جاذبه‌های دیدنی راه‌های کشور

ویژگی‌ها و جاذبه‌های جاده اسالم به خلخال

ویژگی‌ها و جاذبه‌های جاده اسالم به خلخال، رویایی­‌ترین جاده جنگلی ایران و بهشت گردشگران

جاده اسالم به خلخال رویایی­‌ترین جاده جنگلی ایران است که شما را از گیلان تا اردبیل همراهی می­‌کند و در کمال تعجب به اندازه سایر بخش‌­های شمالی کشور به آن ساخته و پرداخته نشده است. از این رو، این جاده بهشتی کم‌تر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است؛ در حالی که ایجاد زیرساخت­‌های رفاهی و تفریحی در این جاده کمک شایانی به توسعه گردشگری در ایران خواهد کرد.

جاده اسالم به خلخال یکی از خاص­‌ترین راه­‌های ایران و مملو از جاذبه‌­های گردشگری است که در شمال کشور قرار دارد. برخلاف سایر نقاط شمالی کشور که همواره میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی هستند؛ این جاده کمتر در معرض هیاهو قرار گرفته است. در حالیکه شناخت ویژگی‌­ها و جاذبه­‌های جاده اسالم به خلخال، شما را برای برگزاری یک تور طبیعت­ گردی در دل این جاده جنگلی وسوسه خواهد کرد. در این مطلب سعی شده که اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد جاذبه‌­ها، امکانات رفاهی و نحوه داشتن سفر ایمن در این جاده ارائه شود.

اگر سفر در دل جاده­‌های جنگلی را دوست دارید؛ سفر در مسیر اسالم به خلخال را به­ طور جدی به شما پیشنهاد می­‌کنیم زیرا در طول این مسیر با زیبایی­‌ها و جاذبه­‌های متنوعی مواجه خواهید شد که خود به تنهایی پتانسیل جذب گردشگر را دارند.

موقعیت مکانی جاده اسالم به خلخال

این جاده زیبا و جنگلی در قسمت شمالی کشور و در 70 کیلومتری شهر اسالم قرار دارد که بخشی از شهرستان تالش واقع در استان گیلان است. این جاده از اسالم به سمت خلخال که یکی از شهرهای جنوبی اردبیل است؛ امتداد می­‌یابد. با توجه به اینکه جاده از اسالم شروع می­‌شود؛ از بارش­‌های شهرهای شمالی بی­‌نصیب نیست و از طرف دیگر هرچه به سمت خلخال پیش می‌­رود ارتفاع منطقه افزایش و در نتیجه دما کاهش می­‌یابد. پس در صورتی که قصد دیدن و اقامت در این مسیر را دارید حتماً لباس گرم و کیسه خواب همراه داشته باشید.

ویژگی­‌های جاده اسالم به خلخال

یکی از مهم‌ترین ویژگی­‌های جاده اسالم به خلخال، آب­‌وهوای متنوع این مسیر 70 کیلومتری است. بخشی از مسیر شرجی، گاهی بارانی و بخشی هم سرد و مه‌­آلود است. بنابراین خود را برای تجربه چهار فصل در یک جاده چند ده کیلومتری آماده کنید.

در طول مسیر، رودخانه‌­ای شما را همراهی می­‌کند که گاهی نزدیک و گاهی دور می­‌شود اما صدای آب را همواره می­‌شنوید. همچنین در این مسیر باید احتمال حضور حیوانات اهلی را بدهید و با احتیاط رانندگی کنید. از تابلوهای راهنمایی که در طول راه نصب شده غفلت نکنید زیرا شما را به سمت روستاها و جاذبه­‌های گردشگری بی‌نظیری هدایت می‌کنند.

جاذبه­‌های جاده اسالم به خلخال

1- جنگل تالش

جنگل تالش با 150 نوع درخت که 36 نوع آن­‌ها بومی هستند در مسیر اسالم به خلخال قرار دارد. در این جنگل هم درختان میوه مانند فندق، گلابی، زردآلو و انجیر را خواهید دید و هم با گونه­‌های کمیابی مانند له­له خزر، آکاسیای ابریشمی و شمشاد هیرکانی مواجه خواهید شد. پوشش طبیعی بی‌نظیر این جنگل، حیوانات گوناگونی مانند آهو، بز و ببر را در خود جای داده است.

2- پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم در نوار مرزی گیلان قرار دارد و جنگل را به دریا وصل می‌­کند. اگر می­‌خواهید در مسیری مسقف با شاخه درختان به دریا برسید؛ حتماً از پارک گیسوم دیدن کنید. در این پارک می‌­توانید از تفریحات ساحلی مانند جت اسکی، قایق سواری، پاراسل و شاتل نیز لذت ببرید.

3- روستاها و مناطق عشایرنشین

در مسیر جاده با مناطق عشایرنشین و روستاهایی مانند ورگه، دره، اسب بونی، شرشر، خرجگیل و… مواجه خواهید شد که چشم هر بیننده‌­ای را به تحسین برمی‌­انگیزد.

4- دشت شقایق

اگر در ماه­‌های اردیبهشت و خرداد مسافر جاده اسالم به خلخال شدید؛ از دشت­‌های شقایق این مسیر غفلت نکنید. دشت­‌های شقاقیق در دل مه، منظره‌­ای بی­‌بدیل خلق می­‌کنند.

5- آبشار دریابن

در 12 کیلومتری جاده و نزدیک به روستای لاکه تاشون، جاده­‌ای فرعی وجود دارد که شما را به آبشاری 30 متری دریابن می‌­رساند. این آبشار زیبا با اسم ناو هم شناخته می­‌شود و البته برای رسیدن به آن باید حدود 40 دقیقه پیاده‌­روی کنید.

6- ییلاق لرزره

اگر در فصل تابستان از این جاده دیدن کردید؛ حتماً سری هم به ییلاق لرزره بزنید. دشت وسیع و سبز رنگ ییلاق و خانه‌­های شیروانی آن میزبان فوق‌­العاده‌­ای برای شما خواهند شد.

7- دریاچه نئور

دریاچه نئور از دو بخش یکی با 40 و دیگری 180 هکتار مساحت تشکیل شده که در فصل بهار و بعد از آب شدن برف­‌ها به هم می‌­پیوندند. این دریاچه در بین کوه­‌های بلند قرار دارد و بنابراین سرد و بارانی است.

8- دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه یا سد خاکی  از طریق چشمه­‌های جوشانی که در کف آن قرار دارند؛ پر می­‌شود و به همین دلیل بسیار زلال است؛ به حدی که انعکاس آسمان و جنگل را مانند قابی زیبا به نمایش می­‌گذارد.

جاذبه­‌های جاده اسالم به خلخال تمام­ شدنی نیستند. در بین دیگر جاذبه­‌های این جاده می‌­توانیم از روستای ورگه سران، گردنه الماس، ییلاق متش، روستای خوجین، آبشار نوده و آبگرم گیوی نام ببریم.

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال

با توجه به اینکه این جاده در شمال کشور قرار دارد در اکثر اوقات سال شاهد ریزش باران است. پس در صورتی که مایلید در فصل زمستان به این جاده سفر کنید؛ توصیه می­‌کنیم حتماً اخبار راهداری و آب‌­وهوا را پیگیری کنید تا از باز بودن جاده مطلع شوید و در صورت نیاز زنجیر چرخ همراه داشته باشید. اما بهترین زمان برای سفر به مسیر اسالم به خلخال، بهار، تابستان و پاییز است. در ماه‌های اردیبشهت و مرداد، جاده به نمایشی باشکوه از دشت­‌های شقایق تبدیل می­‌شود و در پاییز نیز با مسیری هزار رنگ مواجه خواهید شد. فصل گرم تابستان نیز برای اقامت در این مسیر مناسب است.

نکات احتیاطی سفر به جاده اسالم به خلخال

  • برای سفر به این جاده در فصل زمستان حتماً زنجیر چرخ همراه داشته باشید و نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • با توجه به اینکه این جاده پر از پیچ ­و خم است؛ با احتیاط رانندگی کنید.
  • سلامت فنی ماشین را قبل از ورود به جاده حتماً بررسی کنید.
  • در طول مسیر هیچ مرکز درمانی وجود ندارد؛ بنابراین تمام جوانب ایمنی را در نظر بگیرید.
  • در طول مسیر هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد؛ بنابراین قبل از ورود به جاده حتماً از داشتن بنزین کافی اطمینان حاصل کنید.

هرچقدر در مورد جاده اسالم به خلخال صحبت کنیم؛ حق مطلب ادا نمی­‌شود؛ طبعیتی بکر و بی‌نظیر. اما با توجه به خطرات موجود در این مسیر مانند شرایط آب­‌وهوایی، خم‌­وپیچ زیاد، نبود مراکز درمانی و نبود پمپ بنزین از رعایت نکات ایمنی غافل نشوید تا از سفری ایمن و به یاد ماندنی لذت ببرید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا