته شده‌اند.

جاده اورامان بعد از 40 کیلومتر فراز و فرود در دامنه‌ کوه‌های ستبر کردستان به روستایی با همین نام می‌رسد. روستای پلکانی اورامان که اورامانات تخت نیز نامیده می‌شود، مقصدی بی‌نظیر برای گردشگرانی است که از جاذبه‌های تکراری خسته شده‌اند. علاوه‌بر روستای اورامان، در مسیر این جاده پرپیچ‌وخم نیز جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی در انتظار شماست.

جاذبه‌های گردشگری جاده اورامان

روستای اورامان یا اورامانات تخت یکی از معروف‌ترین و توریستی‌ترین بخش‌های کردستان است که در شهرستان سروآباد قرار دارد. فاصله سروآباد تا سنندج 93 کیلومتر و تا مریوان 75 کیلومتر است. این روستای پلکانی از طبیعتی بی‌نظیر بهره می‌برد. علاوه بر معماری و طبیعت اورامانات، آتشکده‌‌ها و پرستشگاه‌های 40 هزار ساله نیز از دلایل جذب گردشگر به این منطقه بشمار می‌روند. به گونه‌ای که قبل از شیوع ویروس کرونا، این روستا به مقصد توریست‌های خارجی نیز تبدیل شده بود. اگر به اورامانات تخت سفر کنید می‌توانید لباس محلی این منطقه و نان کلانه را به عنوان سوغات به یادگار ببرید. البته بعد از اولین بازدید از روستای اورامان، احتمالاً باز هم به این منطقه باز خواهید گشت زیرا مملو از زیبایی است. در ادامه، معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جاده اورامان را معرفی می‌کنیم.

1- دریاچه زریوار

اگر از سنندج به سمت روستای اورامان برانید، در 3 کیلومتری روستا از مریوان با بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور مواجه می‌شوید. عمق دریاچه زریوار با 5 کیلومتر طول و 5/1 کیلومتر عرض، 2 تا 5 متر است. زریوار مانند نگینی فیروزه‌ای و دل‌فریب در دل دره‌ای عمیق می‌درخشد. درختان بلوط کوه‌های اطراف دریاچه را احاطه کرده و فضایی رویایی ساخته‌اند. در این منطقه می‌توانید به قایق‌سواری، گلایدرسواری و ماهیگیری بپردازید. همچنین اطراف دریاچه دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، پارکینگ، شهربازی، پارک جنگلی، مسجد، آلاچیق و چندین اغذیه‌فروشی است.

2- پل گاران

پل تاریخی گاران در 10 کیلومتری شمال شرقی مریوان قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویان برمی‌گردد. این پل تاریخی که تا سال 1320 مورداستفاده قرار می‌گرفت، چندین بار در زمان صفویان و والیان اردلان مرمت شده است. پل گاران در سال 1379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

3- مسجد جامع هورامان تخت

در روستای اورامان، مسجدی چوبی وجود دارد که معماری آن برپایه معماری پایدار است. معماری پایدار بر کاهش مصرف مواد تجدیدناپذیر، حفظ منابع طبیعی، کاهش مصرف مواد سمی و ناسازگار با محیط‌زیست تاکید دارد. درون مسجد 14 ستون سنگی دیده می‌شود که با چوب گردو پوشیده شده‌اند. روی روکش چوبی نیز نقوش برجسته‌ای به صورت اسلیم کنده‌کاری شده است. اطراف بالکن مسجد مزین به اسما متبرک الهی منبت‌کاری شده با چوب گردو است. سقف مسجد نیز با نام خدا و پیامبر به رنگ‌های سفید و سبز دارای رگه‌های طلایی تزئین شده است.

4- رود سیروان

رود سیروان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جاده اورامان است که معروف‌ترین و مهم‌ترین رود اورامانات تخت بشمار می‌رود. سیروان روستا را به دو بخش شمالی و غربی تقسیم می‌کند. این روز از زراب و مریوان کردستان سرچشمه می‌گیرد و درکرمانشاه جاری می‌شود. رود سیروان محل تمرین تیم قایقرانی استان و گاهی میزبان برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی است. بنابراین اگر اهل قایقرانی هستید می‌توانید از امواج خروشان این رود لذت ببرید.

5- غار قوری

غار قوری با 12 کیلومتر طول و 3140 متر عمق، طولانی‌ترین غار آبی ایران و بزرگ‌ترین غار آبی آسیا است؛ با این حال فقط 500 متر از آن نورپردازی شده و در معرض بازدید قرار دارد. این غار زیبا واقع در در دامنه کوه شاهو بیش از 65 میلیون سال قدمت دارد. تالارهای سحرانگیز مریم، عروس و بتهوون، قندیل‌های عظیم به شکل شیر سنگی، مار کبری، فیل، لاک‌پشت، نیم‌رخ شیر، گردن غاز، قلب، آبشار و گل کلم و چندین آبشار بلند از زیبایی‌های مسحورکننده این غار هستند. منطقه اطراف غار قوری، یک مجموعه تفریحی توریستی با مساحت 70 هکتار تعبیه شده است. پارکینگ، پارک، شهربازی، سرویس بهداشتی، رستوران، آلاچیق و غرفه‌های عرضه غذاهای محلی از امکانات این مجموعه بشمار می‌روند. قرار هست در آینده امکاناتی مانند زیپ‌لاین، پارک کودک، ویلا، سورتمه کوهستان و هایپرمارکت نیز به مجموعه توریستی غار قوری اضافه شود.

6- چشمه بل

چشمه بل یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های اورامان تخت است که از کوه‌های کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد. اسم این چشمه از خدای آب بابلیان باستان، بل، گرفته شده است. چشمه بل در دو کیلومتری روستای هجیج قرار دارد و آب آن نهایتاً به شکل آبشار به رودخانه‌ای کوتاه و 15 متری می‌ریزد. این چشمه از نظر تاریخی و فرهنگی برای مردم منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد.

آنچه گفته شد فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری جاده اورامان است. در بین سایر جاذبه‌های دیدنی منطقه می‌توانیم از گردنه ژالانه، دشت‌های شقایق، دره و مزار پیر شالیار و منظره پلکانی روستای اورامان نام ببریم.

مسیر دسترسی به جاده اورامان

فاصله روستای اورامان تا تهران 660 کیلومتر است.. برای رفتن به اورامان از طرف کردستان باید از تهران وارد اتوبان ساوه شده و به سمت همدان حرکت کنید. بعد از همدان باید به سنندج و سپس مریوان بروید. در این جاده بعد از 15 کیلومتر رانندگی باید وارد خروجی نودشه و پاوه شوید و 35 کیلومتر بعد به جاده اورامان می‌رسید.

بهترین زمان سفر به اورامانات تخت

با توجه به کوهستانی بودن اورامان، این منطقه زمستان‌های خیلی سردی دارد. بنابراین اگر عاشق برف، اسکی و کوهنوردی هستید بهتر است زمستان به اورامان سفر کنید. در غیر این صورت برای لذت بردن از مناظر رویایی و آب‌وهوای مطبوع اورامان، از ابتدای اردیبهشت تا انتهای تابستان به این منطقه سفر کنید.

جاده اورامان یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که تجربه‌ای متفاوت به شما هدیه می‌دهد. جاذبه‌های گردشگری اورامان به قدری مسحورکننده هستند که اگر یک بار از آن‌ها دیدن کنید، بدون شک دلتان برای دیدن دوباره آن‌ها تنگ خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا