ایمنی سفرایمنی وسیله نقلیهحمل و نقل هوشمند

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو به عنوان کمک راننده از بروز تصادف جلوگیری می‌کند!

سیستم هشدار نقطه کور خودرو در کنار پیشگیری از تصادف به هدایت بهتر خودرو نیز کمک می‌کند. هنگام تغییر خط و احتمال برخورد با دیگر خودروها، این سیستم با کمک فرمان اقدام به تصحیح مسیر حرکت خودرو می‌کند.

بدون شک اختراع خودرو یکی از بزرگترین دستاوردهای بشریت است که تاثیر شگرفی بر نحوه زندگی بشر گذاشته است. اما حفظ و بهبود ایمنی خودرو نیز درست به اندازه ارتقای خود خودرو اهمیت دارد؛ در غیر این صورت این غول آهنی زمینه مرگ هزاران نفر را در سرتاسر دنیا فراهم خواهد کرد. تولیدکنندگان جهت ارتقای امنیت خودرو در دو دهه اخیر توجه ویژه‌ای به فناوری رادارهای هوشمند مانند سیستم نقطه کور داشته‌اند. در این مطلب سعی کرده‌ایم که شما را با ویژگی‌های رادار کور خودرو و کاربرد آن آشنا کنیم.

سیستم هشدار نقطه کور خودرو چیست؟

سیستم هشدار نقطه کور خودرو که به اختصار BSD نامیده می‌شود با استفاده از سنسور، دوربین و رادارهای فراصوتی که روی آینه‌های کناری یا سپر عقب نصب شده‌اند، نقاط کور را تشخیص می‌دهد. اگرچه با استفاده از آینه‌های کناری می‌توانید پشت سر خود را ببینید اما اگر خودرو یا مانعی در نقطه‌ای کور و خارج از دید آینه قرار داشته باشد، آینه قابلیت تشخیص آن را ندارد در حالیکه رادار نقطه کور این قابلیت را به شما می‌دهد.

بدین‌ترتیب اگر خودرویی واقع در نقطه کور از کنار یا پشت به شما نزدیک ‌شود، سنسور نقطه کور به شما هشدار می‌دهد. برای انجام این امر، سنسور با ارسال یک هشدار نوری روی آینه کنار وظیفه خود را انجام می‌دهد. اگر متوجه این سیگنال نشوید، احتمالاً یک هشدار صوتی دریافت خواهید کرد.

بعضی از سیستم‌های BSD به گونه‌ای طراحی می‌شوند که علاوه بر پیشگیری از وقوع تصادف در امر رانندگی نیز دخالت کنند! بدین‌ترتیب اگر به اشتباه تغییر خط دهید و احتمال برخورد با خودروی کناری وجود داشته باشد، سنسور نقطه کور با یک علامت نوری و یا حتی با لرزش فرمان به شما هشدار می‌دهد. اگر خودروی شما مجهز به یک رادار نقطه کور پیشرفته باشد برای جلوگیری از برخورد احتمالی هنگامی که راهنما می‌زنید اقدام به تنظیم فرمان یا فشار دادن ترمز می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که استفاده از چنین قابلیتی منجر به کاهش 11 درصدی تصادف از کنار و روبه‌رو می‌شود. بنابراین در صورتی که ایمنی وسیله‌نقلیه برای شما اهمیت بالایی دارد بهتر است خودرویی مجهز به سنسور نقطه کور انتخاب کنید.

جالب است بدانید که بعضی از سیستم‌های هشدار نقطه کور به شما اجازه می‌دهند که نوع هشدار و میزان حساسیت آن را سفارشی‌سازی کنید؛ البته اغلب افراد هشدارهای بصری و صوتی بلند را ترجیح می‌دهند.

انواع رادار نقطه کور خودرو

رادار نقطه کور خودرو معمولاً در دو نوع زیر طراحی و تولید می‌شود:

  • سیستم هشدار نقطه کور یا BSW: سیستم BSW وسایل‌نقلیه واقع در نقاط کور را تشخیص و به شما هشدار می‌دهد. بعضی از این سیستم‌ها در صورت تشخیص احتمال وقوع تصادف یا تغییر خط اشتباه نیز به شما هشدار می‌دهند.
  • سیتم کمک راننده نقطه کور یا BSA: سیستم BSA در صورت تغییر خط اشتباه یا تشخیص خطر وقوع تصادف با وسیله‌ای واقع در نقطه کور به طور خودکار اقدام به هدایت خودرو یا گرفتن ترمز می‌کند.
  • سیستم هشدار خودروی پشت سری یا RCTA: در صورتی که خودروهای کنار هم پارک شده باشند و شما بخواهید با دنده عقب از پارک بیرون بیایید، دیدی نسبت به خودروهای عبوری نخواهید داشت که احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد. تحت چنین شرایطی، سیستم RCTA با استفاده از سنسورهای نصب شده در سپر عقب، خودروهای عبوری را تشخیص و به شما هشدار می‌دهد. در صورتی که به هشدار این سیستم توجه نکنید به صورت خودکار ترمز می‌گیرد.

مزایای سیستم هشدار نقطه کور خودرو

با توجه به آنچه گفته شد، مزایای سیستم نقطه کور عبارتند از:

  • سنسور نقطه کور منجر به افزایش آگاهی شما از محیط اطراف و کاهش خطرات ناشی از پیچیدن به راست یا چپ می‌شود.
  • با استفاده از این سیستم برای اطلاع از وجود خودرو در کناره‌ها لازم نیست مستقیماً به اطراف نگاه کنید و در نتیجه با تمرکز بیشتری به روبه‌رو نگاه خواهید کرد.
  • با توجه به اینکه این سیستم شما را از توجه دائم به محیط اطراف بی‌نیاز می‌کند، در رانندگی‌های طولانی‌مدت از خستگی شما می‌کاهد.

معایب سیستم هشدار نقطه کور خودرو

  • این فناوری بیشتر در جاده و بزرگراه‌ها کاربرد دارد و در خیابان‌های درون‌شهری یا فرعی کاربرد چندانی ندارد زیرا حداقل سرعت شما باید حدود 50 کیلومتر در ساعت باشد.
  • اگر بین خطوط رانندگی نمی‌کنید یا جاده موردنظر فاقد خط‌کشی باشد، این سیستم تقریباً بلااستفاده است زیرا در اکثر موارد برای تشخیص به خطوط جاده نیاز دارد.
  • اگر سنسور واقع روی سپر عقب با گل‌ولای پوشیده شود، سیستم قابلیت خود را از دست می‌دهد.
  • عملکرد سنسور نقطه کور در سر پیچ‌ها چندان قابل‌قبول نیست.

 

علی‌رغم معایب موجود نمی‌توانیم منکر کارایی این سیستم شویم و همانطور که گفتیم استفاده از آن منجر به کاهش 11 درصدی تصادف از کنار و روبه‌رو می‌شود. بنابراین در صورت امکان، خودرویی مجهز به سیستم هشدار نقطه کور بخرید. در حال حاضر، خودروسازهای بزرگ دنیا اعم از  تویتا، هوندا، نیسان، بنز، بی‌ام‌و، آئودی، ولوو و فولکس واگن از این فناوری در تولیدات خود استفاده می‌کنند. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد کاربرد گسترده چنین فناوری‌هایی در خودروهای داخلی نیز باشیم.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا