ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیه

دلیل جوش آوردن ماشین چیست | در مواجهه با این حادثه چه کنیم؟

بلندشدن بخار از کاپوت ماشین ترسناک است و می‌تواند به موتور ماشین آسیب جدی وارد کند. برای حفظ امنیت خود و وسیله‌نقلیه باید از نحوه مواجهه با چنین موقعیتی آگاه باشید.

13در چنین شرایطی به جای استرس، سردرگمی و انجام کارهایی که وضعیت را بدتر می‌کند، خونسردی خود را حفظ کرده و روی راه‌حل‌های درست تمرکز کنید.

ماشین‌های امروزی دارای سیستم‌های خنک‌کننده مجهز به حسگر دما و فن‌های الکتریکی هوشمند هستند. این تجهیزات برای خنک نگه‌داشتن موتور ماشین در هر آب‌وهوایی طراحی شده‌اند. اما گاهی به خصوص در روزهای گرم تابستانی ممکن است دمای ماشین به حدی بالا برود که بخاری سفیدرنگ از کاپوت بیرون بزند. این وضعیت هم ترسناک است و هم می‌تواند خسارت زیادی برجای بگذارد. برای اینکه از وقوع چنین خسارتی جلوگیری کنید، به جای استرس اقدامات لازم را انجام دهید. در این مطلب به شما خواهیم گفت که هنگام جوش آوردن ماشین چه کاری کنید یا نکنید.

چرا ماشین جوش می‌آورد؟

دلایل زیادی برای جوش آوردن ماشین وجود دارد که در شرایط خاص آب‌وهوایی مانند روزهایی که دما بالای 30 درجه سانتیگراد است خود را نشان می‌دهد. شاید بتوان از بروز نقص در سیستم خنک‌کننده به عنوان عامل اصلی جوش آوردن خودرو یاد کرد. مشکلاتی مانند کم بودن سطح مایع خنک‌کننده، نشت یا عدم گردش مایع، شکسته شدن پمپ آب یا پاره شدن شیلنگ‌ها منجر به افزایش دمای موتور می‌شوند.

علائم جوش آوردن ماشین

علائم زیر بیانگر جوش آوردن موتور خودروی شما هستند:

  • بیرون زدن بخار از کاپوت
  • قرمزشدن چراغ هشدار
  • استشمام بوی شیرین به خصوص از هود ماشین

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید انجام دهید

1- بخاری را روشن کنید.

به محض جوش آوردن موتور، تهویه را خاموش کنید تا فشار کمتری به آن وارد شود. سپس بخاری را روشن کنید. بدین‌ترتیب، گرما را از موتور دور و به داخل ماشین هدایت می‌کنید. تحمل کردن گرما برای چند دقیقه بهتر از پرداخت هزینه بالای تعمیر اساسی موتور است.

2- ماشین را خاموش کنید.

اگر بعد از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن، دمای موتور باز بالاتر رفت، ماشین را کلاً خاموش کنید. این بهترین راه برای خنک کردن ماشین است. اگر کمک جاده‌ای ندارید، صبور باشید چون حداقل 15 دقیقه طول می‌کشد تا موتور خنک شود. در ضمن سعی نکنید کاپوت را باز کنید زیرا خطر پاشش آب داغ یا بخار وجود دارد. دمای مایع خنک‌کننده در این شرایط بیش از 230 درجه است. ایمنی شما از همه چیر مهمتر است، پس حداقل 15 دقیقه منتظر بمانید تا دما پایین بیاید.

3- مایع خنک‌کننده را اضافه کنید.

بعد از حداقل 15 دقیقه، دستکش بپوشید و کاپوت را باز کنید. در رادیاتور را با یک حوله بپوشانید و آن را فشار دهید تا کمی شل شود. دوباره 15 دقیقه صبر کنید تا فشار ناشی از انبساط مایع خنک‌کننده آزاد شود. سپس در رادیاتور را به طور کامل باز و رادیاتور را با مایع خنک‌کننده پر کنید. مایع خنک‌کننده باید حاوی آب و ضدیخ به نسبت‌های مساوی باشد. بنابراین سعی کنید همیشه ضدیخ همراه داشته باشید. در نهایت دربپوش را ببندید.

4- موتور را مجدداً روشن کنید.

حالا وقت آن رسیده که موتور را با احتیاط روشن و به سمت نزدیک‌ترین تعمیرگاه حرکت کنید. در طول مسیر اگر متوجه بالارفتن نشانگر دماسنج شدید، سریعاً بایستید و دوباره منتظر بمانید تا موتور خنک شود.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید

1- وحشت نکنید.

هنگام جوش آوردن موتور با وحشت و درست وسط ترافیک روی ترمزها نکوبید! خونسردی خود را حفظ کنید و کارهای گفته‌شده را با دقت انجام دهید.

2- رانندگی نکنید.

اگر موتور ماشین شما بیش از حد گرم شده و مسیری طولانی پیش‌رو دارید، بهتر است ادامه سفر را به بعد از خنک شدن موتور و رفع دائمی مشکل موکول کنید. در غیر این صورت به موتور خودرو آسیب جدی وارد خواهید کرد.

3- کاپوت را فوراً باز نکنید.

بازکردن فوری کاپوت شما را در معرض خطر سوختگی قرار می‌دهد. بنابراین از زمان جوش آوردن موتور حداقل 15 دقیقه صبر و سپس کاپوت را باز کنید.

4- اجازه ندهید این مسئله تکرار شود.

حتی اگر بعد از اضافه‌کردن ضدیخ، موتور خنک شد اما رفع اساسی مشکل را پشت گوش نیندازید. برای رفع این مشکل حتماً به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید.

نکات گفته‌شده را به خاطر بسپارید تا در صورت مواجه با چنین مشکلی آگاهانه واکنش نشان داده و مرتکب عملی نشوید که شرایط را بدتر می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا