جاذبه‌های گردشگریمحور شیراز - بوشهر

جاذبه های گردشگری

محور شماره 14: شیراز _ بوشهر

   ایران زیبا این کشور پهناور و چهار فصل با تنوع بی‌نظیری که در جاذبه ‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و غذایی دارد یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید. با توجه به گستردگی جاذبه های ایران 17 محور مختلف گردشگری برای مسافران گرامی تعریف شده است که هر کدام از این محورها مهم‌ترین شهرهای ایران را در مسیری پر از جاذبه‌های مختلف گردشگری به یکدیگر متصل می‌کند.

از دیرباز تا اکنون محور شیراز _ بوشهر یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری جنوب کشور محسوب می‌شود که سالانه به ویژه در فصل‌های بهار و زمستان مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. این مسیر به طول 300 کیلومتر شیراز مرکز استان فارس مهد فرهنگ و تمدن ایران را به مرکز استان بوشهر متصل کرده و از شهرستان‌های مهمی چون دشت ارژن، کازرون، کنارتخته، دالکی و برازجان عبور می‌کند. این مسیر علاوه بر جاذبه‌های گردشگری اعم از طبیعی و تاریخی به عنوان یکی از مهم‌ترین جاده‌های کشور ارتباطی و بازرگانی جنوب کشور نیز شناخته می‌شود. علارغم مسافت کوتاه این محور، تنوع در سوغات و جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ها و همچنین وجود رودخانه‌های فصلی در طول مسیر و پوشش متنوع گیاهی منطقه زاگرس از درختان بادام کوهی گرفته تا نخلستان‌های دشتستان این محور را به یکی از جذاب‌ترین مسیرها برای سفر در کشور ایران تبدیل کرده است. 

جاذبه های گردشگری محور شیراز _ بوشهر

1 دشت ارژن

فاصله از شیراز:60 کیلومتر  _  فاصله تا بوشهر:280 کیلومتر

 پس از یک ساعت رانندگی از شیراز به سمت کازرون به منطقه خوش آب و هوای دشت ارژن در مجاورت رشته کوه‌های زاگرس می‌رسید. در گذشته دشت‌های این منطقه محل زندگی نژاد شیر ایرانی بوده و به همین دلیل ارژن نام گذاری شده است. هرچند امروز اثری از شیرهای ایرانی در دشت‌های این منطقه نیست اما وجود آبشارهای فصلی، دریاچه و بازارهای محلی با سوغاتی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه این مکان را به استراحتگاهی مناسب برای مردم شیراز و مسافران مسیر شیراز – بوشهر تبدیل کرده است.

پارکینگ: دارد _ مسجد: دارد _  سرویس بهداشتی: دارد _  رستوران: دارد _ سوپرمارکت: دارد  _ هتل: ندارد

                                                         

              2 کازرون:

فاصله از شیراز:150 کیلومتر  _  فاصله تا بوشهر:160 کیلومتر

در فاصله 150 کیلومتری شهر شیراز یکی مهم‌ترین شهرستان‌های استان فارس از منظر گردشگری و صنایع دستی قرارگرفته است. از گذشته‌های دور این منطقه‌ی سرسبز دارای اهمیت تاریخی بوده است بطوریکه جاده‌ای باستانی به نام راه شاهی، تخت جمشید را به شهر ساسانی بیشاپور متصل می‌کرده و بعدها در دوره شاه عباس صفوی که نقش زیادی در تاریخ راه سازی ایران دارد در این مسیر کاروانسرا‌های متعددی را ساخته است که امروزه بقایای آن قابل مشاهده است. همانطور که پیش‌تر اشاره شد این شهرستان از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار بوده و دارای بیش از 15 اثر تاریخی از جمله چهارطاقی‌ها، نقش برجسته‌ قاجاری پل آبگینه، نقش برجسته‌های روستای تاریخی سرمشهد روستای تاریخی دَوان و همچنین یادگارهای دوران با شکوه امپراتوری ساسانی شامل شهر باستانی بیشاپور، تنگ چوگان، غار و مجسمه شاپور می‌باشد.

علاوه بر آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی کازرون نیز گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند به‌ویژه در فصل زمستان در منطقه جره و بالاده نرگس زارهای گسترده‌ای وجود دارد که عطر بی‌‎نظیر آن‌ها هوش از سر هر مسافری می‌برد. هرساله در ماه‌های دی و بهمن در این منطقه جشنواره گل نرگس برگزار می‌شود که مسافران زیادی را برای تماشای نرگس‌زارها و خرید گل نرگس به این محل می‌کشاند.

اگر به این شهرستان سفر می‌کنید حتما یکی از وعده‌های غذایی خود را از بین خوراک های محلی مثل کباب کازرونی، آش کارده، آش بنه، ترشی گلگ موسیر و… انتخاب کنید همچنین از صنایع دستی آن نیز نباید غافل شد! شهر کازرون یکی از مهم‌ترین مراکز تولید صنایع دستی دولچه دوزی، گیوه دوزی، نمدمالی، پارچه بافی و… است که هنوز استادکاران قدیمی در گوشه حجره‌های خود در بازار قدیمی شهر مشغول کار هستند. بازدید از بازار سنتی کازرون می‌تواند محل خوبی برای خرید سوغات این شهر اعم از انوتاع صنایع دستی و ترشی‌های مخصوص این منطقه باشد. وجود آثار طبیعی و تاریخی، خوراک های محلی خوشمزه و همچنین بازارمحلی و صنایع دستی متنوع بسیاری از گردشگران به ویژه علاقه مندان به تاریخ را ترغیب می‌کند که قبل از رسیدن به شهر بوشهر حداقل یک شب را در این منطقه سپری کنند.

پارکینگ: دارد _ مسجد: دارد _  سرویس بهداشتی: دارد _  رستوران: دارد _ سوپرمارکت: دارد  _ هتل: ندارد

                                                  

                                  غذای سنتی کازرون _ آش کارده                                                              مجسمه شاپور ساسانی_ غار شاپور

                                             

                           دشت شقایق سرخ _ منطقه دشت برم                                                                              نقش برجسته ساسانی _ تنگ چوگان

3 کُنارتخته:

فاصله از شیراز: 185 کیلومتر  _  فاصله تا بوشهر: 110 کیلومتر

یکی از شهرستان‌های کوچک از توابع کازرون با آب و هوای گرم است که قبل از رسیدن به برازجان از آن عبور خواهید کرد. بستنی کنارتخته یکی از معروف ترین بستنی‌های استان فارس است که در این شهر تولید می‌شود و در بیشتر شهرستان‌های این استان شعبه دارد. پیشنهاد می‌شود پیش از رسیدن به بوشهر و آب و هوای گرم از خنکی بستنی‌های کنارتخته لذت ببرید!

پارکینگ: دارد _ مسجد: دارد _  سرویس بهداشتی: دارد _  رستوران: دارد _ سوپرمارکت: دارد  _ هتل: ندارد

                                                                   

4 دالکی:

فاصله از شیراز: 215 کیلومتر  _  فاصله تا بوشهر: 80 کیلومتر

 پس از خروج از استان فارس یکی از اولین شهرستان‌های استان بوشهر دالکی است؛که به دلیل گذر رودخانه‌ای به همین نام از این شهر معروف است. رودخانه دالکی که از هر دو استان فارس و بوشهر عبور می‌کند در تمام طول مسیر آب مورد نیاز مزارع و نخلستان‌های این منطقه را تامین می‌کند از همین نظر شهرستان‌های خشت و دالکی یکی از تامین کنندهای اصلی خرما در این منطقه هستند. اگر علاقه مند به خرما هستید، دالکی محل خوبی برای خرید این محصول است.

پارکینگ: دارد _ مسجد: دارد _  سرویس بهداشتی: دارد _  رستوران: دارد _ سوپرمارکت: دارد  _ هتل: ندارد

5 برازجان:

فاصله از شیراز: 235 کیلومتر _  فاصله تا بوشهر: 65 کیلومتر

برازجان مرکز شهرستان دشتستان و دومین شهر بزرگ استان بوشهر است. این شهر با نام قدیمی (تااوکه) مکان مناسبی برای علاقه مندان به تاریخ و آثار تاریخی است چراکه این منطقه از زمان هخامنشیان محل سکونت و قرارگیری کاخ‌های زمستانی پادشاهان بوده است. از معروفترین آثار تاریخی این منطقه می‌توان به بقایای کاخ هخامنشی کوروش در منطقه چرخاب، کاخ بردک سیاه در روستای درودگاه و مقبره گور دختر شبیه‌ترین مقبره به آرامگاه کورش کبیر اشاره کرد. همچنین در میدان اصلی شهر برازجان کاروانسرای قاجاری توسط مشیرالملک از خیران وقت شیراز ساخته شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. برازجان با توجه به قرار گرفتن نخلستان‌های دشتستان در این منطقه، محصولات متنوعی همچون خرما، خارک، رطب فراوان بوده و صنایع دستی متنوعی از برگ درختان خرما تهیه می‌شود که حصیربافی یکی از آن‌هاست.

پارکینگ: دارد _ مسجد: دارد _  سرویس بهداشتی: دارد _  رستوران: دارد _ سوپرمارکت: دارد  _ هتل: دارد

   صنایع دستی برازجان – حصیربافی                        دژ برازجان یا کاروانسرا مشیرالملک                                    خرما نخلستان‌های دشتستان                            

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا