ایمنی جاده‌ها

دوربرگردان‌ها و مزایای آن

ايجاد سيستم کارآمد حمل و نقل، يکي از فاکتورهاي مهم در جوابگويي به تقاضاي روزافزون حمل و نقل مي باشد، يکي از اين روش‌هاي بهبود تردد در معابر ايجاد دوربرگردان مي‌باشد. دوربرگردان­‌ها گزینه ایمن‌­تری برای علائم راهنمایی و رانندگی و علائم توقف هستند. برای مثال؛ دایره دوربرگردان رانندگان را مجبور به کند شدن سرعت می‌کند، دوربرگردان جریان ترافیک را بهبود می‌بخشد.
تحقیقات نشان می‌­دهد که تبدیل تقاطع‌های سنتی به دوربرگردان‌­ها، جریان ترافیک را بهبود داده‌ است.

تعریف دوربرگردان

دوربرگردان یک تقاطع دایره‌­های شکل است که جریان ترافیکی را ایمن‌­تر و کارآمدرتر می­‌کند. در سال ۱۹۶۰ دوربرگردان در انگلستان گسترش پیدا کرد و هم اکنون در بسیاری از کشورها به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

سرعت کم به وسیله نقلیه کمک می­‌کند تا به آرامی وارد دوربرگردان شود. رانندگانی که به یک دوربرگردان نزدیک می‌شوند، به دلیل وجود احتمال تصادف با وسایل نقلیه موجود در دوربرگردان، باید سرعت خود را کاهش دهند و آماده توقف برای عابران پیاده و دوچرخه سواران باشند. رانندگان پس از ورود به دوربرگردان، از محل خروجی مورد نیاز خود خارج می­‌شوند.

به دلیل سرعت در معابر عبور وسایل نقلیه، بسیاری از دوربرگردان­‌ها به علائم راهنمایی و رانندگی مجهز هستند تا به کاهش تصادفات احتمالی کمک کنند. دوربرگردان یکی از ۲۰ اقدام مقابل‌ه­ای ایمنی مبتنی بر شواهد است که توسط دولت بزرگراه فدرال توصیه شده است.

اگرچه بسیاری از کشور‌ها در حال ساخت دوربرگردان هستند، اما باید بدانید که دوربرگردان‌ها محبوبیت بیشتری در ایالات متحده دارند.

دوربرگردان‌ها در بسیاری از تقاطع‌ها از جمله مکان‌­های پرتصادف و تقاطع‌هایی با ترافیک سنگین، خیابان‌­ها و جاده‌­هایی با هندسه پیچیده (به عنوان مثال بیش از چهار مسیر که نردیک هم هستند) بسیار مناسب است و جریان­‌های ترافیکی را نسبتا متعادل می­‌کند.

گاهی اوقات محدودیت­‌های فضایی یا توپوگرافی، ساخت یک دوربرگردان را غیرممکن می­‌کند. جزئیات طراحی هندسی در منابع موجود در اینترنت متفاوت هستند و باید حجم ترافیک، کاربری زمین، توپوگرافی و سایر عوامل را در نظر گرفت.

در حالی که هزینه ساخت اولیه یک دوربرگردان مقادیر متفاوتی دارد، اما نگهداری آن معمولا ارزان‌تر از تقاطع­‌ها است. عمر مفید یک دوربرگردان به طور قابل توجهی مناسب و دراز مدت است؛ تقریباً ۲۵ سال، در مقایسه با ۱۰ سال که عمر علائم مخصوص عبور وسایل نقلیه می‌باشد.

مزایای ایمنی

در تقاطع‌ها با علائم توقف یا علائم راهنمایی و رانندگی، برخی از متداول‌ترین انواع تصادفات عبارتند از؛
برخورد با زاویه راست، چرخش به چپ و تصادف رو در رو …

این نوع برخوردها ممکن است شدید باشند چرا که وسایل نقلیه با سرعت بالا از تقاطع عبور می‌کنند. با استفاده از دوربرگردان، این نوع تصادفات احتمالی حذف می‌شوند زیرا وسایل نقلیه در یک جهت و با سرعت کم حرکت می­‌کنند.

مطالعات انجام شده در استفاده از دروبرگردان­‌ها در ایالات متحده، کاهش تصادفات ۷۲-۸۰ درصدی و کاهش تصادفات ۳۵-۴۷ درصدی را نشان داده‌ است.

در مطالعه‌ای از ۱۹ تقاطع روستایی با محدودیت سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر که در ابتدا از علائم توقف استفاده می­‌کردند و سپس به دوربرگردان تبدیل شده بودند، می‌توان ۶۲ درصد کاهش در تمام تصادفات و ۸۵ درصد کاهش آسیب دیدگی در تصادفات را مشاهده‌ کرد.

مطالعات انجام شده در تقاطع‌­های اروپا و استرالیا که به دوربرگردان تبدیل شده‌­اند، کاهش ۲۵-۸۷ درصدی در صدمات ناشی از تصادفات و ۳۶-۶۱ درصدی کاهش در تصادفات را گزارش کرده‌ است.

بر اساس نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۰۴، تخمین زده شده‌است که تبدیل ۱۰ درصد از تقاطع­‌ها در ایالات متحده به دوربرگردان­‌ها باعث جلوگیری از حدود ۵۱۰۰۰ تصادف در سال ۲۰۱۸، از جمله ۲۳۱ تصادف منجر به مرگ و حدود ۳۴۰۰ تصادف منجر به جراحات شده‌ است.

بیشتر مطالعات ایالات متحده عمدتا بر روی دوربرگردان‌های تک بانده متمرکز شده‌ است. در صورت وجود، دوربرگردان‌های دو بانده در مقایسه با دوربرگردان های تک بانده با کاهش کمتری در تصادفات همراه بوده‌اند. طبق مطالعه IIHS، تصادفات در دوربرگردان‌های دو بانده به طور متوسط سالانه ۹ درصد کاهش می‌یابند.

همچنین مطالعات در اروپا نشان می‌دهد که به طور متوسط، تبدیل تقاطع‌­های معمولی به دوربرگردان­‌ها می‌تواند تصادفات عابر پیاده را حدود ۷۵ درصد کاهش دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا