ایمنی سفرتصادفات جاده‌ای

خطرات رانندگی در تابستان

رانندگی در تابستان راحت‌تر است یا زمستان؟ رانندگی در فصول گرم سال چه خطراتی دارد و چگونه می‌توان این خطرات را کاهش داد؟

اگرچه رانندگی در زمستان خطرناک‌تر است اما برای ورود به جاده در فصل تابستان نیز باید هوشیار باشید. حتی آمار نشان می‌دهد که آمار تصادفات جاده‌ای در فصول گرم سال به مراتب بیشتر است. بنابراین برای رانندگی در تابستان باید بدانید چه خطراتی در کمین شماست و چگونه می‌توان این خطرات را به حداقل رساند.  

با نزدیک شدن به فصل تابستان، بازار سفرهای خانوادگی نیز داغ می‌شود؛ افراد برای رهایی از فشار یک سال کار و تحصیل، همراه خانواده و دوستان راهی شهری دیگر می‌شوند و در نتیجه بر تعداد خودروهای موجود در جاده نیز افزوده می‌شود. ازدحام جاده‌ها و آب‌وهوای گرم تابستان، چالش‌های خاصی را برای راننده ایجاد می‌کند؛ چالش‌هایی که ایمنی راننده و سایر سرنشینان را با خطر جدی مواجه می‌کند. آمار نشان می‌دهد که تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات جاده‌ای در فصل تابستان افزایش می‌یابد. بنابراین اگر شما هم در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر به یاد ماندنی هستید؛ لازم هست که با چالش‌های رانندگی در تابستان آشنا شوید تا با رعایت نکات ایمنی بتوانید خاطره‌ای خوش و به­ یادماندنی برای خود و همراهانتان بسازید.

اگرچه رانندگی در ماه‌های سرد سال خطر بیشتری دارد اما حفظ ایمنی راننده در ماه‌های گرم نیز چالش خاص خود را دارد. در ادامه سعی کرده‌ایم رایج‌ترین خطرات رانندگی که ممکن است در فصل تابستان با آن مواجه شوید، گردآوری کنیم.

چالش‌های رانندگی در تابستان

1- چاله‌ها و فرورفتگی‌ها

هوای سرد، یخ­زدگی‌های پی‌درپی و تغییرات شدید دمایی در فصل زمستان به سطح جاده آسیب می‌زند. با ورود به فصل گرم سال، این جاده آسیب‌دیده باید در برابر افزایش دما و ترافیک تاب بیاورد که نتیجه آن ایجاد چاله و فرورفتگی در سطح جاده است. رانندگی با سرعت بالا در چنین جاده‌هایی بسیار خطرناک است.

2- افزایش دمای موتور

افزایش دمای هوا منجر به داغ و حتی خراب شدن موتور خودرو می‌شود؛ همچنین عملکرد سیستم سرمایشی خودرو را نیز مختل می‌کند. بنابراین قبل از ورود به جاده حتماً سیستم خنک کننده خودرو را بررسی کنید.

3- تابش مستقیم نور خورشید

تابش مستقیم نور خورشید یکی دیگر از خطرات رانندگی در تابستان است که ایمنی راننده و سرنشینان را تهدید می‌کند. تابش مستقیم نور خورشید، دید راننده را مختل و منجر به وقوع تصادف می­شود. برای کاهش این خطر، شیشه جلوی ماشین را به طور مرتب تمیز کنید و یک عینک آفتابی همراه داشته باشید.

4- راه­سازی

به دلیل شرایط آب‌وهوایی مساعد، پروژه‌های راه­سازی در تابستان رونق می‌گیرند. بنابراین باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره، باریک شدن مسیر به دلیل جاده‌سازی، حضور کارگران و تجهیزات راه­سازی در جاده و تابلوهای کاهش سرعت باشید. عدم توجه به این موارد و تغییر ناگهانی برای جلوگیری از برخورد با آن‌ها یکی از دلایل معمول تصادفات در تابستان است.

5-  تکه‌های آسفالت و قیر

اگر در مسیری رانندگی می‌کنید که به تازگی آسفالت شده یا آسفالت آن در اثر گرمای هوا نرم شده است؛ حتماً با سرعت مجاز حرکت کنید. رانندگی با سرعت بالا باعث کنده شدن بخشی از آسفالت نرم و پرتاب آن به سمت بقیه ماشین‌ها می‌شود. در اثر چنین برخوردی ممکن است چراغ یا شیشه جلو ماشین آسیب ببیند.

6- خستگی راننده

روزهای بلند و گرم تابستان، راننده را حسابی خسته و خواب‌آلود می‌کند. اگر سفر شما تا پایان شب ادامه دارد؛ بهتر است توقف داشته و استراحت کنید یا در صورت امکان طی بقیه مسیر را به روز بعد موکول نمایید.

7- ماشین‌آلات کشاورزی

تابستان، اوج فعالیت کشاورزان در سرتاسر کشور است. پس اگر در منطقه‌ای رانندگی می‌کنید که کشاورزی در آن‌ جا پررونق است؛ مواظب ماشین‌آلات کشاورزی مانند تراکتورها باشید.

8- ترکیدن لاستیک

هوای گرم تابستان، احتمال ترکیدن لاستیک‌های فرسوده را افزایش می‌دهد که ایمنی راننده را به طور جدی به خطر می‌اندازد. شرایط و فشار باد لاستیک‌ها را قبل از سفر بررسی کنید.

9- ترافیک و ازدحام

همانطور که می‌دانید؛ جاده‌ها در فصل تابستان شلوغ‌تر هستند. هرچه تعداد وسایل نقلیه در جاده بیشتر باشد؛ احتمال وقوع تصادف نیز بیشتر می‌شود.

10- راننده‌های بی‌تجربه

تعطیلی مدارس و هوای دلچسب تابستان باعث می‌شود که تعداد راننده‌های بی‌تجربه یا کم تجربه در جاده افزایش پیدا کند و در نتیجه تصادفات ناشی از خطاهای انسانی نیز افزایش یابد.

11- عابرین پیاده

با شروع تابستان، تعداد عابرین پیاده نیز مانند تعداد خودروها در خیابان‌ها بیشتر می‌شود و بنابراین باید بیشتر احتیاط کنید. هنگام دور زدن به خصوص در مناطق شهری یا نزدیک پارک‌ها و سواحل مراقب باشید.

12- دوچرخه و موتورسیکلت

هوا و طبیعت تابستانی به طبع برای دوچوخه‌سوارن و موتورسواران نیز جذاب است و تعداد آن‌ها در جاده نیز بیش از پیش خواهد بود. بنابراین در مورد این گروه از افراد نیز باید هوشیارتر باشید.

13- ساخت و سازها

بیشتر مردم پروژه‌های ساختمان‌سازی خود­ را به بهار و تابستان موکول می‌کنند که منجر به افزایش موانع و ترافیک در این فصول می‌شود. تغییر مسیر ناگهانی هنگام رسیدن به مصالح ساختمانی یکی از عوامل بروز تصادف در تابستان است. هنگام رانندگی در مناطقی که ساختمان‌سازی می‌شود؛ سرعت خود را تا حد ممکن بکاهید.

14- حیوانات

اگر در جاده‌ای جنگلی رانندگی می‌کنید باید آماده مواجه با حیواناتی باشید که از فصل سرد عبور کرده و به فصل جفت‌گیری رسیده‌اند. اوج فعالیت حیوانات در ساعات ابتدایی روز (سحر) است؛ بنابراین در این ساعات هوشیار باشید؛ با سرعت مجاز رانندگی کنید؛ بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید و به تابلوهای هشداردهنده عبور حیوانات توجه کنید. همچنین با استفاده از نور بالا به دنبال چشمان درخشان حیوانات در دل جاده تاریک باشید.

بنابر آنچه گفته شد؛ علی‌رغم اینکه رانندگی در تابستان راحت به نظر می‌رسد اما چالش‌های خاص خود را دارد. برای کاهش خطرات رانندگی در تابستان و افزایش ایمنی راننده، نکات گفته شده را مدنظر قرار دهید تا در پایان سفری رویایی را در دل جاده‌های زیبای کشور تجربه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا