جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های گردشگری جاده شهرکرد به ایذه

با جاده شهرکرد به ایذه طی چند ساعت از بهار به زمستان سفر کنید!

جاده شهرکرد ایذه استان خوزستان را به اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری وصل می‌کند. این جاده 285 کیلومتری مملو از جنگل‌های بلوطی است که زیبایی آن‌ها در فصل بهار دوچندان می‌شود. همچنین در این مسیر زیبا می‌توانید از دشت هلن، منطقه حفاظت‌شده دهدز، کوه کلار و سد کارون نیز دیدن کنید.

وقتی صحبت از جاده‌های دیدنی کشور می‌شود، اغلب افراد به جاده‌های سرسبز شمال کشور فکر می‌کنند. در حالیکه در سایر نقاط کشور نیز جاده‌هایی با طبیعتی بکر در انتظار شما نشسته‌اند. یکی از این جاده‌ها، جاده شهرکرد به ایذه است که به راستی زیبا و چشم‌نواز هست. در جای‌جای این مسیر با دشت‌های سرسبز، رودخانه‌های پرآب، باغ‌های زیبا و کشتزارهای وسیعی مواجه خواهید شد که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن‌ها بنشینید. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری جاده شهرکرد ایذه با ما همراه باشید.

جاده شهرکرد ایذه

اگر 3 ساعت و 56 دقیقه در جاده 285 کیلومتری شهرکرد ایذه رانندگی کنید، از خوزستان و اصفهان گرم به شهرکرد خوش آب‌وهوا می‌رسید. مسیری آکنده از باغ و کشتزار، دشت و کوه و رود و چشمه که می‌تواند لذت تجربه یک سفر چندساعته بی‌نظیر را به شما هدیه بدهد. این جاده زیبا از نظر اقتصادی نیز اهمیت بسزایی دارد زیرا کوتاه‌ترین مسیر برای حمل کالاهایی است که از بنادر جنوبی راهی مرکز و غرب کشور هستند. از این رو از این مسیر به عنوان شریان اصلی جابه‌جایی کالا نیز یاد می‌شود. اما آنچه در این مطلب بیشتر به آن نگاه خواهیم کرد، جاذبه‌های گردشگری آن است.

جاذبه‌های دیدنی جاده شهرکرد به ایذه

این جاده پرپیچ‌وخم از ایذه واقع در استان خوزستان شروع می‌شود و با عبور از میان کوه‌های زاگرس به خصوص زردکوه استوار و شهرهایی چون کیار، اردل و ناغان به بام ایران‌زمین می‌رسد. در طول این مسیر، جاذبه‌های گردشگری متعددی در انتظار شما نشسته است که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

1- چشمه وقت ساعت

چشمه وقت ساعت یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری جاده ایذه شهرکرد است زیرا در طول روز 2 تا 3 ساعت خشک و سپس پرآب می‌شود و از دل زمین می‌جوشد! جالب‌تر اینکه تاکنون راز این خشکی و دوباره جوشیدن کشف نشده است! شاید این راز از رفتار سفره‌های زیرزمینی نشات می‌گیرد. این چشمه شگفت‌انگیز در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

2- دریاچه شلمزار

دریاچه کوچک شلمزار در شهری به همین نام در استان چهارمحال‌وبختیاری است که دو رودخانه از آن یکی به سمت مرکز شهر و دیگری به سمت شهر دستنا جدا می‌شود. حضور پرندگان وحشی و مهاجر، آلاچیق‌های متعدد، مزارع توت فرنگی و زعفران و مرکز شیلات زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. ضمناً در این منطقه می‌توانید از ماهگیری نیز لذت ببرید.

3- تالاب سولگان

70 کیلومتر بعد از جاده شهرکرد ایذه به تالاب سولگان یا سولقان واقع در شهرستان گندمان می‌رسید. اطراف این تالاب دوبخشی مملو از گل‌های رنگارنگ است، منطقه‌ای که مسیر کوچ عشایر غیور نیز بشمار می‌رود. پرندگان فراوانی پیرامون این تالاب نه چندان عمیق دیده می‌شود.

4- تالاب چغاخور

تالاب زیبای چغاخور در دامنه کوه کلار قرار دارد. کلار باشکوه با ارتفاعی بیش از 3600 متر در نزدیکی بروجن و ناغان جای گرفته است. تالاب چغاخور از کلار و چکاد سرچشمه می‌گیرد.

5- دشت هلن

دشت هلن یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری جاده شهرکرد ایذه است؛ منطقه‌ای حفاظت‌شده و آکنده از  دره و کوه و رودخانه که در فصل بهار جایی برای اتراق عشایر نیز می‌باشد. دشت هلن در فصل بهار میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور است. جالب است بدانید که نام این دشت از نام پرستاری گرفته شده که به این منطقه آمده و عاشق طبیعت آن شده بود. او با یک پزشک بختیاری ازدواج کرد و همواره دوستدار، همراه و درمانگر مردم عشایر بود. به پاس خدمات این بانوی ارجمند، این پهنه را دشت هلن نامیدند.

6- منطقه حفاظت‌شده دهدز

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این مسیر منطقه حفاظت‌شده دهدز است که در ایذه قرار دارد. طبیعت زیبا، نادر و بدیع دهدز هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. در دل  این طبیعت بکر و باصفا به صورت شبانه‌روزی به گردشگران خدمات ارائه می‌شود.

آنچه گفته شد تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری مسیر شهرکرد به ایذه است. در بین سایر دیدنی‌های این جاده می‌توانیم به رود و سد کارون، تالاب میان‌گران، تالاب بندون، جنگل‌های بلوط و چشمه گندیان خراجی اشاره کنیم.

بهترین زمان سفر به جاده شهرکرد ایذه

بهترین زمان سفر به جاده شهرکرد ایذه فصل بهار است. طبیعت منطقه در بهار غوغا می‌کند، به گونه‌ای که نظیر آن را در هیچ نقطه دیگری از کشور عزیزمان پیدا نخواهید کرد. البته قله‌های برفی چکاد و کلار در فصل زمستان نیز بسیار دیدنی هستند اما آب‌وهوای منطقه در این فصل خیلی سرد است.

مسافران و گردشگران جاده شهرکرد به ایذه از مسیری عبور می‌کنند که آکنده از جنگل‌های سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌های زیبا، چشمه‌های خروشان، باغات فراوان و مزارع دیدنی است. هوای خوش این مسیر نیز به خلق خاطره‌ای بی‌نظیر کمک می‌کند؛ به خصوص اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید. به طور کلی، در این مسیر 285 کیلومتری می‌توانید گذار از بهار به زمستان را طی فقط چند ساعت تجربه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا