ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفر

نکات ایمنی مرتبط با رانندگی در جاده‌های روستایی

جاده‌های روستایی زیادی در سرتاسر ایران وجود دارد که رانندگی در آن‌ها کمی چالش‌برانگیز است. قبل از ورود به این جاده‌ها بد نیست چند نکته ایمنی را در ذهن داشته باشید.

رانندگی در جاده‌های روستایی فرصتی طلایی برای تماشای طبیعت زیبا و بکر است اما متاسفانه خطرات بالقوه‌ای نیز دارد؛ به خصوص اگر با مناطق روستایی خیلی آشنا نباشید. در این جاده‌ها با سرعت پایین رانندگی کنید، خطرات احتمالی را پیش‌بینی نمایید، تا حد ممکن سبقت نگیرید و به سرنخ‌ها توجه کنید. البته اگر منطقه موردنظر برای شما کاملاً ناشناخته است، مسیر دیگری را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.

 اگرچه قوانین راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور تقریباً یکسان است اما سفر در هر جاده‌ای بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد که سفر در جاده‌های روستایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. قبل از سفر به جاده‌های روستایی، نکات ایمنی مرتبط به رانندگی در این مناطق را بررسی و ملکه ذهن کنید تا سفری لذت‌بخش و صدالبته ایمن را تجربه نمایید. برای آشنایی با نکات ایمنی مرتبط با رانندگی در جاده‌های روستایی لطفاً چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید.

 در جاده‌های روستایی با چه خطراتی مواجه می‌شویم؟

رانندگی در جاده‌های روستایی لذت‌بخش اما چالش‌برانگیز است. به عنوان مثال، تلفن و اینترنت همراه شما در این مسیرها آنتن‌دهی چندانی ندارد و در صورت نیاز به کمک احتمالاً راه ارتباطی نخواهید داشت. سیل و شرایط نامساعد آب‌وهوایی نیز می‌تواند رانندگی در مناطق روستایی را خطرناک و غیرقابل‌پیشبینی کند. کیفیت نامطلوب سطح جاده و آسفالت مملو از چاله، شکاف و ناهمواری از دیگر چالش‌های رانندگی در این مسیرهاست. مسدود شدن جاده توسط درختان قطع شده و… نیز منجر به ایجاد ترافیک در این جاده‌ها می‌شود. علاوه بر این، عدم وجود پیاده‌رو نیز منجر به مسدود شدن جاده توسط عابرین پیاده و گله‌های گاو و گوسفند می‌شود. در جاده‌های روستایی باید منتظر عبور حیواناتی مانند آهو، گوزن، سمور، سنجاب، جوجه تیغی و… نیز باشید.

نحوه رانندگی در جاده‌های روستایی

جدای از مردم و حیوانات، مراقب سایر کاربران نیز باشید. اغلب جاده‌های روستایی دارای نقاط و پیچ‌های کور و بدون علائم هشداردهنده هستند که احتمال برخورد با سایر کاربران را افزایش می‌دهند. همچنین پرچین‌های بلند، درختان و مناظر روستایی نیز دید شما را کاهش می‌دهند. ضمناً روشنایی کم جاده‌های روستایی، رانندگی شبانه در این مسیرها را خطرناک‌تر می‌کند.

1- سرعت خود را کنترل کنید.

جاده‌های روستایی اغلب باریک و پرپیچ‌وخم هستند و دید راننده نیز در این جاده‌ها معمولاً کم است. این شرایط در کنار ترافیک‌های نسبتاً سنگین در ایام تعطیل کمی ترسناک به نظر می‌رسد. بنابراین هنگام سفر در جاده‌های روستایی سرعت خود را کنترل کنید و هرگز با سرعتی بیش از سرعت مجاز در جاده موردنظر رانندگی نکنید. البته بهتر است با سرعتی کمتر از حداکثر سرعت مجاز برانید.

2- خطرات احتمالی را پیش‌بینی کنید.

آگاهی از خطرات موجود در جاده‌های روستایی به حفظ ایمنی شما کمک می‌کند. احتمال مواجه با حیوانات، دوچرخه‌سواران و کوهنوردان در این جاده‌ها بیشتر از جاده‌های درون‌شهری است. از طرف دیگر هنگام مواجه با این خطرات در جاده‌های روستایی نسبت به جاده‌های شهری، زمان کمتری برای واکنش خواهید داشت زیرا ممکن هست هریک از این خطرات پشت یک پیچ منتظر شما باشند. با آگاهی از این موارد سعی کنید به بهترین شکل ممکن از خود واکنش نشان دهید.

3- سبقت نگیرید.

رانندگی در جاده‌های ناهموار و باریک روستایی بدون سبقت گرفتن هم به اندازه کافی سخت است! مسیرهای باریک و یک‌طرفه و نقاط کور جایی برای سبقت گرفتن نگذاشته‌اند! با این حال سبقت گرفتن در این جاده‌ها غیرقانونی نیست؛ مگر اینکه با علائم یا خط‌کشی‌های جاده‌ای کلاً ممنوع شده باشد. در بخش‌هایی از مسیر که این کار ممنوع نیست و می‌خواهید سبقت بگیرید، در صورتی این کار را انجام دهید که جلوی خودرو کناری را به خوبی ‌ببینید، ترافیک نباشد، خودرو جلویی به راست نپیچد و هیچ خودرو یا کاربری از جاده فرعی به سمت شما حرکت کند. تحت چنین شرایطی با سرعت مطئمن سبقت بگیرید.

اگر قرار هست از یک اسب‌سوار سبقت بگیرید، این کار را با سرعت پایین‌تری انجام دهید، صدای رادیو را کم کنید و بوق نزنید. در غیر این صورت با ترساندن اسب احتمال وقوع تصادف را افزایش خواهید داد. همچنین حداقل فضایی که به دوچرخه‌سوار می‌دهید را در اختیار اسب‌سوار نیز قرار دهید. علاوه بر این‌ها، هنگام مواجه با وسایل‌نقلیه بزرگ مانند تراکتور، کمباین، کامیون، سمپاش و… که جلوی دید را می‌گیرند باید خیلی احتیاط کنید و هرگز با سرعتی بیش از سرعت مجاز از آن‌ها سبقت نگیرید.

4- به سرنخ‌ها توجه کنید.

هنگام رانندگی در جاده‌های روستایی هوشیار باشید و به سرنخ‌های موجود توجه کنید. وجود اثر لغزش یا گاردهای شکسته به این معنی است که اخیراً تصادفی در آنجا رخ داده و باید خیلی احتیاط کنید!

5- برنامه‌ریزی کنید.

اگر سفر به جاده‌های روستایی را هرگز تجربه نکرده‌اید و با مباحث ایمنی در این مناطق کاملاً ناآشنا هستید، شاید بهتر باشد برنامه خود را تغییر دهید و جاده‌ای دیگر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.

6- استراحت کنید.

بهتر است از رانندگی در ساعات پایانی شب تا اوایل صبح خودداری کنید. آمار نشان می‌دهد که بیشتر تصادفات جاده‌ای در این ساعات رخ می‌دهند. شما باید حداقل 7 تا 8 ساعت در روز استراحت کنید. اگر خسته هستید یک مکان امن پیدا کنید و قدری استراحت نمایید. از توقف در کنار جاده اصلی بپرهیزید زیرا توقف در حاشیه باریک جاده‌های روستایی خطرآفرین است.

جمع بندی این که چه نکاتی را به هنگام رانندگی در جاده‌های روستایی باید بخاطر داشته باشیم؟

علی‌رغم اینکه قوانین راهنمایی و رانندگی در تمام نقاط کشور تقریباً یکسان است اما رانندگی در جاده‌های روستایی قواعد خاص خود را دارد. مواجه با حیوانات اهلی و وحشی، تجهیزات کشاورزی و آسفالت بی‎‌کیفیت در جاده‌های باریک، پرپیچ‌وخم و مملو از نقاط کور روستایی خطرآفرین است. برای حفظ ایمنی در این جاده‌ها با سرعتی کمتر از سرعت مجاز برانید، استراحت کافی داشته باشید، از توقف طولانی‌مدت در حاشیه جاده بپرهیزید و به سرنخ‌ها توجه کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا