راهداری

چگونه می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها در توسعه راه‌های کشور استفاده کرد؟

تعاونی‌ها، مردمی‌ترین و اجتماعی‌ترین بخش اقتصادی هستند که نقش بسزایی در استقرار عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رفع تبعیض و فقرزدایی دارند و در رشد و توسعه و تعالی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه تأثیرگذارند.

تعاونی‌ها، مردمی‌ترین و اجتماعی‌ترین بخش اقتصادی هستند که نقش بسزایی در استقرار عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و درآمد، رفع تبعیض و فقرزدایی دارند و در رشد و توسعه و تعالی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه تأثیرگذارند. تعاونی‌ها از معدود بخش‌هایی هستند که می‌توان تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها را به شکل ملموس در آن‌ها مشاهده کرد و آثار و نتایج شعار سال از جمله توسعه و اشتغال‌زایی را در بازه زمانی کوتاه مورد بررسی قرار داد. اگر نگاه ویژه‌ای به تقویت و افزایش بهره‌­وری از تعاونی­‌ها صورت گیرد نقش آن‌ها در اقتصاد خرد و متوسط و توسعه مناطق محلی و روستایی استان افزایش می‌­یابد. همچنین، امروزه نقش بی‌بدیل تعاونی‌ها در بهبود فضای کسب و کار، رونق تولید و اشتغال، ساماندهی نظام توزیع و عرضه و بازار کار بر کسی پوشیده نیست.

نقش تعاونی‌­ها در توسعه راه‌­های کشور

حمل و نقل از دیرباز در اقتصاد جهانی نقش اساسی در جابه جایی کالاها و خدمات داشته و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد کمی و کیفی اقتصاد، رشد این صنعت همواره مورد توجه برنامه‌ریزان بوده است. بخش حمل و نقل از جمله بخش‌هایی است که هر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی در آن فعالیت گسترده‌­ای دارند.

علیرضا تیغ ساز، مدیر تعاون، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به فعالیت گسترده تعاونی ها در کشور، با اشاره به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد شهری، اظهار کرد: بی‌شک نقش تعاونی ها در اقتصاد شهری و توسعه آن، غیرقابل انکار است. تعاونی‌ها نیز همچون سایر واحدهای صنعتی می توانند در توسعه و رونق اقتصاد شهری سهیم باشند. بخش تعاون، مردمی‌ترین بخش اقتصاد در نظام‌های مختلف اقتصادی و مالی است و یکی از ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی توسعه بخش تعاون در همه مناطق از جمله مناطق آزاد، مناطق شهری و مناطق روستایی است. تعاونی‌های زیادی در بخش‌های مختلف اقتصاد شهری فعالیت می‌کنند و فعالیت تعاونی‌ها در بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی نمونه بارز آن است.

در بسیاری از موارد اعضای تعاونی‌ها را طبقات پایین و متوسط جامعه شهری تشکیل می‌دهد و همین امر موجب ارتباط تنگاتنگ تعاونی‌ها با مردم و بدنه جامعه شهری می‌شود. تعاونی‌های مسکن و اصناف نقش مهمی در توسعه و عمران شهری دارند و در پروژه‌های مشارکتی و سرمایه گذاری‌های شهری که منجر به توسعه پایدار شهر می‌شود شرکت می‌کنند. همچنین تعاونی‌های مصرف و تامین نیاز اصناف نیز نوع دیگری از اصناف هستند که نقش چشمگیری در اقتصاد شهری دارند.

تعاونی‌های خدماتی با ارائه خدمات متنوع در حوزه‌های مختلف نقش مهمی را در گردش پول در شهر ایفا می‌­کنند و بخشی از اقتصاد شهری را تشکیل می‌دهند. نقش تعاونی‌ها در اقتصاد شهری کمرنگ است اما سعی می‌کنیم با فراهم کردن بستر تشکیل تعاونی‌های مختلف نقش تعاونی‌ها در توسعه شهر را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین اهداف تشکیل تعاونی جلب مشارکت مردم است، افزود: در تعاونی‌های مختلف بر سرمایه گذاری گروهی به جای سرمایه گذاری فردی تاکید می‌کنیم. اگر فعالیت‌های اقتصادی به صورت گروهی صورت بگیرد نتایج موفق‌تری را در پی خواهد داشت.

تشکیل تعاونی‌ها موجب تبدیل سرمایه‌های خرد مردمی به سرمایه‌های کلان و افزایش قدرت سرمایه می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مزایای تشکیل تعاونی‌ها در کشور، مشارکت آحاد مردم در طرح‌های اقتصادی است.

تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی که از سال ۱۳۸۹ بر اساس قانون در هر شهرستان تشکیل شده است نقش قابل توجهی در جلب مشارکت‌های مردمی، حمایت‌های دولتی و تسهیلات بانکی برای توسعه کمی و کیفی اقتصاد شهری دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا