ایمنی جاده‌هاایمنی رانندهایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهتصادفات جاده‌ای

10 راهکار برای رهایی از عادت بد رانندگی با سرعت بالا

هرچه سریعتر برانید، زمان و فضای کمتری برای توقف یا واکنش به اتفاقات پیش رو خواهید داشت. اگر می‌خواهید گرفتار عادت بد رانندگی با سرعت بالا نشوید با ما همراه باشید.

رانندگی با سرعت بالا یکی از رایج‌ترین اشتباهات رانندگی است که متاسفانه منجر به وقوع حوادث دلخراشی نیز می‌شود. سالانه هزاران نفر جان خود را در اثر تصادفات ناشی از سرعت بالا از دست می‌دهند. اگر رانندگی با سرعت بالا به اخلاق شما تبدیل شده است، هرچه زودتر با تمرین‌های موثر این عادت بد را ترک کنید.

راهکارهایی برای ترک عادت رانندگی با سرعت بالا

رانندگی با سرعت بالا مانند بازی با آتش است و ایمنی راننده و سرنشینان را به شدت تهدید می‌کند. هرچقدر هم که راننده ماهری باشید، اگر در صورت مواجه با خطر سرعت بالایی داشته باشید نمی‌توانید به موقع ترمز بگیرید. در واقع در این شرایط از زمان و فضای لازم برای کاهش سرعت محروم هستید و مهارت شما هم نمی‌تواند برای شما وقت بخرد! برای ترک عادت بد رانندگی با سرعت بالا از راهکارهای زیر استفاده کنید.

1- از سیستم کنترل کروز استفاده کنید.

استفاده از سیستم کنترل کروز ساده‌ترین راه برای کاهش سرعت و افزایش ایمنی است. اکثر خودروهای مدرن مجهز به سیستم کنترل کروز هستند که به شما امکان می‌دهد سرعت خاصی را برای رانندگی تنظیم کنید. این سیستم برای مسیرهای طولانی و بزرگراه‌ها مناسب است. در واقع در این مسیرها با توجه به محدودیت‌های ترافیکی فعلی و سرعت مجاز مسیر موردنظر می‌توانید سرعت خود را تنظیم کنید. سیستم کنترل کروز به شما اجازه نمی‌دهد با سرعتی بیش از سرعت تنظیم‌شده رانندگی کنید. البته هنگام مواجه با منطقه پرخطر مانند منطقه در حال ساخت‌وساز یا هوای بارانی و یخبندان بهتر است این سیستم را خاموش کنید زیرا تسلط شما بر کنترل خودرو را کاهش می‌دهد.

2- زودتر حرکت کنید.

اگر از ترس دیر رسیدن سریع رانندگی می‌کنید، چند دقیقه زودتر حرکت کنید تا بهانه‌ای برای سریع راندن نداشته باشید!

3- سرعت‌سنج خود را بررسی کنید.

سرعت‌سنج مانند هر قطعه الکترونیکی و مکانیکی دیگری ممکن است از تراز خارج شود. اگر مدام در حال پشت سر گذاشتن سایر خودروها هستید اما سرعت‌سنج شما سرعت مجاز را نشان می‌دهد شاید لازم باشد برای بررسی صحت آن به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

4- هزینه رانندگی با سرعت بالا را در نظر بگیرید.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر همیشه با سرعت بالا رانندگی کنید، بابت کاهش ایمنی خود باید مبلغ زیادی نیز بپردازید! پرداخت جریمه، افزایش مصرف سوخت و استهلاک بالای خودرو در اثر سرعت بالا جیب شما را خالی خواهد کرد. علاوه بر این در صورت وقوع تصادف باید از برگ بیمه خود نیز مایه بگذارید! توجه به این هزینه‌ها به تنهایی می‌تواند شما را از راندن با سرعت بالا منصرف کند.

5- تایرها را بررسی کنید.

رانندگی خیلی سریع منجر به فرسودگی سریع تایرها نیز می‌شود. هزینه تعویض لاستیک‌ها نیز که تقریباً سرسام‌آور شده است. علاوه بر این رانندگی سریع با لاستیک‌های کم باد خطر ترکیدگی لاستیک و بروز تصادف را چندبرابر می‌کند.

6- محرک‌های رانندگی با سرعت بالا را شناسایی کنید.

یکی دیگر از راهکارهای ترک عادت رانندگی با سرعت بالا و افزایش ایمنی، شناسایی محرک‌ها است. سرعت بالا فقط ناشی از دیر کردن نیست. عواملی مثل خشم، استرس و خستگی نیز می‌توانند شما را برای سریع راندن تحریک کنند. به عنوان مثال، اگر بعد از یک روز خسته‌کننده قرار هست به سمت خانه حرکت کنید، بهتر است قبل از حرکت کمی استراحت کنید و قهوه بنوشید یا در مسیر اندکی توقف و استراحت نمایید.

7- تمرینات آرامش‌بخش را تمرین کنید.

بیشتر راننده‌ها وقتی مضطرب یا عصبی می‌شوند سرعت خود را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، هنگامی که یک راننده اصطلاحاً روی دست شما می‌آید، عصبی می‌شوید و ناخودآگاه پدال گاز را فشار می‌دهید. تمرینات آرامش‌بخش مانند روتین‌های تنفسی می‌تواند به کاهش این احساسات و سرعت شما کمک کنند. سعی کنید روش‌های مختلفی مانند گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش را برای آرام کردن ذهن خود و دوری از استرس و عصبانیت آزمایش کنید.

8- از فناوری استفاده کنید.

هنگام رانندگی نباید از تلفن همراه زیاد استفاده کنید اما کمک گرفتن از اپلیکیشن‌های مسیریاب و هشداردهنده می‌تواند به افزایش ایمنی شما کمک کند. به عنوان مثال، وقتی متوجه شوید که راه زیادی باقی نمانده یا به اندازه کافی وقت دارید، احتمالاً سرعت خود را کم می‌کنید.

9- از سرعت بالای سایر فعالیت‎‌ها لذت ببرید.

اگر معتاد آدرنالین هستید و رانندگی با سرعت بالا را به دلیل هیجان آن دوست دارید، به جای کاهش ایمنی جاده و افزایش احتمال وقوع تصادف به موتور کراس، پیست‌ کارتینگ، دوچرخه کوهستان و بازی‌های کامپیوتری اتومبیل‌رانی فکر کنید.

10- عواقب رانندگی با سرعت بالا را در نظر بگیرید.

اگر نمی‌توانید خود را وارد فضای آرامی کنید یا خود را برای کاهش سرعت متقاعد نمایید، این رفتار را با مرور عواقب تلخ آن از خود دور کنید. با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید صدها تصویر دلخراش از تصادفات جاده‌ای ناشی از سرعت غیرمجاز را بیابید؛ تصاویری که شما را از اصرار بر این عادت ناشایست می‌ترساند.

ترک عادت رانندگی با سرعت بالا فقط راهی برای دوستی با کیف پول شما نیست، بلکه کمک می‌کند تا جاده به مکانی امن‌تر برای همه تبدیل شود. پس برای حفظ ایمنی خود و دیگران و کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای، نکات مذکور را مدنظر قرار دهید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا