ایمنی جاده‌هاایمنی سفر

رانندگی سازگار با محیط زیست؛ راهی موثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

رانندگی شما چگونه می‌تواند بر دنیای اطراف ما تاثیر بگذارد؟ منظور از رانندگی سازگار با محیط زیست چیست؟ چه راهکارهایی برای رانندگی سبز وجود دارد؟

هزینه زیاد سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از خودروها، بسیاری از کشورها را به سمت استفاده از خودروهای الکتریکی و هیبریدی سوق می‌دهد. اما تا وقتی که فناوری خودروهای الکتریکی همه‌گیر شود با رعایت چند نکته ساده می‌توانید به سمت رانندگی سازگار با محیط زیست قدم بردارید.

بحث از تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی‌های زیست محیطی در دنیای امروز اهمیت بالایی پیدا کرده است. طبق برنامه‌ریزی سازمان ملل متحد، دولت‌ها باید سهم خود از تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال 2050 به صفر کاهش دهند. برای دستیابی به این هدف حیاتی، کشورها باید به پروسه حذف سوخت‌های فسیلی سرعت ببخشند. رانندگی سبز یکی از راهکارهای اصلی در حوزه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلیست که تا حد زیادی به استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی بستگی دارد. اما علاوه بر این‌ها، ما نیز موظف هستیم که دوستدار محیط زیست باشیم و سبک زندگی خود را به این سمت‌وسو سوق دهیم. تغییر در سبک رانندگی یکی از وظایف اصلی ما در این مورد است. پس تا وقتی که موفق به استفاده از خودروهای الکتریکی شویم باید با رعایت چند نکته ساده به سمت رانندگی سازگار با محیط زیست حرکت کنیم.

راهکارهایی برای رانندگی سازگار با محیط ­زیست

1- خرید یک خودروی سازگار با محیط زیست را در برنامه خود قرار دهید.

خرید خودروی سازگار با محیط زیست، موثرترین راه برای تمرین رانندگی سبز است زیرا خودروهای شخصی سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای ناخالص دارند. در حالیکه با استفاده از خودروهای الکتریکی می‌توان این سهم را به صفر کاهش داد.

2- روغن موتور را به طور منظم عوض کنید.

تعمیر و نگهداری اصولی وسیله نقلیه نه تنها کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد؛ بلکه تاثیر زیست محیطی قابل توجهی نیز دارد. با تعویض مرتب روغن موتور، کارایی خودروی خود را افزایش و مصرف سوخت را به نصف کاهش دهید.

3- آهسته و یکنواخت رانندگی کنید.

هنگامی که با سرعت نرم، یکنواخت و آهسته‌تری رانندگی می‌کنید؛ نه تنها مسافت پیموده‌شده خود را بهبود می‌دهید؛ بلکه گازهای گلخانه‌ای کمتری نیز منتشر می‌کنید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر سرعت خود را تا 10 کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها کاهش دهید؛ انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز 12 تا 18 درصد کاهش خواهد یافت.

4- از سیستم کنترل کروز استفاده کنید.

اگر مسافتی طولانی در بزرگراه پیش رو داریدِ؛ حفظ سرعت ثابت بهترین راه برای کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای است. از این رو اگر خودروی شما مجهز به سیستم کنترل کروز است؛ در صورت امکان از آن استفاده کنید.

5-  وسایل و بارهای اضافی را حذف کنید.

هر وسیله و بار اضافی را از خودرو و صندوق عقب خارج کنید تا مصرف سوخت کاهش یابد.

5-  فاصله ایمنی بین خود و خودروهای جلویی را حفظ کنید.

حفظ فاصله ایمنی بین خود و خودروهای جلویی یکی دیگر از راه‌های رانندگی سبز است زیرا به شما فرصت می‌دهد تا زمان لازم برای سرعت یا شتاب گرفتن را پیش‌بینی کنید. بدین ترتیب، نرم‌تر رانندگی خواهید کرد و مصرف سوخت را کاهش خواهید داد.

6- فشار باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید.

اگر بدانید که تنظیم فشار لاستیک چقدر در کاهش آلاینده‌ها موثر است شگفت‌زده خواهید شد. فشار کم لاستیک سالانه میلیون‌ها دلار سوخت را در سرتاسر دنیا هدر می‌دهد. فشار لاستیک‌ها را بسته به تعداد مسافرینی که معمولاً خواهید داشت؛ تنظیم کنید. همچنین سلامت تایرها و تناسب عمق آج آن‌ها نیز به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند.

7- فیلترهای هوا را تعویض کنید.

فیلترهای هوای خودرو به بهبود کارایی آن کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید تا جایی که ممکن هست انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهید باید فیلترها را مرتباً تعویض کنید.

8- خودرو را خاموش کنید!

اگر قرار هست بیش از 30 ثانیه بایستید؛ بهتر است موتور ماشین را خاموش کنید. روشن کردن مجدد خودرو، سوخت کمتری نیاز دارد و آلاینده کمتری نیز تولید می‌کند.

9- از لاستیک‌های کم‌مصرف استفاده کنید.

خرید لاستیک‌های کم‌مصرف یک سرمایه‌گذاری عالی برای حرکت به سمت رانندگی سازگار با محیط زیست است. این لاستیک‌ها مقاومت غلتشی کمی دارند؛ بنابراین راحت‌تر می‌چرخند و اصطکاک کمتری ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهند.

10-  در مسیرهای خلوت‌تر برانید.

رانندگی در مسیرهای شلوغ و ترمزگیری‌های مکرر نه تنها ترمز را سریع‌تر از بین می‌برد؛ بلکه هر بار که ملزم به افزایش سرعت شوید؛ مصرف سوخت را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن جاده‌ها و بزرگراه‌های خلوت را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید.

11- به کارواش بروید!

برای داشتن یک سبک رانندگی سبز علاوه بر کاهش مصرف سوخت باید به به فکر مصرف آب نیز باشید. برای صرفه‌جویی در مصرف آب، به جای اینکه ماشین خود را در خانه و با شلنگ بشویید؛ به کارواش بروید. شستن ماشین در کارواش به مراتب آب کمتری مصرف می‌کند.

12- با دنده سبک رانندگی کنید.

در صورت امکان رانندگی با دنده سبک، فوراً دنده را عوض و با دنده سبک رانندگی کنید. رانندگی با دنده سبک، راندمان سوخت را افزایش می‌دهد و آلودگی کم‌تری تولید می‌کند.

13- باک بنزین را کاملاً پر نکنید!

اگرچه با پر کردن کامل باک بنزین لازم نیست که تا مدت زیادی به پمپ بنزین بروید اما وزن ماشین و در نتیجه مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر هست باک را به اندازه نیازتان پر کنید.

بنابر آنچه گفته شد؛ رانندگی سازگار با محیط زیست وظیفه همه ما در قبال کره خاکی است که تا حد زیادی با استفاده گسترده از خودروهای الکتریکی محقق می‌شود. اما راه‌های ساده‌تری نیز برای حرکت به سمت رانندگی سبز وجود دارد. با رعایت نکاتی مانند تعمیر به موقع ماشین، تعویض مرتب روغن موتور، تعویض فیلتر هوا، حفظ فاصله ایمنی با سایر خودروها، رانندگی در مسیر­های خلوت‌تر، استفاده از کارواش برای شست‌وشوی ماشین، تنظیم فشار باد لاستیک‌ها، استفاده از لاستیک‌های کم‌مصرف و… می‌توانید تا حد زیادی به کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای­ گلخانه‌ای کمک کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا