ایمنی رانندهایمنی سفرایمنی کودکانتصادفات جاده‌ای

16 نکته برای جلوگیری از حواس ­پرتی هنگام رانندگی

خطای انسانی یکی از دلایل اصلی بروز تصادفات جاده‌ایست که خود نتیجه نداشتن مهارت کافی و حواس پرتی هنگام رانندگی می‌باشد. با مطالعه این مطلب و با رعایت چند نکته ساده می‌توانید عوامل منجر به حواس پرتی راننده را کاهش داده و امنیت سرنشینان را تضمین کنید.

رانندگی ایمن در گروی تمرکز راننده است و با حذف عوامل حواس­‌پرتی تا حد زیادی تامین می­‌شود. هر فعالیتی غیر از رانندگی پشت فرمان منجر به پرت شدن حواس و افزایش احتمال وقوع تصادف می­‌شود. علاوه ­بر فعالیت­‌های عملی، بعضی از عوامل شنیداری و دیداری نیز می‌تواند حواس شما را پرت کند. شناخت این عوامل و حذف آن­‌ها کمک شایانی به حفظ جان شما و سرنشینان می‌­کند.

هر ساله هزاران نفر جان خود را در تصادفات جاده‌­ای از دست می‌­دهند. عوامل انسانی، کیفیت پایین جاده­‌ها و ایمنی کم وسایل­ نقلیه دلایل اصلی بروز تصادف هستند که در این بین عوامل انسانی سهم بالایی دارند. حواس ­پرتی در رانندگی شایع­‌ترین عامل انسانی است که تلفات جانی و مالی بی‌شماری در جاده‌­ها ایجاد می­‌کند. بنابراین قبل از اینکه وارد جاده شوید؛ عوامل حواس­‌پرتی را حذف یا تا حد امکان محدود کنید. به عنوان مثال، تلفن همراه خود را در حالت بی­‌صدا قرار دهید یا در صورت نیاز برای صرف غذا توقف کنید. در این مطلب سعی کرده­‌ایم که مجموعه‌­ای از عوامل حواس‌­پرتی هنگام رانندگی را معرفی کنیم تا با رعایت آن‌ها توسط رانندگان عزیزمان، شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم.

16 نکته برای جلوگیری از حواس ­پرتی هنگام رانندگی

شما به عنوان یک راننده مسئول جان خود، سرنشینان و تمام افرادی هستید که در جاده هستند؛ بنابراین موظفید که با تمرکز کافی رانندگی کنید؛ پس قبل از رانندگی تمام عوامل مزاحم را حذف نمایید.

1- از ارسال پیام متنی با تلفن همراه جداً پرهیز کنید!

استفاده از تلفن همراه یکی از دلایل اصلی حواس­ پرتی راننده است که در این بین استفاده از تلفن همراه برای ارسال پیام متنی بیش‌ترین سهم را دارد. تا حد ممکن از تلفن خود استفاده نکنید یا در صورت الزام سعی کنید که به جای پیام متنی، پیام صوتی بدهید.

2- مسیر را قبل از حرکت پیدا کنید.

اگر با مسیر مورد نظر آشنا نیستید؛ بهتر است قبل از حرکت مسیر را بررسی کنید. استفاده از برنامه‌­های مسیریاب حین رانندگی منجر به کاهش تمرکز شما می­‌شود.

3- با سایر سرنشینان صحبت نکنید.

صحبت نکردن با سرنشینان سخت و شاید گاهی دور از ادب به نظر برسد اما مکالمات و شوخی‌­های طولانی ­مدت حواس شما را پرت می‌کند و امنیت شما را به خطر می‌­اندازد.

4- بچه‌­ها را با صندلی مخصوص کودک مهار کنید!

سر و صدا، دعوا و بهانه‌­گیری‌­های کودک یکی از دلایل حواس‌­پرتی در رانندگی است؛ بنابراین تا حد امکان در دعوای کودکان مداخله نکنید و آن­‌ها را با استفاده از صندلی مخصوص کودک مهار کنید.

5- حیوانات خانگی را مهار کنید.

اگر حیوان خانگی دارید؛ حتماً آن را با صندلی مخصوص مهار کنید. متاسفانه خیلی از افراد حیوان را در بغل خود قرار داده و رانندگی می‌کنند که هم برای خود حیوان خطرناک است و هم تمرکز راننده را کاهش می­‌دهد.

6- هنگام کم و زیاد کردن صدای رادیو احتیاط کنید.

اگر اهل شنیدن رادیو یا موسیقی هستید؛ لازم است بدانید که همان چند ثانیه‌­ای که صرف تنظیم صدا می‌­کنید کافیست تا تصادفی غیرقابل جبران رخ دهد. بنابراین بهتر است این کار را قبل از حرکت انجام دهید.

7- هنگام رانندگی غذا نخورید.

غذا خوردن هنگام رانندگی تمرکز راننده را کاهش می­‌دهد؛ به ­خصوص غذاهایی مثل ساندویچ که به سس و مخلفات هم نیاز دارند! بنابراین توصیه می­‌کنیم که برای میل غذل در یک جای امن توقف کنید.

8- هنگام رانندگی رویاپردازی نکنید!

خیال بافی یکی از دلایل اصلی حواس‌­پرتی در رانندگی است که خسارات زیادی به بار می‌­آورد. هنگام رانندگی کاملاً متمرکز باشید و به موضوعات متفرقه فکر نکنید.

9- هنگام رانندگی نگران آراستگی ظاهر خود نباشید!

اگر برای شما مهم است که در مقصد ظاهری آراسته داشته باشید؛ این کار را قبل از حرکت یا بعد از توقف در مقصد انجام دهید.

10- سیگار نکشید.

روشن کردن، استعمال و خاموش کردن سیگار، نگاه شما را از جاده دور می­‌کند.

11- احساسات خود را کنترل کنید.

اگر غمگین یا عصبانی هستید یا روز بدی را پشت سر گذاشته‌­اید؛ رانندگی نکنید یا قبل از رانندگی سعی کنید احساسات خود را کنترل نمایید. برای انجام این امر می­‌توانید نفس عمیق بکشید یا قبل از حرکت با یک دوست عزیز صحبت کنید.

12- آینه­‌ها را تنظیم کنید و کمربند ایمنی را ببندید.

تنظیم آینه­‌ها و بستن کمربند ایمنی حین رانندگی منجر به حواس‌­پرتی می­‌شود بنابراین این امور را قبل از ورود به جاده انجام دهید.

13-  از توجه بیش از حد به تصادفات رخ­ داده بپرهیزید!

اگر در جاده تصادفی رخ داده، سعی کنید که تمام توجه خود را معطوف آن نکنید و به بررسی علت وقوع حادثه نپردازید؛ در غیر این صورت جان خود و سایر سرنشینان را به خطر خواهید انداخت.

14-  به چراغ ماشین‌­های جلویی مستقیماً نگاه نکنید.

نگاه مستقیم به چراغ ماشین‌­های جلویی منجر به مختل شدن دید و حواس ­پرتی شما می­‌شود پس تا جایی که امکان دارد از نگاه مستقیم به چراغ­‌ها اجتناب کنید.

15- شیشه جلو ماشین خود را پاک کنید.

تمیز نبودن شیشه جلو ماشین یکی دیگر از عوامل حواس ­پرتی در رانندگی است. کثیف بودن شیشه علاوه بر پرت کردن حواس ممکن هست که منجر به انعکاس نور خورشید و ایجاد اختلال در بینایی شما نیز شود. بنابراین قبل از حرکت حتماً شیشه را پاک کنید.

16- محو تماشای مناظر نشوید.

اگر در مسیری زیبا رانندگی می­‌کنید برای تماشای مناظر بایستید و هرگز هنگام رانندگی غرق در تماشای محیط نشوید.

به صورت کلی کاهش عوامل منجر به حواس­پرتی در رانندگی کمک شایانی به کاهش تصادفات جاده‌­ای می­‌کند؛ بنابراین قبل از حرکت این عوامل را تا حد ممکن محدود کنید. به عنوان مثال، قبل از حرکت غذا بخورید؛ از صندلی مخصوص کودک استفاده کنید؛ حیوانات خانگی را مهار نمایید و توجه خود را معطوف تصادفات رخ ­داده، مناظر، مکالمه با سرنشینان، آراستگی خود، سیگار کشیدن، تنظیم آینه‌­ها، کنترل صدای موسیقی، بستن کمربند ایمنی یا ارسال پیامک نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا