جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

جاذبه‌های گردشگری جاده فیلبند

جاده زیبای فیلبند شما را به روستایی با ارتفاع 2300 متری از سطح دریا می‌رساند، جایی که ابرها درست زیر پای شما قرار خواهند داشت!

جاده فیلبند در مسیری کوهستانی و خوش آب‌وهوا در جاده هراز است که بعد از عبور از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری شما را به روستایی با همین نام می‌رساند. روستای فیلبند به خودی خود مملو از جاذبه‌های گردشگری متعددی است که این نقطه از مازندران سبز را به مهمان‌پذیرترین نقطه کشور تبدیل کرده است.

روستای فیلبند در شهرستان بابل قرار دارد که از جنوب به ییلاق ونه‌بن و از شمال به روستای سنگچال آمل می‌رسد. این روستای زیبا در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل بام شرقی مازندران نیز نامیده می‌شود. به لطف چنین ارتفاعی، ابرهای انبوه مهمانان روستا را در آغوش می‌گیرند و منظره‌ای خارق‌العاده خلق می‌کنند. به همین دلیل روستای فیبلند به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در کشور تبدیل شده است. جاده روستای فیلبند نیز شکوه و زیبایی بی‌نظیری دارد. در ادامه، جاذبه‌های گردشگری جاده فیلبند را معرفی می‌کنیم.

مسیر دسترسی به جاده فیلبند

جاده 30 کیلومتری روستای فیلبند در دل جاده هراز قرار دارد. برای رسیدن به این جاده باید حدود 140 کیلومتر از تهران در جاده هراز حرکت کنید تا به ابتدای آن برسید. در واقع در جاده هراز بعد اولین تونل، تابلوی روستای چلاو را در سمت چپ جاده خواهید دید که باید به سمت آن حرکت کنید. بعد از رسیدن به چلاو، وارد فرعی چلاو به منگل شوید. روستای فیلبند در انتهای این مسیر قرار دارد. آمل و بابل نزدیک‌ترین شهرها به جاده روستای فیلبند هستند. بنابراین به طور کلی هم از راه بابل و هم آمل و جاده هراز می‌توانید خود را به روستا برسانید. مسیر آمل راحت‌تر است و پیچ‌وخم کمتری دارد.

جاذبه‌های دیدنی جاده فیلبند

1- اقیانوس ابر فیلبند

بدون شک مقصد اصلی گردشگران این جاده، روستای فیلبند است که در انتهای مسیر به انتظار نشسته است. این روستا به سبب ارتفاع زیادی که دارد در بعضی از روزها در دل ابرها غرق می‌شود که به این پدیده اقیانوس ابر گفته می‌شود. علاوه‌بر این پدیده، تماشای بافت تاریخی و 700 ساله روستا و خرید رب و ترشی از غرفه‌های محلی نیز لذتی عجیب دارد.

2- چشمه لار فیلبند

فیلبند مملو از چشمه‌های زیبایی است که معروف‌ترین آن‌ها چشمه لار می‌باشد. آب این چشمه معدنی و حاوی فلوئور است که برای دردهای کلیوی و تقویت استخوان‌ها مفید می‌باشد.

3- امامزاده یحیی

مردم فیلبند ارادت خاصی به امامزاده یحیی دارند. گنبد نقره‌ای رنگ این امامزاده در ورودی روستا قرار دارد و اطراف آن چند کلبه چوبی برای سکونت مسافرین تعبیه شده است.

4- امامزاده قاسم

اگر به کوهنوردی علاقه دارید، بعد از گذشتن از روستا به ارتفاعات الیمستان رفته و از هوای پاک آن لذت ببرید. بارگاه امامزاده قاسم نیز در این ارتفاعات قرار دارد. برای ورود به ساختمان سفیدرنگ امامزاده باید از یک راهرو ساخته شده از آهن و شیشه عبور کنید. ضمناً در این مسیر می‌توانید محل تلاقی دو شهاب‌سنگ را نیز تماشا کنید.

5- جنگل سنگچال و چلاو

جنگل سنگچال و چلاو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری جاده فیلبند است که بعد از روستای فیلبند قرار دارد. درختان کهنسال زیبا، چشمه‌های آب معدنی و هوای مطبوع از جاذبه‌های این منطقه بشمار می‌روند.

بهترین زمان سفر به جاده فیلبند

روستای فیلبند به واسطه ارتفاعی که دارد، زمستان‌های بسیار سردی را پشت سر می‌گذارد. به همین دلیل این منطقه در زمستان خالی از گردشگر است و در پاییز نیز کمتر کسی به آنجا سفر می‌کند. بنابراین بهترین زمان برای سفر و تماشای جاذبه‌های گردشگری جاده فیلبند، ابتدای بهار تا انتهای تابستان است. آب‌وهوای بی‌نظیر، تابش آفتاب، باران، تگرگ، نسیم خنک و رنگین‌کمان‌های زیبا هدایای فیلبند به مهمانان بهاری هستند.

در هوای گرم‌تر تابستان نیز تماشای کرانه‌های خزر، اقیانوس ابر و استشمام هوای تازه لذتی وصف‌نشدنی دارد. اگر در فصول گرم سال به این روستا سفر کنید، احتمالاً نتوانید به راحتی از آن همه زیبایی دل بکنید و شب نمانید. اما چون در این روستا هتل یا مهمان‌خانه‌ای وجود ندارد، برای سکونت باید در یکی از خانه‌های محلی که به مسافرین اجاره داده می‌شود بمانید. علاوه براین، در روستا مکانی به اسم تکیه غروب وجود دارد که می‌توانید در آن اتاق اجاره کنید. علاوه‌بر اجاره اتاق، در تکیه غروب، خدمات مختلفی به مهمانان ارائه می‌شود.

جاده فیلبند یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاده‌های ایران است که در استان مازندران قرار دارد. این روستای مرتفع که بام شرقی مازندران نامیده می‌شود زیبایی‌های بی‌نظیری دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. اگر در فصول گرم سال به این جاده سفر کنید، خود را در دل اقیانوسی از ابر و هوایی مطبوع خواهید یافت. امامزاده یحیی، امامزاده قاسم، چشمه لار و جنگل سنگچال از دیگر جاذبه‌های گردشگری جاده فیلبند هستند. برای رسیدن به این همه زیبایی از تهران کافی است 140 کیلومتر در جاده هراز پیش بروید تا به ابتدای این جاده شگفت‌انگیز برسید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا